Column Sander Allegro: The Godfather

15 november 2019 | Sander Allegro

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en herkenbaar vanwege zijn met zwierig Italiaanse accent gesproken Nederlands. Vorige maand vierde hij de mijlpaal van 50 jaar dienstverband bij een al bijna even iconische hotelketen: Hilton Hotels & Resorts. Een unicum, net als de man zelf. Roberto Payer is altijd goed voor een scherpe, eigenzinnige observatie; in zijn retoriek is hij stellend en als hij iets vraagt is het puur retorisch. Zijn meningen zijn altijd uitgesproken en je moet sterk in je schoenen staan om de discussie aan te gaan. Meer dan tienduizend personeelsleden nam hij aan en daarmee is hij een van de godfathers van de Nederlandse hotellerie. Velen van ‘zijn’ mensen schopten het ver en HR-managers bij andere hotels die zagen dat iemand was opgeleid door mijnheer Payer, wisten: die komt van goeden huize.

Zelf volgde hij het klassieke pad door onderaan te beginnen. Weliswaar niet als afwasser – dat zou het verhaal té sprookjesachtig maken - maar wel als kelner. Een kelner met een droom; hij moest en zou hoteldirecteur worden. En dat gebeurde; in 1987 werd hij directeur van Hilton Rotterdam en in 1992 volgde de plek waar hij de rest van zijn carrière zou blijven: Hilton Amsterdam. Een op het eerste gezicht saaie blokkendoos in een chique en saai deel van Amsterdam, behorend bij een in die tijd niet bijster innovatieve hotelketen die hopeloos verdeeld was in een Amerikaans en een internationaal deel. Maar saai, daar doet Roberto Payer niet aan en dus ging hij aan de slag. Hilton Amsterdam werd synoniem voor high standing en internationale allure. Hij verbouwde het hotel rigoureus, ontwikkelde espressobar Issimo, restaurant Roberto, een heuse Marina en zorgde voor opera- en beeldenfestivals aan de überkeurige Apollolaan. Ook rekende hij af met het dubieuze imago van de Hilton nachtclub ‘Club Juliana’s’ door de ruimte te verhuren aan een groep stand-up comedians. Ik maakte midden jaren ‘90 voor het eerst kennis met ‘mijnheer Payer’. Ik heb mij tot 2000 tenminste 10 keer aan hem voorgesteld, voordat hij mijn naam onthield. Toen dat eindelijk gebeurde, voelde als een rite of passage. Pas als The Godfather je naam kent, hoor je er ook een beetje bij in de Nederlandse hotellerie….

Vorig jaar Interviewde Hospitality Management Roberto Payer. Lees het volledige interview hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: