Sander Allegro: Europa

22 augustus 2001 | Sander Allegro

Bij Europa denken velen aan de euro. Algemeen wordt verwacht dat de euro een positief effect zal hebben op reizen binnen de landen van de eurozone, vooral waar het korte vakanties betreft. De euro zal de vergelijkbaarheid van prijzen in de verschillende landen vergroten. De gematigde prijzen van de Nederlandse Horeca zouden deze vergelijking wel eens met glans kunnen doorstaan. We wachten in spanning af wat er komen gaat.

Europa is uiteraard veel meer dan een gemeenschappelijke munt. Wanneer je over deze aardbol reist, kan de mondialisering/globalisering je niet ontgaan. Van Amsterdam tot Anchorage, van Haarlem tot Hong Kong en van Zierikzee tot Zanzibar kom je steeds meer eenheidsworst tegen. Kenmerken van de Europese gastvrijheidssector zijn daarentegen kleinschaligheid en diversiteit: er bestaan nog zeer veel familiebedrijven die de traditie van eeuwen hooghouden. Binnen de EU-landen heeft elke streek zijn eigen specialiteiten en bedrijfstypen. Daarenboven onderscheidt elk land zich weer met eigen tradities en gebruiken. De vrijetijdsgast weet deze ‘couleur locale’ al langer te waarderen; de zakelijke gast is dit bedrijfstype aan het herontdekken. Het is met name de menselijke maat die deze bedrijven populair maakt; de balans tussen ‘high tech’ en ‘high touch’.

Toch vormen de traditionele Europese horecabedrijven een bedreigde soort. Complexe wetgeving en almaar hoger wordende eisen maken dat de bedrijfsvoering voor steeds meer ondernemers een hachelijke zaak wordt. Veel ondernemers van met name kleinere hotels gooien het bijltje erbij neer; anderen kiezen voor het opgeven van hun onafhankelijkheid en participeren in ketenorganisaties met internationaal gevestigde namen. De strategische keuzes zijn schaalvergroting en samenwerking. Op zich zijn dat logische en verstandige keuzes, maar we moeten ervoor waken dat we ons unieke Europese karakter niet verliezen. In de VS kun je duizenden mijlen reizen en toch overal ‘meer van hetzelfde’ tegenkomen. De diversiteit van de Europese gastvrijheidssector is dermate uniek, dat de Brusselse politici zich zouden moeten inspannen om dit karakter koste wat kost te bewaren. Misschien kan de gastvrijheidssector wel tot ‘Europees erfgoed’ worden uitgeroepen; wellicht kunnen er maatregelen worden ingesteld die traditionele bedrijven een beetje lucht geven. Op die manier blijven de vermaarde Franse hotelbedden-met-kuil en de Engelse badkamers-met-hoogpolig-tapijt ook voor toekomstige generaties bewaard.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Mensen
Lancering ‘Hotel Website of the Year’ verkiezing

De eerste verkiezing van de mooiste en meest gebruiksvriendelijke hotelwebsite van Nederland is een feit. Deze wedstrijd wordt door Hoteliers.com georganiseerd om hoteliers een hart onder de riem te steken in deze moeilijke tijd en om het Nederlandse publiek te enthousiasmeren vooral direct bij het ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Ondernemen
10 tips voor de mooiste hotelfoto's

Met mooie fotografie op uw website onderscheidt u zich en maakt u een goede eerste indruk. Het biedt een unieke kans om een ervoor te zorgen dat potentiële gasten uw hotel boeken. Als professioneel fotograaf met veel ervaring in de hotellerie deelt Wendy Bos haar kennis met de hotellerie:10 tip ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen is een feit

Fletcher Hotels opent op 11 december a.s. de deuren van het splinternieuwe hotel in de populaire badplaats Scheveningen. De opening is eerder dan verwacht, na maanden van verbouwing en voorbereiding in het voormalige kantoorpand North Sea Building. Met de opening van het luxe Fletcher Hotel-Restaura ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: