Column Sander Allegro: Traditie en couleur locale

23 maart 2010 | Sander Allegro

The Ritz in London, het Georges V in Parijs, het Adlon in Berlijn en het Waldorf-Astoria in New York; deze iconen van de internationale hotellerie zijn allemaal aan de vergankelijkheid ontsnapt, en zij glanzen als nooit tevoren. De populariteit van de oude 'grandes dames' is ongekend groot; zij zien hun revenuen groeien.

Toch is de 21e eeuwse reiziger en hotelgast niet alleen in de klassieke tophotels op zoek naar authenticiteit en luxe. Oude, traditionele pleisterplaatsen met een lange geschiedenis en een flinke dosis couleur locale doen het goed. De Portugese Poussada, de Spaanse Paradores en de Marokkaanse Riad’s  zijn populairder dan ooit. Reizen mag dan met de intrede van auto’s, vliegtuigen en het internet veel aan romantiek hebben ingeboet, de reiziger verlangt meer dan ooit naar de gastvrijheid uit vervlogen tijden.

Wat kan de Nederlandse hotellerie daar tegenover zetten? De Hollandse Pousada ontbreekt en de oude binnensteden zijn te kleinschalig. Daar komt bij dat de traditionele hotellerie zich juist heeft gestort op het moderniseren en eigentijds maken van het aanbod. De spreien gingen de deur uit, de televisies werden geplet en de badkuipen maakten plaats voor wellness rainshowers.

Binnen de Van der Valk dynastie dreigt, als gevolg van deze ontwikkeling, zelfs een schisma: de hippe Valken en de traditionele Valken dreigen elkaar uit het nest te duwen. Ik geloof erg in de toekomst van de moderne hotellerie, maar wil ook graag een lans breken voor   traditie. De toenemende aandacht voor traditionele gastvrijheidconcepten maakt de weg vrij voor het conserveren van klassieke concepten. De traditionele Van der Valk met eikenhouten tafels en stoelen, dik linnen, medewerkers in morsige werksmoking en Zilmeta dienschalen past daar uitstekend in.

Ook zie ik ruimte voor de terugkeer van het herbergconcept, waarin huiselijkheid en traditie een grote rol spelen. Het is een bekend fenomeen dat in crisistijd wordt teruggegrepen op de goede oude tijd, maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Het toenemende gebruik van technologie versterkt de behoefte aan ouderwets menselijk contact, en de symboliek van een traditionele omgeving versterkt dat gevoel. Dus haal die ouderwetse troep van zolder en doe er uw voordeel mee. In ieder geval voor zolang de hype 'retro' duurt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: