Column Sander Allegro: vijf keer raak

17 oktober 2018 | David Bakker

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport met de ronkende titel ‘Into the new millennium’ kwam tot stand onder leiding van de Amerikaanse hotelstrategie-professor Michael Olsen samen met de toenmalig directeur van Hotelschool Den Haag, Ewout Cassee. Als beginnend consultant mocht ik Olsen en Cassee ondersteunen en reisden we de hele wereld over om met de top van de internationale hotellerie te kijken naar de toekomst. Een geweldige kans aan het begin van mijn loopbaan die ik met beide handen aangreep. Het onderzoek bracht ons naar Europa, Azië, Afrika het Midden-Oosten, Midden- en Noord-Amerika en zelfs Australië. Overal was duidelijk dat er veel te gebeuren stond, maar niemand wist nog precies wat dat zou zijn. De snelheid waarmee verandering zich begon aan te dienen was tot dan toe ongekend. De animo om mee te doen aan het ‘actie-onderzoek’ in de vorm van workshops was groot.

 

In totaal kwamen er vijf hoofdconclusies. (1) De hotelsector zou in sterke mate veranderd worden door technologische innovatie. (2) Met de toegenomen ‘vluchtigheid’ van beschikbaar kapitaal, zou de sector nieuwe eigendomsvormen gaan zien. (3) Veiligheid & Beveiliging zouden steeds belangrijker worden in een wereld met enerzijds globalisering en anderzijds groter wordende tegenstellingen. (4) Er zou een nieuw type hotelmanager nodig zijn, die veel meer dan eerdere generaties, in staat zou moeten zijn om verandermanager te zijn. En ten slotte: (5) Het verlies over de controle van de eigen kamervoorraad; de voorspelling dat ‘derde partijen’ zouden ontstaan die de distributie over zouden nemen. In 1996 was dat voor veel mensen een raadselachtige voorspelling. Hoe kon het immers zijn dat iemand anders dan de hoteleigenaar zelf zou bepalen wie een kamer kreeg? Wie de macht van de OTA’s nu ziet, snapt precies wat Olsen bedoelde. Achteraf gezien was het Olsen rapport uit 1996 - het oprichtingsjaar van Booking.com! - een ongekend accurate voorspelling van de toekomst en was hij ‘vijf keer raak’. Het zou interessant zijn om dit onderzoek te herhalen en opnieuw de blik vooruit te werpen. Wie doet er mee?!"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: