Column Sander Allegro: Kansen

17 december 2008 | Thijs Jacobs

'Elk nadeel heb zijn voordeel.' Deze onsterfelijke quote van onze grootste voetballer aller tijden is bij iedereen bekend. De bekendheid met dit gezegde leidt echter niet tot het daadwerkelijk toepassen van deze wijsheid. Nu de banken zijn gevallen, de beurs op en (vooral) neer jojoot en de markt wankelt, slagen we er verbazend goed in om elkaar diep de crisis in te praten. We lopen als lemmingen achter elkaar aan en storten ons van de rots. De prijzen van hotelkamers worden weer gedumpt (iedereen is de wijze lessen van het verleden blijkbaar weer vergeten) en trainingsbudgetten worden gehalveerd of zelfs helemaal afgeschaft.

Sommigen denken het economisch tij te kunnen keren door de Sinterklaasviering en het kerstpakket voor de medewerkers af te schaffen, anderen blazen reeds geplande en hoognodige renovaties af. Om in de sfeer van Cruijff te blijven: allemaal paniekvoetbal. Natuurlijk vraagt een nieuwe economische realiteit om aanpassingen, maar met het plompverloren overboord zetten van je lange-termijnvisie en je missie - ten gunste van de korte termijn - werk je het bedrijf uiteindelijk alleen maar dieper in de problemen. Laten we reëel blijven; er is een economisch probleem. Of een uitdaging, om het positief te benaderen. Naast het meteen in gang zetten van alle directe besparingsmogelijkheden dient nog een andere vraag aan de orde te komen: Welke voordelen kan dit nadeel opleveren? Hoe kunnen we ongeschonden door deze storm komen? Welke nieuwe kansen biedt de huidige situatie?

Dat zijn de vragen die een managementteam zou moeten proberen te beantwoorden. Wat hebben we geleerd van eerdere periodes met slecht weer? Welk achterstallig onderhoud kunnen we nu eindelijk aanpakken? Welke marktkansen liggen er nog open? Hoe kunnen we deze periode gebruiken om de gasten en de medewerkers extra aandacht te geven en zo voor eeuwig aan ons te binden? Natuurlijk is het belangrijk om kosten te reduceren. Maar het gaat daarbij niet zozeer om absolute kosten, maar om de kosten uitgedrukt als percentage van de omzet. Ook de eigenaar of aandeelhouder is uiteindelijk geïnteresseerd in wat er onder de streep overblijft. Wat er boven de streep gebeurt ligt in de handen van de daarvoor ingehuurde professionals.

Een goede manager gebruikt moeilijke tijden om te laten zien wat hij waard is. De echte toppers laveren bedrijven zo kundig door slecht weer dat ze als winnaars tevoorschijn komen. Deel uitmakend van de beste stuurlui aan de wal heb ik natuurlijk makkelijk praten. Maar ik daag u uit om de huidige crisis Cruijffiaans te benaderen: welk voordeel heb dit nadeel? En ik denk natuurlijk graag met u mee.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Hotel Opening
Primeur voor Amsterdam: Ascott wordt franchisegever

The Ascott Limited, een van de grootste eigenaar-exploitanten van verblijfsaccommodaties ter wereld, opent in maart 2019 haar eerste Apart'Hotel in Nederland. Amsterdam heeft daarmee nog een tweede primeur voor de groep: voor het eerst zal Ascott een franchisecontract afsluiten in Europa. Het Ne...

Economie Interview Longread
Arlette Gilbert: ''Misschien gaat Bilderberg straks wel internationaal''

Arlette Gilbert zwaait al tien jaar de commerciële scepter bij Bilderberg. Een tijdperk van vóór de crisis, ín de crisis en ná de crisis. Het heeft haar flexibel gemaakt. Ze moest wel, want de vragen vanuit het bedrijfsleven werden dynamischer. ‘Samen’ is...

Achtergronden Internationaal
Wereldkampioen traint in trappenhuis van themahotel  Europa-Park

André Weinand is fitnesscoach in het hotel-resort van Europa-Park en heeft afgelopen zaterdag 16 februari 2019 opnieuw de wereldtitel 'traplopen' binnen weten te slepen. Hij verbrak zijn oude record met 9 minuten en legde de verticale afstand van 42,195 kilometer nu in 10 uur en 4 min...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: