Column Sander Allegro: Kansen

17 december 2008 | Thijs Jacobs

'Elk nadeel heb zijn voordeel.' Deze onsterfelijke quote van onze grootste voetballer aller tijden is bij iedereen bekend. De bekendheid met dit gezegde leidt echter niet tot het daadwerkelijk toepassen van deze wijsheid. Nu de banken zijn gevallen, de beurs op en (vooral) neer jojoot en de markt wankelt, slagen we er verbazend goed in om elkaar diep de crisis in te praten. We lopen als lemmingen achter elkaar aan en storten ons van de rots. De prijzen van hotelkamers worden weer gedumpt (iedereen is de wijze lessen van het verleden blijkbaar weer vergeten) en trainingsbudgetten worden gehalveerd of zelfs helemaal afgeschaft.

Sommigen denken het economisch tij te kunnen keren door de Sinterklaasviering en het kerstpakket voor de medewerkers af te schaffen, anderen blazen reeds geplande en hoognodige renovaties af. Om in de sfeer van Cruijff te blijven: allemaal paniekvoetbal. Natuurlijk vraagt een nieuwe economische realiteit om aanpassingen, maar met het plompverloren overboord zetten van je lange-termijnvisie en je missie - ten gunste van de korte termijn - werk je het bedrijf uiteindelijk alleen maar dieper in de problemen. Laten we reëel blijven; er is een economisch probleem. Of een uitdaging, om het positief te benaderen. Naast het meteen in gang zetten van alle directe besparingsmogelijkheden dient nog een andere vraag aan de orde te komen: Welke voordelen kan dit nadeel opleveren? Hoe kunnen we ongeschonden door deze storm komen? Welke nieuwe kansen biedt de huidige situatie?

Dat zijn de vragen die een managementteam zou moeten proberen te beantwoorden. Wat hebben we geleerd van eerdere periodes met slecht weer? Welk achterstallig onderhoud kunnen we nu eindelijk aanpakken? Welke marktkansen liggen er nog open? Hoe kunnen we deze periode gebruiken om de gasten en de medewerkers extra aandacht te geven en zo voor eeuwig aan ons te binden? Natuurlijk is het belangrijk om kosten te reduceren. Maar het gaat daarbij niet zozeer om absolute kosten, maar om de kosten uitgedrukt als percentage van de omzet. Ook de eigenaar of aandeelhouder is uiteindelijk geïnteresseerd in wat er onder de streep overblijft. Wat er boven de streep gebeurt ligt in de handen van de daarvoor ingehuurde professionals.

Een goede manager gebruikt moeilijke tijden om te laten zien wat hij waard is. De echte toppers laveren bedrijven zo kundig door slecht weer dat ze als winnaars tevoorschijn komen. Deel uitmakend van de beste stuurlui aan de wal heb ik natuurlijk makkelijk praten. Maar ik daag u uit om de huidige crisis Cruijffiaans te benaderen: welk voordeel heb dit nadeel? En ik denk natuurlijk graag met u mee.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: