Column Sander Allegro: vijf keer raak

17 oktober 2018 | David Bakker

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport met de ronkende titel ‘Into the new millennium’ kwam tot stand onder leiding van de Amerikaanse hotelstrategie-professor Michael Olsen samen met de toenmalig directeur van Hotelschool Den Haag, Ewout Cassee. Als beginnend consultant mocht ik Olsen en Cassee ondersteunen en reisden we de hele wereld over om met de top van de internationale hotellerie te kijken naar de toekomst. Een geweldige kans aan het begin van mijn loopbaan die ik met beide handen aangreep. Het onderzoek bracht ons naar Europa, Azië, Afrika het Midden-Oosten, Midden- en Noord-Amerika en zelfs Australië. Overal was duidelijk dat er veel te gebeuren stond, maar niemand wist nog precies wat dat zou zijn. De snelheid waarmee verandering zich begon aan te dienen was tot dan toe ongekend. De animo om mee te doen aan het ‘actie-onderzoek’ in de vorm van workshops was groot.

 

In totaal kwamen er vijf hoofdconclusies. (1) De hotelsector zou in sterke mate veranderd worden door technologische innovatie. (2) Met de toegenomen ‘vluchtigheid’ van beschikbaar kapitaal, zou de sector nieuwe eigendomsvormen gaan zien. (3) Veiligheid & Beveiliging zouden steeds belangrijker worden in een wereld met enerzijds globalisering en anderzijds groter wordende tegenstellingen. (4) Er zou een nieuw type hotelmanager nodig zijn, die veel meer dan eerdere generaties, in staat zou moeten zijn om verandermanager te zijn. En ten slotte: (5) Het verlies over de controle van de eigen kamervoorraad; de voorspelling dat ‘derde partijen’ zouden ontstaan die de distributie over zouden nemen. In 1996 was dat voor veel mensen een raadselachtige voorspelling. Hoe kon het immers zijn dat iemand anders dan de hoteleigenaar zelf zou bepalen wie een kamer kreeg? Wie de macht van de OTA’s nu ziet, snapt precies wat Olsen bedoelde. Achteraf gezien was het Olsen rapport uit 1996 - het oprichtingsjaar van Booking.com! - een ongekend accurate voorspelling van de toekomst en was hij ‘vijf keer raak’. Het zou interessant zijn om dit onderzoek te herhalen en opnieuw de blik vooruit te werpen. Wie doet er mee?!"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: