Mooi, mooier, mooist

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 27 april 2007
Mooi, mooier, mooist

'Op 8 mei 2007 viert het eerste boutique designhotel van Nederland zijn tienjarig bestaan.' - Met deze zin opent de uitnodigingskaart van een van mijn favoriete hotels: het aan de Amsterdamse Prinsengracht gelegen hotel Seven One Seven. Of het echt de allereerste was? Dat weet ik niet, maar dit hotel met acht bijzonder ingerichte suites en een zeer persoonlijke service is zeker de titel boutique designhotel waardig.

Boutiquehotel, designhotel of lifestylehotel; de termen worden vrolijk door elkaar gebruikt. Ik heb mij in 2002 ooit gewaagd aan een definitie van de term boetiekhotel: 'Het boetiekhotel is een niet al te groot hotel met modieuze kenmerken, vaak opererend in het luxe segment en zich onderscheidend met een gepersonaliseerde product-servicecombinatie.' Bij het opstellen van deze definitie leunde ik op Van Dale’s definitie van de term boetiek: 'Niet al te grote winkel voor modieuze dingen.' In de Van Dale zoekt men ook vandaag nog tevergeefs naar definities van de bijzondere hotelsoorten die toch alweer vele jaren furore maken.

Maar op internet is wel het nodige te vinden. In de online encyclopedie wikipedia wordt een boetiekhotel (in de Engelstalige versie) beschreven als een uit Noord-Amerika afkomstige aanduiding voor een intieme, doorgaans luxueuze en bijzondere hotelomgeving.
Boetiekhotels onderscheiden zich van grotere ketenhotels en motels door gepersonaliseerde accommodatie, service en faciliteiten. De markt voor boetiekhotels is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het concept heeft ook model gestaan voor nieuwe concepten van de grote ketens. Starwood was met de introductie van de W-hotels een van de eersten, maar inmiddels hebben alle grote, zichzelf respecterende ketens een boetiekconcept opgestart, waarbij hotels met 400-500 kamers geen uitzondering zijn. Kleinschaligheid lijkt dan ook niet langer meer een onderscheidend kenmerk voor deze bijzondere hotels.

De nieuwste ontwikkeling is de doorbraak van het boetiekconcept in gebieden waar tot voor kort nog weinig aandacht voor design te vinden was, maar waar traditionele bouw hoogtij vierde. Designhotels schieten uit de grond op de Afrikaanse Savanne, aan de Spaanse costa’s en langs Chileense bergmeren. Zelfs in Europese skigebieden, waar zij een welkom contrast vormen met door houtbetimmering, hertengeweien en in onbruik geraakte landbouwgereedschappen gedomineerde interieurs. Als het zo doorgaat, zal de traditionele hotelkamer met het bloembehang, het zie-je-niks-op-tapijt, de gewatteerde sprei en de draaiknoptelevisie over niet al te lange tijd geheel in de vergetelheid zijn geraakt. Wie nog ergens zo'n interieur heeft en gaat verbouwen, moet het opslaan. Over een jaar of wat wordt het weer helemaal hot…

HM302007

Overig nieuws