Sander Allegro: Doe-het-zelf?

19 februari 2003 | Sander Allegro

Het kan snel gaan. Nog geen twee jaar geleden was het personeelstekort ‘wakker-lig-punt’ nummer 1 voor de Nederlandse hôtelier. Het tekort aan geschikte arbeidskrachten was nijpend en de werkzoekende bevond zich in een luxueuze positie.

De huidige economische situatie heeft het tij gekeerd. Nog steeds is het niet eenvoudig om goed personeel te vinden, maar de druk is enigszins uit de markt. Een reden te meer om eens kritisch te kijken naar de personeelsinzet. Een belangrijke indicatie voor de doelmatigheid van personeelsinzet is arbeidsproductiviteit. De simpelste berekening van dit begrip is gerealiseerde omzet per voltijds medewerker. Uit de cijfers blijkt dat de horeca het slecht doet - op het punt van arbeidsproductiviteit - in vergelijking met andere branches. De gemiddelde arbeidsproductiviteit per werknemer per jaar bedraagt in de horeca 32.000 euro. Voor de hotellerie ligt dat met een kleine 43.000 euro aanmerkelijk hoger. In het totale Nederlandse bedrijfsleven ligt de omzet echter op 59.000 euro. Natuurlijk zijn er tal van factoren aan te wijzen die een vergelijking met andere sectoren in de weg staan, maar toch is er voldoende reden voor introspectie.

Volgens diverse rapportages, opgesteld in opdracht van het Bedrijfschap Horeca & Catering, zijn er veel manieren waarop de ondernemer de arbeidsproductiviteit kan sturen. Naast algemene zaken als ondernemerschap en managementstijl, lijkt vooral innovatie een belangrijk instrument te zijn.

Grofweg heb je twee mogelijkheden om de productiviteit te verhogen: de omzet laten stijgen of de hoeveelheid ingezette arbeid verminderen. De laatste mogelijkheid lijkt het meeste effect te hebben. De ultieme oplossing is natuurlijk het elimineren van arbeidsinzet, een gedachte die in onze sector op veel emotionele weerstand stuit. Toch wordt het al op grote schaal toegepast. Het ontbijtbuffet is niet voor niets een van de best renderende food & beverage producten geworden.

De zelfbedieningsgedachte kan natuurlijk op meer plaatsen worden doorgevoerd en creatieve ondernemers doen dat ook. We kennen allemaal de zelf-check-in van Formule 1 hotels, iets wat - als optie - mijns inziens ook in meer traditionele hotels kan worden toegepast. Daarnaast is een aantal hotels begonnen met het verhuren van hotelkamers zonder tussentijdse housekeepingservice. Een prima idee dat de kosten aanmerkelijk drukt en een voor consument en ondernemer aantrekkelijk voordeel op kan leveren.

Een ander voorbeeld is te vinden in het Courtyard by Marriot in Hoofddorp, alwaar de gebroeders Claus een concept inrichtten waarbij de kamer wel voorzien zijn van een minibar, maar de gast zelf zorgt voor de inhoud daarvan; liefst gekocht in de rijk gesorteerde winkel in de hotelhal. Een briljant idee dat voor alle partijen voordeel op kan leveren.

‘Dat wil de gast nooit,’ hoor ik menig hôtelier denken. Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Toen de banken de eerste geldautomaten plaatsten, reageerden filiaaldirecteuren ook zo. De geachte cliënten bleken er echter zeer mee in hun nopjes. Het cruciale punt is, dat je de gast een keuze moet laten. Met dat beginsel in gedachten, kan het bewust en goed doordacht inzetten van doe-het-zelf concepten een perfect instrument zijn voor rendementsverbetering.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: