Sander Allegro: Europa

22 augustus 2001 | Sander Allegro

Bij Europa denken velen aan de euro. Algemeen wordt verwacht dat de euro een positief effect zal hebben op reizen binnen de landen van de eurozone, vooral waar het korte vakanties betreft. De euro zal de vergelijkbaarheid van prijzen in de verschillende landen vergroten. De gematigde prijzen van de Nederlandse Horeca zouden deze vergelijking wel eens met glans kunnen doorstaan. We wachten in spanning af wat er komen gaat.

Europa is uiteraard veel meer dan een gemeenschappelijke munt. Wanneer je over deze aardbol reist, kan de mondialisering/globalisering je niet ontgaan. Van Amsterdam tot Anchorage, van Haarlem tot Hong Kong en van Zierikzee tot Zanzibar kom je steeds meer eenheidsworst tegen. Kenmerken van de Europese gastvrijheidssector zijn daarentegen kleinschaligheid en diversiteit: er bestaan nog zeer veel familiebedrijven die de traditie van eeuwen hooghouden. Binnen de EU-landen heeft elke streek zijn eigen specialiteiten en bedrijfstypen. Daarenboven onderscheidt elk land zich weer met eigen tradities en gebruiken. De vrijetijdsgast weet deze ‘couleur locale’ al langer te waarderen; de zakelijke gast is dit bedrijfstype aan het herontdekken. Het is met name de menselijke maat die deze bedrijven populair maakt; de balans tussen ‘high tech’ en ‘high touch’.

Toch vormen de traditionele Europese horecabedrijven een bedreigde soort. Complexe wetgeving en almaar hoger wordende eisen maken dat de bedrijfsvoering voor steeds meer ondernemers een hachelijke zaak wordt. Veel ondernemers van met name kleinere hotels gooien het bijltje erbij neer; anderen kiezen voor het opgeven van hun onafhankelijkheid en participeren in ketenorganisaties met internationaal gevestigde namen. De strategische keuzes zijn schaalvergroting en samenwerking. Op zich zijn dat logische en verstandige keuzes, maar we moeten ervoor waken dat we ons unieke Europese karakter niet verliezen. In de VS kun je duizenden mijlen reizen en toch overal ‘meer van hetzelfde’ tegenkomen. De diversiteit van de Europese gastvrijheidssector is dermate uniek, dat de Brusselse politici zich zouden moeten inspannen om dit karakter koste wat kost te bewaren. Misschien kan de gastvrijheidssector wel tot ‘Europees erfgoed’ worden uitgeroepen; wellicht kunnen er maatregelen worden ingesteld die traditionele bedrijven een beetje lucht geven. Op die manier blijven de vermaarde Franse hotelbedden-met-kuil en de Engelse badkamers-met-hoogpolig-tapijt ook voor toekomstige generaties bewaard.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: