Column Sander Allegro: Traditie en couleur locale

23 maart 2010 | Sander Allegro

The Ritz in London, het Georges V in Parijs, het Adlon in Berlijn en het Waldorf-Astoria in New York; deze iconen van de internationale hotellerie zijn allemaal aan de vergankelijkheid ontsnapt, en zij glanzen als nooit tevoren. De populariteit van de oude 'grandes dames' is ongekend groot; zij zien hun revenuen groeien.

Toch is de 21e eeuwse reiziger en hotelgast niet alleen in de klassieke tophotels op zoek naar authenticiteit en luxe. Oude, traditionele pleisterplaatsen met een lange geschiedenis en een flinke dosis couleur locale doen het goed. De Portugese Poussada, de Spaanse Paradores en de Marokkaanse Riad’s  zijn populairder dan ooit. Reizen mag dan met de intrede van auto’s, vliegtuigen en het internet veel aan romantiek hebben ingeboet, de reiziger verlangt meer dan ooit naar de gastvrijheid uit vervlogen tijden.

Wat kan de Nederlandse hotellerie daar tegenover zetten? De Hollandse Pousada ontbreekt en de oude binnensteden zijn te kleinschalig. Daar komt bij dat de traditionele hotellerie zich juist heeft gestort op het moderniseren en eigentijds maken van het aanbod. De spreien gingen de deur uit, de televisies werden geplet en de badkuipen maakten plaats voor wellness rainshowers.

Binnen de Van der Valk dynastie dreigt, als gevolg van deze ontwikkeling, zelfs een schisma: de hippe Valken en de traditionele Valken dreigen elkaar uit het nest te duwen. Ik geloof erg in de toekomst van de moderne hotellerie, maar wil ook graag een lans breken voor   traditie. De toenemende aandacht voor traditionele gastvrijheidconcepten maakt de weg vrij voor het conserveren van klassieke concepten. De traditionele Van der Valk met eikenhouten tafels en stoelen, dik linnen, medewerkers in morsige werksmoking en Zilmeta dienschalen past daar uitstekend in.

Ook zie ik ruimte voor de terugkeer van het herbergconcept, waarin huiselijkheid en traditie een grote rol spelen. Het is een bekend fenomeen dat in crisistijd wordt teruggegrepen op de goede oude tijd, maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Het toenemende gebruik van technologie versterkt de behoefte aan ouderwets menselijk contact, en de symboliek van een traditionele omgeving versterkt dat gevoel. Dus haal die ouderwetse troep van zolder en doe er uw voordeel mee. In ieder geval voor zolang de hype 'retro' duurt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: