Column Sander Allegro: Inge

12 december 2006 | Sander Allegro

Toen ik in 1993 interimmanager was van een boutiquehotel avant-la-lettre in Brugge, had ons team één onbetwiste ster: Inge. Zij was een West-Vlaamse boerin van in de vijftig die het ontbijt verzorgde met een elan waar niemand aan kon tippen. Zonder een woord Engels of Japans te spreken, wist zij alle gasten volledig in te pakken. Ondanks het feit dat zij zeer contrasteerde met de moderne vormgeving van de omgeving, was zij zonder twijfel een van de belangrijkste krachten van het hotel.

De hotellerie heeft de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. De ontwikkeling aan de vraagkant werd vooral gekenmerkt door een enorme opmars van de internetboekingen en het toenemende volume dat daarmee vooral vanuit de particuliere markt wordt gerealiseerd. Het boekingsgemak en de lage prijzen hebben bijgedragen aan een emancipatiegolf: hotelovernachtingen zijn voor bijna iedereen bereikbaar. Aan de aanbodzijde zagen we de upgrading van de hardware. In rap tempo hebben hotels zich getransformeerd van gebloemde spreipaleizen tot ware designtempels. Badloze glazen badkamers, spreiloze bedden, paars, groen, oranje en bruin, veel hout en natuurlijk de flatscreentelevisie veroverden de hotellerie in rap tempo. Waar interieurbladen vroeger smalend schreven over 'hotelaankleding', staat de op hotels geïnspireerde stijl nu hoog op het lijstje van goede smaak. Dat is een goede ontwikkeling.

In de komende jaren staat een volgende veranderingsgolf op de agenda: de inzet van personeel. Nu bijna alles geïnnoveerd is, zijn we toe aan vernieuwing van de wijze van inzet  van onze medewerkers. En dat vraagt een nieuw type personeelbeleid. Jarenlang zijn we bezig geweest ons te richten op het trainen van medewerkers via handboeken en procedures. De gast verwacht echter dienstverlening die niet uit een handboek, maar uit het hart komt. De nieuwe medewerker is iemand met een servicegerichte instelling, maar hij of zij is vooral ook iemand met een daadwerkelijk warme belangstelling voor anderen. Iemand met empathie en sociale intelligentie. Natuurlijk zijn vakkennis en -vaardigheden van belang, maar het sociale aspect primeert.

De gast van 2007 is vooral op zoek naar 'echtheid', en die moet vooral komen van de medewerker. Die echte medewerker moet een hoop mogen; hij dient de ruimte te krijgen om binnen het concept een eigen stijl te ontwikkelen. En die stijl mag best iets reflecteren van de streek waarin het hotel gevestigd is, bijvoorbeeld in de vorm van een accent. Kortom, de hotellerie heeft behoefte aan meer mensen zoals Inge.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Mindervalidenhotel op Zwarte Cross

Het wordt dit jaar voor 20 tot 25 mindervaliden mogelijk om de Zwarte Cross maximaal te beleven. De 33-jarige Rick Brink uit Hardenberg is maandag 17 juni in het KRO-NCRV programma Minister van Gehandicaptenzaken verkozen tot de eerste minister van Gehandicaptenzaken van Nederland en zal MIVA Las Ve...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

Opening Hotelketens Internationaal
Zo ziet het nieuwe Aloft Hotel in Madrid eruit

Aloft Hotels, Marriott International’s hotelmerk voor muziekfans en liefhebbers van tech, zet deze maand een voetafdruk in Spanje met de opening van Aloft Madrid Gran Via. Het hotel ligt in het bruisende hart van de hoofdstad op steenworp afstand van hotspots zoals het iconische Plaza de Espa&...

Personalia
Nieuwe General Manager voor Hotel Nassau Breda

Hotel Nassau Breda heeft per 1 juli een nieuwe General Manager. Yolanda Bianca neemt het stokje over van Päivi Hagedoorn die 2,5 jaar de scepter zwaaide, maar nu doorstroomt naar mmoederorganisatie Odyssey Hotel Group. Hagedoorn wist van Hotel Nassau Breda een begrip te maken in de wijde omgevi...

Economie Achtergronden
Prijzen hotels, restaurants en voedingsmiddelen in Nederland hoger dan Europees gemiddelde

Van de vijf meestbezochte vakantielanden is Spanje het voordeligst voor vakantiegangers die zelf de boodschappen doen. In Spanje zijn de prijzen voor voeding 4 procent lager dan gemiddeld in de Europese Unie. In Nederland liggen deze prijzen 1,1 procent boven dit gemiddelde. Dat meldt het CBS op bas...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: