Column Sander Allegro: Small is beautiful!

22 juni 2010 | Sander Allegro

'Een plek waar ik mijn creativiteit kwijt kan; waar ik de ruimte krijg om mijzelf te ontwikkelen en waar ik het gevoel heb zinnig bezig te zijn.' Dit zijn de belangrijkste wensen van hoger opgeleide Nederlandse jongeren bij hun zoektocht naar een baan. (Onderzoek Careerwise.nl)

Hoewel de hotellerie maar beperkt behoefte heeft aan hoog opgeleide jongeren, is het toch handig om te weten wat de huidige generatie arbeidsmarkttoetreders belangrijk vindt.  En dat is best zorgelijk, want in de meeste hotels is de ruimte voor creativiteit beperkt tot het oplossen van schier eindeloze operationele uitdagingen, en is de ontwikkelingsruimte in de praktijk aardig beperkt. Ook is de zingeving waar de moderne jongere naar op zoek is, niet altijd gedefinieerd.

In een maatschappij waarin het aantal jongeren afneemt en waar jongeren met een dienstverlenende houding en opleiding zeer gewild en schaars zijn, wordt het voor hotels steeds ingewikkelder op de arbeidsmarkt. Verwacht mag worden dat met name de ketenbedrijven het moeilijk zullen krijgen. Bij de meeste van hen is de door de jongere zo gezochte vrijheid de laatste jaren sterk geminimaliseerd en wordt het denkwerk voorbehouden aan de hoofdkantoor executives die de rails uitleggen waarover de medewerkers hun carrière mogen uitrollen.

Als gevolg van deze ver doorgevoerde centralisatie is het carrièreperspectief steeds beperkter geworden en is echte groei binnen het bedrijf eigenlijk alleen weggelegd voor de echte volhouders. En daar schuilt nu juist een probleem: de jongere van nu denkt helemaal niet in termen van jarenlange carrières bij één bedrijf. (Niet eens binnen één sector.) Drie of vier jaar is lang genoeg in hun visie. Daarna trekken ze vrolijk verder.

Het lijkt alsof deze ontwikkeling de kleinere, zelfstandige bedrijven in de kaart speelt. Het MKB is bij uitstek geschikt om de gezochte ruimte voor creativiteit en vrijheid te bieden en profileert zich met haar grote aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ook steeds meer als bedrijf waar de jongere de gezochte zingeving vindt. Ketenbedrijven doen er dan ook verstandig aan om de brede centralisatie te heroverwegen en te beperken tot die gedeelten waar écht schaalvoordeel behaald kan worden. Zowel de gast als de werknemer vragen om veel meer ruimte, vrijheid en maatwerk, en dat vraagt om meer vrijheid op vestigingniveau. Hoewel de aandeelhouders er niet gelukkig mee zullen zijn, lijkt het adagium voor de toekomst: small is beautiful!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: