Column Sander Allegro: De ergernis Top 4

21 december 2007 | Redactie

Als consultant blijf je altijd 'de beste stuurman aan de wal'. Kan ik het mij - vanuit die positie - veroorloven kritiek te leveren op hardwerkende hoteliers? Ik  waag mij er aan. Ik ben tenslotte ook gast! Ik verblijf zo’n honderd nachten per jaar in hotels en maak daar fantastische dingen mee. Het wordt ook steeds leuker, omdat het er op lijkt dat hotels steeds meer durven: de interieurs worden spannender, de sprei is bijna uitgestorven, de badkamer amenities krijgen steeds meer kwaliteit, de f&b kan zich steeds meer meten met 'echte restaurants'; kortom er valt veel te genieten.

Maar er zijn dus ook ergernissen. Het gaat om relatief kleine dingen, maar toch. Mijn Top 4 begint - op 4 - met de niet te doorgronden bediening van de lampen. Met allerlei ingenieuze schakelingen kun je alle aanwezige lampen tegelijkertijd aan en uit doen, maar minstens één lamp onttrekt zich altijd aan de centrale schakeling. En die staat altijd het verst van het bed. Hoe kan dat toch?

Op 3 de overvloed aan personeel met wie je de kamer moet delen; vooral op exotische bestemmingen, waar personeel overvloedig aanwezig is, moet je eigenlijk niet tussen 09.00 en 21.00 gebruik willen maken van je kamer. Naast de housekeeper wil ook de minibarman naar binnen. Ook de TD wil even iets checken, waarna de 'floor supervisor' staat te trappelen om het werk van de housekeeper te controleren. Daarna volgt, als je geluk hebt, de roomservice met een vers fruitmandje, waarna de 'turn down housekeeper' de bezoekersgolf afrond. Het bordje 'do not disturb' hangt hier dan ook niet voor niks aan elke tweede deur.
Op nummer 2 staat de overvloed aan licht in het donker; er is altijd wel een airco, een wekker of een te lage drempel bij de kamerdeur die ervoor zorgt dat er altijd een lichtbron is. Ik slaap graag in een donkere kamer en ben dus altijd in de weer met kranten, boeken en handdoeken om de ongewenste lichtbronnen te dimmen.

Op nummer 1: de absurde prijsstelling van ontbijt en internetgebruik. Met die ontbijtjes is het gemakkelijk: die 30 euro geef ik liever elders uit. Vaak is er immers wel een koffietentje in de buurt waar je voor 5 euro klaar bent. Met dat internet is het anders. Hotels vragen zonder blikken of blozen 10 euro voor een uur internet; 24 uur kost al snel 25 euro - een bedrag waarvoor je als consument een hele maand zeer snel internet in je huis kunt krijgen! Wanneer dringt bij hoteliers het besef door dat internet niet thuishoort in het rijtje minibar en vieze films, maar in het rijtje elektriciteit en stromend water? Er is een generatie frequente reizigers die een hotel kiest op de beschikbaarheid van gratis internet. De nieuwkomers hebben het begrepen: bij Qbic, CitizenM en Yotel zit internet in de kamerprijs verrekend. Wie volgt?
HM302007

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: