Sander Allegro: Onbedreigd

4 januari 2005 | Sander Allegro

Het is beslist geen bedreigde soort. In tegendeel, er komen er steeds meer van. Hun door evolutie en zelfselectie steeds sterker wordende soort weet zich uitstekend te handhaven in onze moderne tijd. Soortkenmerken zijn: een zelfverzekerde tred, een bijzondere eloquentie, een hoog probleemoplossend vermogen en een (latente) neiging tot kuddegedrag. De soort treffen we aan op alle continenten; we moeten dan ook niet vreemd opkijken wanneer we er een tegen het lijf lopen, in een exotisch oord. Ik heb het over de hotello’s; dat is de geuzennaam voor de groep studenten en afgestudeerden van een der Nederlandse hoge hotelscholen, waartoe ik zelf overigens ook behoor.

Zo’n 1500 hotello’s zijn verenigd in de VOL, de vereniging van afgestudeerden van erkende hoge hotelscholen. Het is een actief netwerk van professionals werkzaam in en rond de gastvrijheidssector. De behoefte aan onderling contact is groot. Tijdens het 75 jarig bestaan van Hotelschool Den Haag kwamen vorig jaar zo’n 700 afgestudeerden bijeen; op de onlangs in Maastricht georganiseerde 'Hotellotop' zagen ruim 500 man er geen been in om zich op een woensdagmiddag naar het zuiden te verplaatsen.

Nederland heeft de hoogste hoge hotelschooldichtheid van Europa (1 opleidingsplaats per 3500 inwoners!) en misschien wel van de wereld. Inmiddels zijn er maar liefst vijf scholen met op dit moment zes locaties: Hotelschool Den Haag, met vestigingen in Den Haag en Amsterdam; Hogeschool Zuyd in Maastricht; Christelijke Hogeschool Nederland in Leeuwarden; Nederlandse Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda; Saxion Hogeschool in Apeldoorn. En dan zijn er nog tal van kleine instituten die HBO hotelmanagement aanbieden, soms zelfs geheel per post!

Met in totaal bijna 5000 studenten neemt het Hoger Hotelonderwijs een bijzondere plek in. Lang niet alle afgestudeerde hotello’s werken echter in de hotelsector en zelfs niet in de horeca. Hoewel officieel onderzoek ontbreekt, lijkt het volgende een veilige schatting: nog geen 35% van de afgestudeerden werkt in de horeca. In dit getal wordt al rekening gehouden met mensen die in de periferie van de sector werkzaam zijn.

Deze situatie leidt nogal eens tot kritiek vanuit de hotelsector, maar cijfermatig gesproken is het een gelukkige situatie. Indien alle afgestudeerden van hotelscholen een managementpositie in de Nederlandse hotellerie zouden ambiëren, zou er een enorm banentekort optreden. Gelukkig weet de Nederlandse hotello zich ook buiten de horeca prima te redden. Dienstverlenende organisaties als banken en verzekeringsmaatschappijen zijn dol op hotello's en hebben in sommige gevallen zelfs speciaal op deze groep gerichte wervingsprogramma’s.

Zo’n tien jaar geleden bleek al uit internationaal onderzoek dat de Nederlandse hotello's een uitzonderingspositie innemen ten opzichte van buitenlandse soortgenoten. De Nederlandse hoge hotelschool afgestudeerden scoorden weliswaar het laagst op de factor “werkzaam zijn in de hotellerie”, maar scoorden opmerkelijk hoog op de factoren “gemiddeld salaris”, “tevredenheid over genoten opleiding” en “gelukkig zijn”. Zolang die scores kunnen worden gehandhaafd, hoeft niemand zich zorgen te maken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: