Column Sander Allegro: Slecht huwelijk

21 januari 2009 | Sander Allegro

Een haat-liefdeverhouding. Eigenlijk willen ze elkaar niet, maar ze zijn tot elkaar veroordeeld. Het heeft de kenmerken een slecht huwelijk: de relatie tussen hotels en technologie. Naar mijn idee is dit te verklaren vanuit de verschillende menstypen die van oudsher de beide beroepsgroepen vertegenwoordigen. Traditioneel is een hotelier een mensen-mens: emotie speelt een hoofdrol, relaties zijn heilig en traditie is belangrijker dan innovatie. Technologen zijn meestal systeem-mensen: ratio speelt een hoofdrol, modellen zijn heilig en innovatie is belangrijker dan traditie.

En dus heeft technologie nog maar relatief weinig voet aan de grond gekregen in de hotelbranche en dan vooral in de administratieve processen als facturering en reserveringenbeheer. Zodra de technologie rechtstreeks de gast gaat raken (via draadloos internet, geavanceerde telefoon- en  televisieopties) weten hotels zich geen raad en wordt de zaak overgelaten aan derden. Bedrijven als Swisscom spelen daar succesvol op in.

Met uitbesteden is op zichzelf niets mis, maar het probleem doet zich voor - met betrekking tot technologie - dat veel hotels zelf geen kennis opbouwen. En dat is jammer, want ook al ben ik ervan overtuigd dat het menselijke element tot in de verre toekomst de ruggengraat van de hotelsector zal blijven vormen, de technologie zal een steeds grotere rol gaan spelen.

Voorlopig lijkt het er op dat met name IP-technologie (internetprotocol) veel kansen biedt. Het bestaande wereldwijde web en de infrastructuur daarvoor in het hotel, bieden een uitstekende basis voor allerlei toepassingen. Het is mogelijk om de gast in de gang te identificeren, waardoor de kamerdeur al van het slot gaat. Door de opgeslagen voorkeuren van een regelmatig terugkerende gast naar de kamer te sturen, kan deze kamer zich tijdig volledig automatisch aanpassen ten aanzien van temperatuur, verlichting, taal en eventuele voorkeurszenders op de tv. Bij binnenkomst in het hotel of in een van de 'outlets' kan een gast automatisch met naam worden geïdentificeerd op een discrete display, waardoor de medewerker hem persoonlijk kan begroeten en direct toegang heeft tot de bekende voorkeuren van de gast.

Met RFID-technologie kunnen bezittingen en de persoonlijke was van de gast altijd teruggevonden worden en meldt een dienblad zelf wanneer het op de gang is gezet. Dit is slechts een kleine greep uit de nu al betaalbare mogelijkheden. 'Maar dat zijn Big Brother-achtige toestanden!' hoor ik een paar hoteliers roepen. 'Nee, dat is een smart hotel,' antwoordt een technoloog. De kamers worden steeds slimmer. Nu wij nog.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Most Wanted Award 2020 voor Hotel Banks Mansion

Hotel Banks Mansion in Amsterdam, onderdeel van Carlton Hotel Collection, heeft onlangs een Loved by Guests: Most Wanted Award 2020 met een score van 9.6 in ontvangst mogen nemen. De awards worden jaarlijks op basis van geverifieerde gastenboordelingen uitgereikt door Hotels.com. Het hotel, geleg...

Toerisme
Bijna de helft van de Nederlanders gaat voor all-inclusive deze voorjaarsvakantie

Het aantal Nederlanders dat dit voorjaar voor een all inclusive-vakantie kiest, is gestegen: 48% van de vakantiegangers verkiest dit verzorgingstype boven logies en ontbijt (24%). In 2019 was dat nog 43% van de Nederlanders, blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Ook hotels zijn n&o...

Hotel Verbouwen
Apollo hotel Amsterdam in een nieuw jasje

Apollo Hotel Amsterdam, a Tribute Portfolio Hotel brengt de Olympische Spelen van 1928 terug naar Amsterdam door 174 kamers in een geheel nieuw jasje te steken. Alle 223 kamers en suites zijn nu volledig gerenoveerd. Gelijktijdig met de onthulling van het vernieuwde interieurdesign, kondigt Apollo H...

Economie Longread
Interne controle in de horeca

In het kader van het thema 'beveiliging' wordt stilgestaan bij de mogelijkheden welke de horeca-ondernemer zoal ten dienste staan om de kasstromen binnen het eigen bedrijf te beheersen. Een veel gehoorde kreet bij horeca-ondernemers is dat hun bedrijf zich qua omvang niet leent om een aantal...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: