Sander Allegro: De horeca als voorbeeld

10 januari 2000 | Sander Allegro

Laten we eerlijk zijn: in de ogen van veel buitenstaanders wordt de gastvrijheidssector niet altijd voor vol aangezien. Met onze hang naar traditie en ons conservatisme hebben we weinig bijgedragen aan het internationale 'management gedachtengoed'. We hebben geen eigen onderzoeksinstituten en hobbelen dus achter alle andere sectoren aan. Overigens doen we dat niet onverdienstelijk, maar het blijft qua kennis bij 'lenen'; het komt zelden tot 'zelf ontwikkelen'.

Het tij lijkt te keren. Het heeft lang geduurd, maar in de zich transformerende economie beginnen nieuwe wetmatigheden te ontluiken. Eén daarvan betreft de 'experience economy', een fenomeen dat is beschreven in het gelijknamige boek van de Amerikaanse auteurs Pine & Gilmore. In het proces van waardetoevoeging zijn bedrijven altijd op zoek geweest naar optimalisatie. Als voorbeeld van deze ontwikkeling wordt het 'koffie' gebruikt. De basis van de economie wordt gevormd door 'commodities', basisgrondstoffen zonder toegevoegde waarde, in ons voorbeeld de koffieboon van een te verwaarlozen lage waarde. Met het branden, malen en verpakken maak je er een product van, en kun je de toegevoegde waarde verveelvoudigen tot enkele centen per portie. Wanneer je die koffie vervolgens bereidt en serveert in een horecagelegenheid, maak je er een dienst van. De toegevoegde waarde is inmiddels enorm en bedraagt 1 euro.

En dan de volgende stap... Als je die kop koffie serveert op een terrasje in Venetië, met uitzicht op het San Marcoplein, heb je het 'gemaakt'. De dienst is nu een 'experience', een belevenis geworden. Met een verkoopprijs van 10 euro is de  toegevoegde waarde tot enorme proporties gestegen.

Pine en Gilmore sporen bedrijven uit alle sectoren aan om een voorbeeld te nemen aan de gastvrijheidssector, de sector die de principes van de 'ervaringseconomie' op grote schaal toepast. Bedrijven die op deze manier werken, verkopen niet zozeer producten en diensten, maar vooral waardevolle ervaringen en herinneringen. Met name themabedrijven zijn hier een goed voorbeeld van, al maakt de ondergang van het Planet Hollywood concern duidelijk dat het niet eenvoudig is om ook op langere termijn succesvol te zijn met zo’n aanpak.

Nederlandse voorbeelden van ervaringen verkopende gastvrijheidsbedrijven zijn: Blakes Hotel; Hotel New York; restaurant Pasta e Basta; comedy café Toomler. Stuk voor stuk bedrijven waar de gast op een bijzondere manier wordt aangesproken en zo betrokken raakt bij een proces dat een positieve en blijvende herinnering achterlaat. Het bieden van ervaringen gaat niet zozeer om het 'entertainen' van de gast; het is de bedoeling dat de gast betrokken raakt bij het 'gebeuren'.

Dat bereik je door je dienstverlening te ontwerpen met deze doelstelling in gedachten. In principe kan iedere dienst of product worden omgebouwd tot een ervaring, maar het ook op langere termijn succesvol zijn met het concept is ingewikkelder. Veel bedrijven buiten de gastvrijheidssector zijn er druk mee bezig. De supermarkt met de coffeecorner, het tuincentrum met het voorjaarsevenement... Er zijn kapers op de kust!  Het lijkt voor horecaondernemers de moeite waard om eens te kijken in hoeverre het 'experience-denken' voor hun bedrijf een optie is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: