De wereld van duurzaamheid en ESG (Environmental, Social, en Governance) is flink aan het veranderen. De verkiezing van Donald Trump, politieke verschuivingen in de EU-lidstaten, en de geplande veranderingen aan de EU ESG-regelgeving (Omnibus). Tegen die achtergrond rijst de vraag of hoteliers hun visie en strategie op het gebied van duurzaamheid en ESG al hebben aangepast, of dat nog gaan doen.
Dergelijke beslissingen hangen af van de drijfveren en de verwachte toekomstscenario’s met betrekking tot duurzaamheid en ESG. Of en hoe dit de investeringen in de hotellerie gaan beïnvloeden, is een interessante vervolgvraag. Vandaar dat ondergetekende voor Hospitality Management een reeks interviews zal voeren en publiceren met sleutelfiguren in de hotellerie. In een later stadium is de intentie om met de verzamelde data een academisch onderzoeksrapport te maken waar toekomstscenario’s geformuleerd worden, om die vervolgens te gebruiken in rondetafelgesprekken binnen onze sector.
Duurzaamheid en ESG zijn in een storm geraakt
Sinds medio 2024 is de wereld van duurzaamheid en ESG in woelig vaarwater terecht gekomen. Nog voor de verkiezing van Donald Trump, was er al sprake van een enorme tegenbeweging met betrekking tot duurzaamheid en ESG in de VS. Sinds de verkiezingen, heeft deze tegenbeweging alleen maar aan kracht gewonnen.
Veel net-zero coalities zijn stilgelegd of ontbonden. De lijst is lang, maar de meest in het oog springende zijn de Net-Zero Insurance Alliance, Net-Zero Asset Managers Initiative, Net-Zero Banking Alliance en de Glasgow Financial Alliance for Net-Zero. Deels heeft dit te maken met rechtszaken die in de VS worden gevoerd tegen duurzaamheid en ESG-strategieën en producten in de financiële sector. Veelal zijn deze rechtszaken gebaseerd op fiduciair plichtsverzuim (de plicht voor agenten om het financieel beste te doen voor hun klanten) en/of marktsamenzwering (banken, verzekeraars en vermogensbeheerders zouden door hun samenwerking in dit soort coalities de marktwerking verstoren).
De Amerikaanse overheid overweegt juridische stappen tegen de ISSB (International Sustainability Standards Board), omdat de ESG-regels te dwingend zouden zijn en de concurrentiepositie van Amerikaanse bedrijven in gevaar brengen.
Concurrentiekracht als motief
Concurrentie is blijkbaar ook een drijvende kracht achter de geplande veranderingen aan de EU ESG-regelgeving, maar dan op een andere manier dan in de VS. Concurrentiekracht lag namelijk aan de basis van het Mario Draghi-rapport en de twee Omnibus-voorstellen die daaruit voortkwamen. Een van de Omnibus-voorstellen (Omnibus I) richtte zich vooral op het terugdringen van overbodige ESG-regelgeving. Waaronder het originele regime (CSRD), 50.000 bedrijven ‘in scope’ waren om te moeten rapporteren op ESG factoren (zogenaamde ESRS), stelt de Omnibus voor om dit te verlagen tot ongeveer 10.000 bedrijven. Bepaalde fracties in het Europese Parlement willen dit zelfs naar 3.000 bedrijven verlagen. Ook zou het juridisch veel moeilijker gemaakt worden om bedrijven aansprakelijk te stellen voor misstanden in hun waardeketen (CSDDD).
Accountants hoeven voortaan alleen nog het lichtere ‘limited assurance’ te geven in plaats van het zwaardere ‘reasonable assurance’. Dat vergroot de kans op greenwashing en kan het vertrouwen in de ESG-data ondermijnen. Ook de ESRS-punten waarop op gerapporteerd kan worden, moeten volgens het plan met circa 60 procent gereduceerd worden. Verder mogen de ‘in scope’-bedrijven niet zomaar ESG-data opvragen bij ‘out of scope’-bedrijven, wat dus de hoeveelheid beschikbare ESG-data zou kunnen verminderen. Verder wordt het schema waarin bedrijven moeten voldoen aan de ESG-regelgeving vertraagd met een à twee jaar.
Wat dit betekent voor hoteliers
Iets wat veel directeuren en eigenaren in de hotellerie nog steeds niet doorhebben is het geplande effect van de ESG-regulering op de beschikbaarheid en prijs van kapitaal. Het idee is om kapitaalstromen te verschuiven van ‘bruin’ naar ‘groen’ en zo de wereld te verbeteren. Dat zal de waarderingen van bedrijven en vastgoed flink beïnvloeden (groene premie versus bruine korting). En dit zal dus de waarderingen van bedrijven en vastgoed flink gaan beïnvloeden (groene premium versus bruine korting).
De financiële sector wordt dus als de sleutel gezien in de EU Green Deal. Via een speciale regulering voor deze actoren (SFDR), is het de bedoeling dat zij aan kunnen geven hoe ‘groen’ hun leningen en of investeringen zijn. Daar is dus veel data voor nodig, en daarom is de CSRD zo belangrijk, omdat dan 50.000 bedrijven deze data moeten publiceren.
Door de Omnibus-voorstellen dreigt dat hele systeem minder goed te functioneren. Immers, de financiële actoren krijgen te weinig ESG-data over hun leningen en investeringen, waardoor overheden en toezichthouders niet meer goed het kapitaal kunnen sturen van ‘bruin’ naar ‘groen’. Kapitaalverschaffers zijn een van de belangrijkste drijfveren voor hoteliers om duurzaamheid en ESG-initiatieven te ontplooien. Deze zou nu dus kunnen komen te vervallen...
Nu zijn de Omnibus-voorstellen nog niet aangenomen; de onderhandelingen vinden de komende maanden plaats en het is de verwachting dat pas eind dit jaar enigszins duidelijk wordt hoe de EU ESG-regulering zal veranderen, met een definitief uitgewerkte versie aan het einde van de eerste helft van 2026.
Meer dan regels alleen: andere drijfveren voor duurzaamheid
Verder is regulering natuurlijk niet de enige mogelijke drijfveer voor hoteliers om duurzaamheid en ESG in de strategie op te nemen. Zo kunnen klanten, werknemers, leveranciers, brands, managementbedrijven, aandeelhouders, en andere stakeholders ook een belangrijke rol spelen.
Tegen deze achtergrond is het interessant om te kijken hoe en waarom hoteliers hun visie en koers op duurzaamheid en ESG hebben gewijzigd of gaan wijzigen en op welke scenario’s deze (mogelijke) wijzigingen gebaseerd zijn. Daarmee samenhangend kan er ook een schatting gemaakt worden over de impact op hotelinvesteringen en -waarderingen.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.