Column Sander Allegro: Kansen

17 december 2008 | Thijs Jacobs

'Elk nadeel heb zijn voordeel.' Deze onsterfelijke quote van onze grootste voetballer aller tijden is bij iedereen bekend. De bekendheid met dit gezegde leidt echter niet tot het daadwerkelijk toepassen van deze wijsheid. Nu de banken zijn gevallen, de beurs op en (vooral) neer jojoot en de markt wankelt, slagen we er verbazend goed in om elkaar diep de crisis in te praten. We lopen als lemmingen achter elkaar aan en storten ons van de rots. De prijzen van hotelkamers worden weer gedumpt (iedereen is de wijze lessen van het verleden blijkbaar weer vergeten) en trainingsbudgetten worden gehalveerd of zelfs helemaal afgeschaft.

Sommigen denken het economisch tij te kunnen keren door de Sinterklaasviering en het kerstpakket voor de medewerkers af te schaffen, anderen blazen reeds geplande en hoognodige renovaties af. Om in de sfeer van Cruijff te blijven: allemaal paniekvoetbal. Natuurlijk vraagt een nieuwe economische realiteit om aanpassingen, maar met het plompverloren overboord zetten van je lange-termijnvisie en je missie - ten gunste van de korte termijn - werk je het bedrijf uiteindelijk alleen maar dieper in de problemen. Laten we reëel blijven; er is een economisch probleem. Of een uitdaging, om het positief te benaderen. Naast het meteen in gang zetten van alle directe besparingsmogelijkheden dient nog een andere vraag aan de orde te komen: Welke voordelen kan dit nadeel opleveren? Hoe kunnen we ongeschonden door deze storm komen? Welke nieuwe kansen biedt de huidige situatie?

Dat zijn de vragen die een managementteam zou moeten proberen te beantwoorden. Wat hebben we geleerd van eerdere periodes met slecht weer? Welk achterstallig onderhoud kunnen we nu eindelijk aanpakken? Welke marktkansen liggen er nog open? Hoe kunnen we deze periode gebruiken om de gasten en de medewerkers extra aandacht te geven en zo voor eeuwig aan ons te binden? Natuurlijk is het belangrijk om kosten te reduceren. Maar het gaat daarbij niet zozeer om absolute kosten, maar om de kosten uitgedrukt als percentage van de omzet. Ook de eigenaar of aandeelhouder is uiteindelijk geïnteresseerd in wat er onder de streep overblijft. Wat er boven de streep gebeurt ligt in de handen van de daarvoor ingehuurde professionals.

Een goede manager gebruikt moeilijke tijden om te laten zien wat hij waard is. De echte toppers laveren bedrijven zo kundig door slecht weer dat ze als winnaars tevoorschijn komen. Deel uitmakend van de beste stuurlui aan de wal heb ik natuurlijk makkelijk praten. Maar ik daag u uit om de huidige crisis Cruijffiaans te benaderen: welk voordeel heb dit nadeel? En ik denk natuurlijk graag met u mee.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: