Sander Allegro: Verlatingsangst

5 november 2001 | Sander Allegro

Dat de horeca een bijzondere plaats inneemt in onze samenleving, hoef ik niemand te vertellen. Het bordje dat ik als zestienjarige bij mijn eerste horecawerkgever aantrof, droeg de tekst: ‘Je hoeft niet gek te zijn om hier te werken, maar het helpt wel.’ Om die bijzonderheid te benadrukken, hebben we een jargon ontwikkeld dat ons verdacht veel op een sekte doet lijken. Iemand die een baan in een hotel inruilt voor een baan in bijvoorbeeld een bankorganisatie, gaat niet weg; nee, ‘hij verlaat de horeca...’ - Het lijkt de mafia wel, al blijven de knieschijven intact.

Het percentage werknemers dat de horeca jaarlijks verlaat is hoog. Veel zorgelijker is de ontwikkeling dat zij die opgeleid worden voor de sector, al gedurende de studie besluiten om de horeca de rug toe te keren. Een ontwikkeling die al zeker vijftien jaar gaande is, maar die in een tijd van personeelskrapte weer sterker in de belangstelling komt te staan. Vanuit mijn verbondenheid aan de VOL, de vereniging van afgestudeerden van erkende hoge hotelscholen, en mijn docentschap aan Hotelschool Den Haag, bezie ik deze ontwikkeling van nabij.

De oorzaken van het afhaken van hotelschoolstudenten zijn legio: allereerst zijn er natuurlijk de docenten die in gebreke blijven. Wij hebben als taak om studenten voor te bereiden op een baan in de bedrijfstak; het enthousiast maken van de studenten hoort daar zeker bij. Op dit terrein is zeker nog ruimte voor verbetering, en dat moeten de scholen zich aantrekken.

Een andere ‘oorzaak’ is de horeca zelf. Een recent door studenten uitgevoerd onderzoek toont aan dat de eerste stage het meest negatieve effect heeft. Na deze eerste echte kennismaking met de branche zakt de animo schrikbarend. Tijd dus voor een andere aanpak. Met de vinger wijzen heeft weinig zin; een dialoog des te meer.

Eerder dit jaar vond in Den Haag een ontmoeting plaats tussen de leden van het illustere hoofdstedelijke vijfsterrenoverleg en een delegatie van studenten van Hotelschool Den Haag. De dialoog die ontstond bleek een openbaring te zijn voor alle betrokkenen. Binnen een paar minuten werd al duidelijk dat de misconcepties aan beide zijden van de tafel talrijk waren. Het bemoedigende van die situatie is, dat het om misverstanden gaat en dat het dus ook oplosbaar is.

Inmiddels heeft het Haagse initiatief een internationaal vervolg gekregen. Samen met de International Hotel & Restaurant Association heeft men een initiatief ontwikkeld om de  dialoog tussen studenten en hotelmanagers wereldwijd op gang te brengen. De aftrap was gepland voor het jaarcongres dat in oktober in Caïro zou worden gehouden, maar dat is door de aanslagen in de VS voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het project loopt echter door en zal hopelijk kunnen bijdragen aan een doorbraak in dit wereldwijd geconstateerde probleem.

Er gloort nog meer hoop. Uit de statistieken van de laatste diploma-uitreiking die ik in Den Haag bijwoonde, bleek dat bijna 60% een baan had en dat 75% van die mensen in de horeca of in een horecagerelateerd bedrijf aan de slag gaat. In vorige jaren was het zo’n 65%. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar het begin is er.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: