Column Sander Allegro: vijf keer raak

17 oktober 2018 | David Bakker

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport met de ronkende titel ‘Into the new millennium’ kwam tot stand onder leiding van de Amerikaanse hotelstrategie-professor Michael Olsen samen met de toenmalig directeur van Hotelschool Den Haag, Ewout Cassee. Als beginnend consultant mocht ik Olsen en Cassee ondersteunen en reisden we de hele wereld over om met de top van de internationale hotellerie te kijken naar de toekomst. Een geweldige kans aan het begin van mijn loopbaan die ik met beide handen aangreep. Het onderzoek bracht ons naar Europa, Azië, Afrika het Midden-Oosten, Midden- en Noord-Amerika en zelfs Australië. Overal was duidelijk dat er veel te gebeuren stond, maar niemand wist nog precies wat dat zou zijn. De snelheid waarmee verandering zich begon aan te dienen was tot dan toe ongekend. De animo om mee te doen aan het ‘actie-onderzoek’ in de vorm van workshops was groot.

 

In totaal kwamen er vijf hoofdconclusies. (1) De hotelsector zou in sterke mate veranderd worden door technologische innovatie. (2) Met de toegenomen ‘vluchtigheid’ van beschikbaar kapitaal, zou de sector nieuwe eigendomsvormen gaan zien. (3) Veiligheid & Beveiliging zouden steeds belangrijker worden in een wereld met enerzijds globalisering en anderzijds groter wordende tegenstellingen. (4) Er zou een nieuw type hotelmanager nodig zijn, die veel meer dan eerdere generaties, in staat zou moeten zijn om verandermanager te zijn. En ten slotte: (5) Het verlies over de controle van de eigen kamervoorraad; de voorspelling dat ‘derde partijen’ zouden ontstaan die de distributie over zouden nemen. In 1996 was dat voor veel mensen een raadselachtige voorspelling. Hoe kon het immers zijn dat iemand anders dan de hoteleigenaar zelf zou bepalen wie een kamer kreeg? Wie de macht van de OTA’s nu ziet, snapt precies wat Olsen bedoelde. Achteraf gezien was het Olsen rapport uit 1996 - het oprichtingsjaar van Booking.com! - een ongekend accurate voorspelling van de toekomst en was hij ‘vijf keer raak’. Het zou interessant zijn om dit onderzoek te herhalen en opnieuw de blik vooruit te werpen. Wie doet er mee?!"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: