Column Sander Allegro: Kansen

17 december 2008 | Thijs Jacobs

'Elk nadeel heb zijn voordeel.' Deze onsterfelijke quote van onze grootste voetballer aller tijden is bij iedereen bekend. De bekendheid met dit gezegde leidt echter niet tot het daadwerkelijk toepassen van deze wijsheid. Nu de banken zijn gevallen, de beurs op en (vooral) neer jojoot en de markt wankelt, slagen we er verbazend goed in om elkaar diep de crisis in te praten. We lopen als lemmingen achter elkaar aan en storten ons van de rots. De prijzen van hotelkamers worden weer gedumpt (iedereen is de wijze lessen van het verleden blijkbaar weer vergeten) en trainingsbudgetten worden gehalveerd of zelfs helemaal afgeschaft.

Sommigen denken het economisch tij te kunnen keren door de Sinterklaasviering en het kerstpakket voor de medewerkers af te schaffen, anderen blazen reeds geplande en hoognodige renovaties af. Om in de sfeer van Cruijff te blijven: allemaal paniekvoetbal. Natuurlijk vraagt een nieuwe economische realiteit om aanpassingen, maar met het plompverloren overboord zetten van je lange-termijnvisie en je missie - ten gunste van de korte termijn - werk je het bedrijf uiteindelijk alleen maar dieper in de problemen. Laten we reëel blijven; er is een economisch probleem. Of een uitdaging, om het positief te benaderen. Naast het meteen in gang zetten van alle directe besparingsmogelijkheden dient nog een andere vraag aan de orde te komen: Welke voordelen kan dit nadeel opleveren? Hoe kunnen we ongeschonden door deze storm komen? Welke nieuwe kansen biedt de huidige situatie?

Dat zijn de vragen die een managementteam zou moeten proberen te beantwoorden. Wat hebben we geleerd van eerdere periodes met slecht weer? Welk achterstallig onderhoud kunnen we nu eindelijk aanpakken? Welke marktkansen liggen er nog open? Hoe kunnen we deze periode gebruiken om de gasten en de medewerkers extra aandacht te geven en zo voor eeuwig aan ons te binden? Natuurlijk is het belangrijk om kosten te reduceren. Maar het gaat daarbij niet zozeer om absolute kosten, maar om de kosten uitgedrukt als percentage van de omzet. Ook de eigenaar of aandeelhouder is uiteindelijk geïnteresseerd in wat er onder de streep overblijft. Wat er boven de streep gebeurt ligt in de handen van de daarvoor ingehuurde professionals.

Een goede manager gebruikt moeilijke tijden om te laten zien wat hij waard is. De echte toppers laveren bedrijven zo kundig door slecht weer dat ze als winnaars tevoorschijn komen. Deel uitmakend van de beste stuurlui aan de wal heb ik natuurlijk makkelijk praten. Maar ik daag u uit om de huidige crisis Cruijffiaans te benaderen: welk voordeel heb dit nadeel? En ik denk natuurlijk graag met u mee.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Mindervalidenhotel op Zwarte Cross

Het wordt dit jaar voor 20 tot 25 mindervaliden mogelijk om de Zwarte Cross maximaal te beleven. De 33-jarige Rick Brink uit Hardenberg is maandag 17 juni in het KRO-NCRV programma Minister van Gehandicaptenzaken verkozen tot de eerste minister van Gehandicaptenzaken van Nederland en zal MIVA Las Ve...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

Opening Hotelketens Internationaal
Zo ziet het nieuwe Aloft Hotel in Madrid eruit

Aloft Hotels, Marriott International’s hotelmerk voor muziekfans en liefhebbers van tech, zet deze maand een voetafdruk in Spanje met de opening van Aloft Madrid Gran Via. Het hotel ligt in het bruisende hart van de hoofdstad op steenworp afstand van hotspots zoals het iconische Plaza de Espa&...

Personalia
Nieuwe General Manager voor Hotel Nassau Breda

Hotel Nassau Breda heeft per 1 juli een nieuwe General Manager. Yolanda Bianca neemt het stokje over van Päivi Hagedoorn die 2,5 jaar de scepter zwaaide, maar nu doorstroomt naar mmoederorganisatie Odyssey Hotel Group. Hagedoorn wist van Hotel Nassau Breda een begrip te maken in de wijde omgevi...

Economie Achtergronden
Prijzen hotels, restaurants en voedingsmiddelen in Nederland hoger dan Europees gemiddelde

Van de vijf meestbezochte vakantielanden is Spanje het voordeligst voor vakantiegangers die zelf de boodschappen doen. In Spanje zijn de prijzen voor voeding 4 procent lager dan gemiddeld in de Europese Unie. In Nederland liggen deze prijzen 1,1 procent boven dit gemiddelde. Dat meldt het CBS op bas...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: