Column Sander Allegro: De jeugd van tegenwoordig...

18 oktober 2012 | Sander Allegro

“De huidige generatie afgestudeerden van de hogere hotelscholen zijn veelal arrogant en hebben geen goede manieren meer.” Deze uitspraak zette de toon voor het uitstekend georganiseerde jubileumdebat dat onlangs werd gevoerd tijdens het tachtigjarig bestaan van INCH (International Network Connecting Hotelschool Graduates), vroeger bekend als VOL.

Aangezien INCH dé club is die de verschillende generaties hotello’s met elkaar verbindt, ontspon zich een intensief debat. Met name tv-coryfee 'mijnheer Reimers' maakte zich druk over de teloorgang van goede manieren en omgangsvormen. Ik kon met  moeite mijn lachen inhouden. Het klagen over 'de nieuwe generatie' is immers zo oud als de mensheid, en ik kan mij herinneren dat over mijn generatie (die eind vorige eeuw van de hotelschool af kwam) ook afkeurend werd gesproken. De generatie van mijnheer Reimers was ongetwijfeld hetzelfde lot beschoren, zeker als hij zich destijds ook al zo excentriek kleedde.

Doordat ik part-time verbonden ben aan Hotelschool Den Haag, ken ik de huidige generatie hotelschoolstudenten van dichtbij. Natuurlijk verbaas ik mij soms over de 'directheid' van studenten. Zij geven onomwonden aan wat ze wel en niet willen. Regelmatig bespeur ik het gebrek aan bereidheid om dingen te doen 'omdat ze nu eenmaal zo horen'. Dat was in mijn tijd wel anders, denk ik dan.

Maar ik zie ook een generatie heel zelfstandige wereldburgers met een grote sociale intelligentie en een heel brede belangstelling. Waar mijn hotelschoolgeneratie van eind jaren tachtig alleen met zichzelf bezig was, heeft de huidige generatie hotelschoolstudenten oog voor de omgeving. Deze jongelui lijken hun keuzes veel bewuster te maken. En die keuzes liggen steeds vaker buiten de hotelsector.

“Dat is de schuld van de scholen”, roept onze sector. En natuurlijk hebben de scholen hierin een rol gespeeld. Maar die rol is er juist op gericht om de opleiding sterk gericht te laten zijn op de hotellerie, en daar ook geen concessies aan te doen. Wat er vooral gebeurt is, dat andere sectoren, zoals de zakelijke dienstverlening en de zorg, klaarstaan om afgestudeerde hotello’s in dienst te nemen. Deze sectoren bieden banen met maatschappelijke relevantie en groeimogelijkheden. Zij kennen veel minder - als beperkend ervaren - conventies dan de hotelsector.

Wanneer u als afgestudeerde hotello de keuze heeft tussen een sector waar ze u met open armen ontvangen, en een sector waar met enig dédain op u neergekeken wordt; welke zou u dan kiezen? Ik zou het wel weten.. Uiteindelijk hebben de hotelscholen en de hotellerie de taak om samen de aansluiting tussen opleiding en praktijk zó te laten zijn dat de instroom van nieuw talent in de hotellerie gewaarborgd blijft. Daar blijf ik mij graag voor inzetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: