Column Sander Allegro: Small is beautiful!

22 juni 2010 | Sander Allegro

'Een plek waar ik mijn creativiteit kwijt kan; waar ik de ruimte krijg om mijzelf te ontwikkelen en waar ik het gevoel heb zinnig bezig te zijn.' Dit zijn de belangrijkste wensen van hoger opgeleide Nederlandse jongeren bij hun zoektocht naar een baan. (Onderzoek Careerwise.nl)

Hoewel de hotellerie maar beperkt behoefte heeft aan hoog opgeleide jongeren, is het toch handig om te weten wat de huidige generatie arbeidsmarkttoetreders belangrijk vindt.  En dat is best zorgelijk, want in de meeste hotels is de ruimte voor creativiteit beperkt tot het oplossen van schier eindeloze operationele uitdagingen, en is de ontwikkelingsruimte in de praktijk aardig beperkt. Ook is de zingeving waar de moderne jongere naar op zoek is, niet altijd gedefinieerd.

In een maatschappij waarin het aantal jongeren afneemt en waar jongeren met een dienstverlenende houding en opleiding zeer gewild en schaars zijn, wordt het voor hotels steeds ingewikkelder op de arbeidsmarkt. Verwacht mag worden dat met name de ketenbedrijven het moeilijk zullen krijgen. Bij de meeste van hen is de door de jongere zo gezochte vrijheid de laatste jaren sterk geminimaliseerd en wordt het denkwerk voorbehouden aan de hoofdkantoor executives die de rails uitleggen waarover de medewerkers hun carrière mogen uitrollen.

Als gevolg van deze ver doorgevoerde centralisatie is het carrièreperspectief steeds beperkter geworden en is echte groei binnen het bedrijf eigenlijk alleen weggelegd voor de echte volhouders. En daar schuilt nu juist een probleem: de jongere van nu denkt helemaal niet in termen van jarenlange carrières bij één bedrijf. (Niet eens binnen één sector.) Drie of vier jaar is lang genoeg in hun visie. Daarna trekken ze vrolijk verder.

Het lijkt alsof deze ontwikkeling de kleinere, zelfstandige bedrijven in de kaart speelt. Het MKB is bij uitstek geschikt om de gezochte ruimte voor creativiteit en vrijheid te bieden en profileert zich met haar grote aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ook steeds meer als bedrijf waar de jongere de gezochte zingeving vindt. Ketenbedrijven doen er dan ook verstandig aan om de brede centralisatie te heroverwegen en te beperken tot die gedeelten waar écht schaalvoordeel behaald kan worden. Zowel de gast als de werknemer vragen om veel meer ruimte, vrijheid en maatwerk, en dat vraagt om meer vrijheid op vestigingniveau. Hoewel de aandeelhouders er niet gelukkig mee zullen zijn, lijkt het adagium voor de toekomst: small is beautiful!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Hotelbouwplannen
Vernieuwd meeting center in Nijmegen; ruimtelijk en stijlvol vergaderen in Sanadome

Nijmegen is een kwalitatief hoogstaand meeting center rijker. Het 4-sterren Superior hotel Sanadome Hotel & Spa Nijmegen heeft flink geïnvesteerd in haar vergaderfaciliteiten. Voorheen bevonden zich in de linker hotelvleugel van Sanadome diverse afdelingen van het Canisius Wilhelmina Zieken...

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: