Column Sander Allegro: Small is beautiful!

22 juni 2010 | Sander Allegro

'Een plek waar ik mijn creativiteit kwijt kan; waar ik de ruimte krijg om mijzelf te ontwikkelen en waar ik het gevoel heb zinnig bezig te zijn.' Dit zijn de belangrijkste wensen van hoger opgeleide Nederlandse jongeren bij hun zoektocht naar een baan. (Onderzoek Careerwise.nl)

Hoewel de hotellerie maar beperkt behoefte heeft aan hoog opgeleide jongeren, is het toch handig om te weten wat de huidige generatie arbeidsmarkttoetreders belangrijk vindt.  En dat is best zorgelijk, want in de meeste hotels is de ruimte voor creativiteit beperkt tot het oplossen van schier eindeloze operationele uitdagingen, en is de ontwikkelingsruimte in de praktijk aardig beperkt. Ook is de zingeving waar de moderne jongere naar op zoek is, niet altijd gedefinieerd.

In een maatschappij waarin het aantal jongeren afneemt en waar jongeren met een dienstverlenende houding en opleiding zeer gewild en schaars zijn, wordt het voor hotels steeds ingewikkelder op de arbeidsmarkt. Verwacht mag worden dat met name de ketenbedrijven het moeilijk zullen krijgen. Bij de meeste van hen is de door de jongere zo gezochte vrijheid de laatste jaren sterk geminimaliseerd en wordt het denkwerk voorbehouden aan de hoofdkantoor executives die de rails uitleggen waarover de medewerkers hun carrière mogen uitrollen.

Als gevolg van deze ver doorgevoerde centralisatie is het carrièreperspectief steeds beperkter geworden en is echte groei binnen het bedrijf eigenlijk alleen weggelegd voor de echte volhouders. En daar schuilt nu juist een probleem: de jongere van nu denkt helemaal niet in termen van jarenlange carrières bij één bedrijf. (Niet eens binnen één sector.) Drie of vier jaar is lang genoeg in hun visie. Daarna trekken ze vrolijk verder.

Het lijkt alsof deze ontwikkeling de kleinere, zelfstandige bedrijven in de kaart speelt. Het MKB is bij uitstek geschikt om de gezochte ruimte voor creativiteit en vrijheid te bieden en profileert zich met haar grote aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ook steeds meer als bedrijf waar de jongere de gezochte zingeving vindt. Ketenbedrijven doen er dan ook verstandig aan om de brede centralisatie te heroverwegen en te beperken tot die gedeelten waar écht schaalvoordeel behaald kan worden. Zowel de gast als de werknemer vragen om veel meer ruimte, vrijheid en maatwerk, en dat vraagt om meer vrijheid op vestigingniveau. Hoewel de aandeelhouders er niet gelukkig mee zullen zijn, lijkt het adagium voor de toekomst: small is beautiful!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: