Column Sander Allegro: Slecht huwelijk

21 januari 2009 | Sander Allegro

Een haat-liefdeverhouding. Eigenlijk willen ze elkaar niet, maar ze zijn tot elkaar veroordeeld. Het heeft de kenmerken een slecht huwelijk: de relatie tussen hotels en technologie. Naar mijn idee is dit te verklaren vanuit de verschillende menstypen die van oudsher de beide beroepsgroepen vertegenwoordigen. Traditioneel is een hotelier een mensen-mens: emotie speelt een hoofdrol, relaties zijn heilig en traditie is belangrijker dan innovatie. Technologen zijn meestal systeem-mensen: ratio speelt een hoofdrol, modellen zijn heilig en innovatie is belangrijker dan traditie.

En dus heeft technologie nog maar relatief weinig voet aan de grond gekregen in de hotelbranche en dan vooral in de administratieve processen als facturering en reserveringenbeheer. Zodra de technologie rechtstreeks de gast gaat raken (via draadloos internet, geavanceerde telefoon- en  televisieopties) weten hotels zich geen raad en wordt de zaak overgelaten aan derden. Bedrijven als Swisscom spelen daar succesvol op in.

Met uitbesteden is op zichzelf niets mis, maar het probleem doet zich voor - met betrekking tot technologie - dat veel hotels zelf geen kennis opbouwen. En dat is jammer, want ook al ben ik ervan overtuigd dat het menselijke element tot in de verre toekomst de ruggengraat van de hotelsector zal blijven vormen, de technologie zal een steeds grotere rol gaan spelen.

Voorlopig lijkt het er op dat met name IP-technologie (internetprotocol) veel kansen biedt. Het bestaande wereldwijde web en de infrastructuur daarvoor in het hotel, bieden een uitstekende basis voor allerlei toepassingen. Het is mogelijk om de gast in de gang te identificeren, waardoor de kamerdeur al van het slot gaat. Door de opgeslagen voorkeuren van een regelmatig terugkerende gast naar de kamer te sturen, kan deze kamer zich tijdig volledig automatisch aanpassen ten aanzien van temperatuur, verlichting, taal en eventuele voorkeurszenders op de tv. Bij binnenkomst in het hotel of in een van de 'outlets' kan een gast automatisch met naam worden geïdentificeerd op een discrete display, waardoor de medewerker hem persoonlijk kan begroeten en direct toegang heeft tot de bekende voorkeuren van de gast.

Met RFID-technologie kunnen bezittingen en de persoonlijke was van de gast altijd teruggevonden worden en meldt een dienblad zelf wanneer het op de gang is gezet. Dit is slechts een kleine greep uit de nu al betaalbare mogelijkheden. 'Maar dat zijn Big Brother-achtige toestanden!' hoor ik een paar hoteliers roepen. 'Nee, dat is een smart hotel,' antwoordt een technoloog. De kamers worden steeds slimmer. Nu wij nog.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: