Column Sander Allegro: Traditie en couleur locale

23 maart 2010 | Sander Allegro

The Ritz in London, het Georges V in Parijs, het Adlon in Berlijn en het Waldorf-Astoria in New York; deze iconen van de internationale hotellerie zijn allemaal aan de vergankelijkheid ontsnapt, en zij glanzen als nooit tevoren. De populariteit van de oude 'grandes dames' is ongekend groot; zij zien hun revenuen groeien.

Toch is de 21e eeuwse reiziger en hotelgast niet alleen in de klassieke tophotels op zoek naar authenticiteit en luxe. Oude, traditionele pleisterplaatsen met een lange geschiedenis en een flinke dosis couleur locale doen het goed. De Portugese Poussada, de Spaanse Paradores en de Marokkaanse Riad’s  zijn populairder dan ooit. Reizen mag dan met de intrede van auto’s, vliegtuigen en het internet veel aan romantiek hebben ingeboet, de reiziger verlangt meer dan ooit naar de gastvrijheid uit vervlogen tijden.

Wat kan de Nederlandse hotellerie daar tegenover zetten? De Hollandse Pousada ontbreekt en de oude binnensteden zijn te kleinschalig. Daar komt bij dat de traditionele hotellerie zich juist heeft gestort op het moderniseren en eigentijds maken van het aanbod. De spreien gingen de deur uit, de televisies werden geplet en de badkuipen maakten plaats voor wellness rainshowers.

Binnen de Van der Valk dynastie dreigt, als gevolg van deze ontwikkeling, zelfs een schisma: de hippe Valken en de traditionele Valken dreigen elkaar uit het nest te duwen. Ik geloof erg in de toekomst van de moderne hotellerie, maar wil ook graag een lans breken voor   traditie. De toenemende aandacht voor traditionele gastvrijheidconcepten maakt de weg vrij voor het conserveren van klassieke concepten. De traditionele Van der Valk met eikenhouten tafels en stoelen, dik linnen, medewerkers in morsige werksmoking en Zilmeta dienschalen past daar uitstekend in.

Ook zie ik ruimte voor de terugkeer van het herbergconcept, waarin huiselijkheid en traditie een grote rol spelen. Het is een bekend fenomeen dat in crisistijd wordt teruggegrepen op de goede oude tijd, maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Het toenemende gebruik van technologie versterkt de behoefte aan ouderwets menselijk contact, en de symboliek van een traditionele omgeving versterkt dat gevoel. Dus haal die ouderwetse troep van zolder en doe er uw voordeel mee. In ieder geval voor zolang de hype 'retro' duurt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: