Column Sander Allegro: The Godfather

15 november 2019 | Sander Allegro

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en herkenbaar vanwege zijn met zwierig Italiaanse accent gesproken Nederlands. Vorige maand vierde hij de mijlpaal van 50 jaar dienstverband bij een al bijna even iconische hotelketen: Hilton Hotels & Resorts. Een unicum, net als de man zelf. Roberto Payer is altijd goed voor een scherpe, eigenzinnige observatie; in zijn retoriek is hij stellend en als hij iets vraagt is het puur retorisch. Zijn meningen zijn altijd uitgesproken en je moet sterk in je schoenen staan om de discussie aan te gaan. Meer dan tienduizend personeelsleden nam hij aan en daarmee is hij een van de godfathers van de Nederlandse hotellerie. Velen van ‘zijn’ mensen schopten het ver en HR-managers bij andere hotels die zagen dat iemand was opgeleid door mijnheer Payer, wisten: die komt van goeden huize.

Zelf volgde hij het klassieke pad door onderaan te beginnen. Weliswaar niet als afwasser – dat zou het verhaal té sprookjesachtig maken - maar wel als kelner. Een kelner met een droom; hij moest en zou hoteldirecteur worden. En dat gebeurde; in 1987 werd hij directeur van Hilton Rotterdam en in 1992 volgde de plek waar hij de rest van zijn carrière zou blijven: Hilton Amsterdam. Een op het eerste gezicht saaie blokkendoos in een chique en saai deel van Amsterdam, behorend bij een in die tijd niet bijster innovatieve hotelketen die hopeloos verdeeld was in een Amerikaans en een internationaal deel. Maar saai, daar doet Roberto Payer niet aan en dus ging hij aan de slag. Hilton Amsterdam werd synoniem voor high standing en internationale allure. Hij verbouwde het hotel rigoureus, ontwikkelde espressobar Issimo, restaurant Roberto, een heuse Marina en zorgde voor opera- en beeldenfestivals aan de überkeurige Apollolaan. Ook rekende hij af met het dubieuze imago van de Hilton nachtclub ‘Club Juliana’s’ door de ruimte te verhuren aan een groep stand-up comedians. Ik maakte midden jaren ‘90 voor het eerst kennis met ‘mijnheer Payer’. Ik heb mij tot 2000 tenminste 10 keer aan hem voorgesteld, voordat hij mijn naam onthield. Toen dat eindelijk gebeurde, voelde als een rite of passage. Pas als The Godfather je naam kent, hoor je er ook een beetje bij in de Nederlandse hotellerie….

Vorig jaar Interviewde Hospitality Management Roberto Payer. Lees het volledige interview hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: