Column Sander Allegro: vijf keer raak

17 oktober 2018 | David Bakker

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport met de ronkende titel ‘Into the new millennium’ kwam tot stand onder leiding van de Amerikaanse hotelstrategie-professor Michael Olsen samen met de toenmalig directeur van Hotelschool Den Haag, Ewout Cassee. Als beginnend consultant mocht ik Olsen en Cassee ondersteunen en reisden we de hele wereld over om met de top van de internationale hotellerie te kijken naar de toekomst. Een geweldige kans aan het begin van mijn loopbaan die ik met beide handen aangreep. Het onderzoek bracht ons naar Europa, Azië, Afrika het Midden-Oosten, Midden- en Noord-Amerika en zelfs Australië. Overal was duidelijk dat er veel te gebeuren stond, maar niemand wist nog precies wat dat zou zijn. De snelheid waarmee verandering zich begon aan te dienen was tot dan toe ongekend. De animo om mee te doen aan het ‘actie-onderzoek’ in de vorm van workshops was groot.

 

In totaal kwamen er vijf hoofdconclusies. (1) De hotelsector zou in sterke mate veranderd worden door technologische innovatie. (2) Met de toegenomen ‘vluchtigheid’ van beschikbaar kapitaal, zou de sector nieuwe eigendomsvormen gaan zien. (3) Veiligheid & Beveiliging zouden steeds belangrijker worden in een wereld met enerzijds globalisering en anderzijds groter wordende tegenstellingen. (4) Er zou een nieuw type hotelmanager nodig zijn, die veel meer dan eerdere generaties, in staat zou moeten zijn om verandermanager te zijn. En ten slotte: (5) Het verlies over de controle van de eigen kamervoorraad; de voorspelling dat ‘derde partijen’ zouden ontstaan die de distributie over zouden nemen. In 1996 was dat voor veel mensen een raadselachtige voorspelling. Hoe kon het immers zijn dat iemand anders dan de hoteleigenaar zelf zou bepalen wie een kamer kreeg? Wie de macht van de OTA’s nu ziet, snapt precies wat Olsen bedoelde. Achteraf gezien was het Olsen rapport uit 1996 - het oprichtingsjaar van Booking.com! - een ongekend accurate voorspelling van de toekomst en was hij ‘vijf keer raak’. Het zou interessant zijn om dit onderzoek te herhalen en opnieuw de blik vooruit te werpen. Wie doet er mee?!"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: