Column Sander Allegro: Kansen

17 december 2008 | Thijs Jacobs

'Elk nadeel heb zijn voordeel.' Deze onsterfelijke quote van onze grootste voetballer aller tijden is bij iedereen bekend. De bekendheid met dit gezegde leidt echter niet tot het daadwerkelijk toepassen van deze wijsheid. Nu de banken zijn gevallen, de beurs op en (vooral) neer jojoot en de markt wankelt, slagen we er verbazend goed in om elkaar diep de crisis in te praten. We lopen als lemmingen achter elkaar aan en storten ons van de rots. De prijzen van hotelkamers worden weer gedumpt (iedereen is de wijze lessen van het verleden blijkbaar weer vergeten) en trainingsbudgetten worden gehalveerd of zelfs helemaal afgeschaft.

Sommigen denken het economisch tij te kunnen keren door de Sinterklaasviering en het kerstpakket voor de medewerkers af te schaffen, anderen blazen reeds geplande en hoognodige renovaties af. Om in de sfeer van Cruijff te blijven: allemaal paniekvoetbal. Natuurlijk vraagt een nieuwe economische realiteit om aanpassingen, maar met het plompverloren overboord zetten van je lange-termijnvisie en je missie - ten gunste van de korte termijn - werk je het bedrijf uiteindelijk alleen maar dieper in de problemen. Laten we reëel blijven; er is een economisch probleem. Of een uitdaging, om het positief te benaderen. Naast het meteen in gang zetten van alle directe besparingsmogelijkheden dient nog een andere vraag aan de orde te komen: Welke voordelen kan dit nadeel opleveren? Hoe kunnen we ongeschonden door deze storm komen? Welke nieuwe kansen biedt de huidige situatie?

Dat zijn de vragen die een managementteam zou moeten proberen te beantwoorden. Wat hebben we geleerd van eerdere periodes met slecht weer? Welk achterstallig onderhoud kunnen we nu eindelijk aanpakken? Welke marktkansen liggen er nog open? Hoe kunnen we deze periode gebruiken om de gasten en de medewerkers extra aandacht te geven en zo voor eeuwig aan ons te binden? Natuurlijk is het belangrijk om kosten te reduceren. Maar het gaat daarbij niet zozeer om absolute kosten, maar om de kosten uitgedrukt als percentage van de omzet. Ook de eigenaar of aandeelhouder is uiteindelijk geïnteresseerd in wat er onder de streep overblijft. Wat er boven de streep gebeurt ligt in de handen van de daarvoor ingehuurde professionals.

Een goede manager gebruikt moeilijke tijden om te laten zien wat hij waard is. De echte toppers laveren bedrijven zo kundig door slecht weer dat ze als winnaars tevoorschijn komen. Deel uitmakend van de beste stuurlui aan de wal heb ik natuurlijk makkelijk praten. Maar ik daag u uit om de huidige crisis Cruijffiaans te benaderen: welk voordeel heb dit nadeel? En ik denk natuurlijk graag met u mee.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: