Column Sander Allegro: The Godfather

15 november 2019 | Sander Allegro

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en herkenbaar vanwege zijn met zwierig Italiaanse accent gesproken Nederlands. Vorige maand vierde hij de mijlpaal van 50 jaar dienstverband bij een al bijna even iconische hotelketen: Hilton Hotels & Resorts. Een unicum, net als de man zelf. Roberto Payer is altijd goed voor een scherpe, eigenzinnige observatie; in zijn retoriek is hij stellend en als hij iets vraagt is het puur retorisch. Zijn meningen zijn altijd uitgesproken en je moet sterk in je schoenen staan om de discussie aan te gaan. Meer dan tienduizend personeelsleden nam hij aan en daarmee is hij een van de godfathers van de Nederlandse hotellerie. Velen van ‘zijn’ mensen schopten het ver en HR-managers bij andere hotels die zagen dat iemand was opgeleid door mijnheer Payer, wisten: die komt van goeden huize.

Zelf volgde hij het klassieke pad door onderaan te beginnen. Weliswaar niet als afwasser – dat zou het verhaal té sprookjesachtig maken - maar wel als kelner. Een kelner met een droom; hij moest en zou hoteldirecteur worden. En dat gebeurde; in 1987 werd hij directeur van Hilton Rotterdam en in 1992 volgde de plek waar hij de rest van zijn carrière zou blijven: Hilton Amsterdam. Een op het eerste gezicht saaie blokkendoos in een chique en saai deel van Amsterdam, behorend bij een in die tijd niet bijster innovatieve hotelketen die hopeloos verdeeld was in een Amerikaans en een internationaal deel. Maar saai, daar doet Roberto Payer niet aan en dus ging hij aan de slag. Hilton Amsterdam werd synoniem voor high standing en internationale allure. Hij verbouwde het hotel rigoureus, ontwikkelde espressobar Issimo, restaurant Roberto, een heuse Marina en zorgde voor opera- en beeldenfestivals aan de überkeurige Apollolaan. Ook rekende hij af met het dubieuze imago van de Hilton nachtclub ‘Club Juliana’s’ door de ruimte te verhuren aan een groep stand-up comedians. Ik maakte midden jaren ‘90 voor het eerst kennis met ‘mijnheer Payer’. Ik heb mij tot 2000 tenminste 10 keer aan hem voorgesteld, voordat hij mijn naam onthield. Toen dat eindelijk gebeurde, voelde als een rite of passage. Pas als The Godfather je naam kent, hoor je er ook een beetje bij in de Nederlandse hotellerie….

Vorig jaar Interviewde Hospitality Management Roberto Payer. Lees het volledige interview hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: