Sander Allegro: Europa

22 augustus 2001 | Sander Allegro

Bij Europa denken velen aan de euro. Algemeen wordt verwacht dat de euro een positief effect zal hebben op reizen binnen de landen van de eurozone, vooral waar het korte vakanties betreft. De euro zal de vergelijkbaarheid van prijzen in de verschillende landen vergroten. De gematigde prijzen van de Nederlandse Horeca zouden deze vergelijking wel eens met glans kunnen doorstaan. We wachten in spanning af wat er komen gaat.

Europa is uiteraard veel meer dan een gemeenschappelijke munt. Wanneer je over deze aardbol reist, kan de mondialisering/globalisering je niet ontgaan. Van Amsterdam tot Anchorage, van Haarlem tot Hong Kong en van Zierikzee tot Zanzibar kom je steeds meer eenheidsworst tegen. Kenmerken van de Europese gastvrijheidssector zijn daarentegen kleinschaligheid en diversiteit: er bestaan nog zeer veel familiebedrijven die de traditie van eeuwen hooghouden. Binnen de EU-landen heeft elke streek zijn eigen specialiteiten en bedrijfstypen. Daarenboven onderscheidt elk land zich weer met eigen tradities en gebruiken. De vrijetijdsgast weet deze ‘couleur locale’ al langer te waarderen; de zakelijke gast is dit bedrijfstype aan het herontdekken. Het is met name de menselijke maat die deze bedrijven populair maakt; de balans tussen ‘high tech’ en ‘high touch’.

Toch vormen de traditionele Europese horecabedrijven een bedreigde soort. Complexe wetgeving en almaar hoger wordende eisen maken dat de bedrijfsvoering voor steeds meer ondernemers een hachelijke zaak wordt. Veel ondernemers van met name kleinere hotels gooien het bijltje erbij neer; anderen kiezen voor het opgeven van hun onafhankelijkheid en participeren in ketenorganisaties met internationaal gevestigde namen. De strategische keuzes zijn schaalvergroting en samenwerking. Op zich zijn dat logische en verstandige keuzes, maar we moeten ervoor waken dat we ons unieke Europese karakter niet verliezen. In de VS kun je duizenden mijlen reizen en toch overal ‘meer van hetzelfde’ tegenkomen. De diversiteit van de Europese gastvrijheidssector is dermate uniek, dat de Brusselse politici zich zouden moeten inspannen om dit karakter koste wat kost te bewaren. Misschien kan de gastvrijheidssector wel tot ‘Europees erfgoed’ worden uitgeroepen; wellicht kunnen er maatregelen worden ingesteld die traditionele bedrijven een beetje lucht geven. Op die manier blijven de vermaarde Franse hotelbedden-met-kuil en de Engelse badkamers-met-hoogpolig-tapijt ook voor toekomstige generaties bewaard.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: