Sander Allegro: Oplossingen en ervaringen

2 juni 2001 | Sander Allegro

Bent u een oplossings- of ervaringsgast? Misschien een wat rare vraag, maar hij gaat wel in op een ingrijpende verandering die zich momenteel voltrekt. Het is geen nieuws dat gasten zich steeds moeilijker laten indelen in de geijkte, vertrouwde segmenten. De welstandsklasse waartoe iemand behoort, zegt nog maar weinig over diens horecaconsumptie; het al dan niet dragen van een kostuum zegt tegenwoordig weinig over iemands bestedingsruimte. De splitsing ‘zakelijk’ en ‘vrije tijd’ blijft natuurlijk bestaan, maar ook daartussen is de grens aan het vervagen: wie vandaag de dag een conferentiehotel op de Veluwe bezoekt, ziet opmerkelijk weinig jasjes en dasjes bij de deelnemers, en hij merkt dat de aandacht voor ontspanning - tijdens zakelijke verblijven - toeneemt. De weekendgast daarentegen, verschijnt soms in vol ornaat aan het diner.

Een nieuw pakket criteria voor het indelen van gasten wordt gevormd door het continuüm ‘oplossingen - ervaringen’. Deze indeling is gebaseerd op het doel van het bezoek. Dat doel kan gericht zijn op het opdoen van een ervaring, zoals een memorabele avond met partner, of simpel vermaak. Het bezoek kan ook gericht zijn op het oplossen van een of meerdere ‘problemen’: het moeten overnachten omdat de zakelijke bespreking te ver van huis plaatsvindt, of het niet meer terug willen rijden na een laat bruiloftsfeest.

In de praktijk komen zuivere oplossingsgerichte of ervaringsgerichte horecabezoeken weinig voor; er zal veelal sprake zijn van een mengvorm. Toch vormt deze indeling een interessant instrument.

Over het tegemoetkomen aan de wensen van de ervaringsgerichte gast is al veel gezegd en geschreven. Dit lijkt het type gast waar de meeste hôteliers zich graag op richten; het biedt immers de mogelijkheid om alle registers open te trekken en de gemiddelde besteding te doen stijgen. Maar de oplossingsgerichte gast verdient ook aandacht. Welke problemen wil men eigenlijk opgelost zien? Een individuele zakenreiziger heeft wellicht een hele serie afspraken op verschillende locaties in de stad; een stad waarin hij de weg niet kent. Een ander probleem zou kunnen zijn dat zijn vlucht al ´s ochtends vroeg arriveert, maar de check in pas na twaalven is. Ook zijn wensen op het gebied van f&b zouden wel eens meer gebaseerd kunnen zijn op snelheid en veiligheid dan op luxe en exclusiviteit. Veel hotels hebben weinig aandacht voor deze ‘problemen’.

Wanneer een gast zijn verblijf zou mogen afrekenen op basis van het aantal opgeloste problemen, zal menig hotel de test niet doorstaan. Daarom zou het goed zijn om productontwikkeling te baseren op een inventarisatie van mogelijke problemen. Wanneer u met uw klant communiceert over diens ervaringen, vraag dan eens specifiek naar zulke problemen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: