Column Sander Allegro: Inge

12 december 2006 | Sander Allegro

Toen ik in 1993 interimmanager was van een boutiquehotel avant-la-lettre in Brugge, had ons team één onbetwiste ster: Inge. Zij was een West-Vlaamse boerin van in de vijftig die het ontbijt verzorgde met een elan waar niemand aan kon tippen. Zonder een woord Engels of Japans te spreken, wist zij alle gasten volledig in te pakken. Ondanks het feit dat zij zeer contrasteerde met de moderne vormgeving van de omgeving, was zij zonder twijfel een van de belangrijkste krachten van het hotel.

De hotellerie heeft de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. De ontwikkeling aan de vraagkant werd vooral gekenmerkt door een enorme opmars van de internetboekingen en het toenemende volume dat daarmee vooral vanuit de particuliere markt wordt gerealiseerd. Het boekingsgemak en de lage prijzen hebben bijgedragen aan een emancipatiegolf: hotelovernachtingen zijn voor bijna iedereen bereikbaar. Aan de aanbodzijde zagen we de upgrading van de hardware. In rap tempo hebben hotels zich getransformeerd van gebloemde spreipaleizen tot ware designtempels. Badloze glazen badkamers, spreiloze bedden, paars, groen, oranje en bruin, veel hout en natuurlijk de flatscreentelevisie veroverden de hotellerie in rap tempo. Waar interieurbladen vroeger smalend schreven over 'hotelaankleding', staat de op hotels geïnspireerde stijl nu hoog op het lijstje van goede smaak. Dat is een goede ontwikkeling.

In de komende jaren staat een volgende veranderingsgolf op de agenda: de inzet van personeel. Nu bijna alles geïnnoveerd is, zijn we toe aan vernieuwing van de wijze van inzet  van onze medewerkers. En dat vraagt een nieuw type personeelbeleid. Jarenlang zijn we bezig geweest ons te richten op het trainen van medewerkers via handboeken en procedures. De gast verwacht echter dienstverlening die niet uit een handboek, maar uit het hart komt. De nieuwe medewerker is iemand met een servicegerichte instelling, maar hij of zij is vooral ook iemand met een daadwerkelijk warme belangstelling voor anderen. Iemand met empathie en sociale intelligentie. Natuurlijk zijn vakkennis en -vaardigheden van belang, maar het sociale aspect primeert.

De gast van 2007 is vooral op zoek naar 'echtheid', en die moet vooral komen van de medewerker. Die echte medewerker moet een hoop mogen; hij dient de ruimte te krijgen om binnen het concept een eigen stijl te ontwikkelen. En die stijl mag best iets reflecteren van de streek waarin het hotel gevestigd is, bijvoorbeeld in de vorm van een accent. Kortom, de hotellerie heeft behoefte aan meer mensen zoals Inge.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: