Column Sander Allegro: Digital Detox

9 april 2013 | Sander Allegro

“Toegang tot het internet hoort thuis in het rijtje stromend water en elektriciteit; niet in het rijtje internet, roomservice en inhouse movies.” Veertien jaar geleden schreef ik die zin voor het eerst en ik sta er nog steeds achter. Het is ongelofelijk dat in 2013 nog steeds hotels ervoor kiezen dit principe te negeren, en hun gasten veel te langzame, slechts met onpraktische codes toegankelijke en vaak ook nog dure verbindingen aanbieden.

Ja, ik ken hét argument: de enorme investering. En inderdaad, de gegevens moeten beveiligd worden, want het hotel is aansprakelijk. En de maandelijkse kosten zijn hoog. En: "We kunnen de revenue niet missen." En: "Het wordt nog steeds verkocht, dus kan het."

Ik geloof het allemaal, maar voor mij blijft het een teken van tekortschietend ondernemerschap. Onlangs moest ik in een hotel 25 Euro betalen voor 24 uur internet. Geen bijzonder snelle verbinding, maar een gewone DSL lijn. Ik hoefde het weliswaar niet zelf te betalen, maar toch stond die 25 euro mij enorm tegen. Hetzelfde gevoel van bestolen worden bekruipt mij wanneer ik acht (!) euro moet betalen voor een half flesje minibar water.

“Houd toch eens op met dat gezeur over gratis internet”, krijg ik vaak voor de voeten geworpen. Ik ben blij met die formulering: het gaat mij immers niet om gratis internet; ik wil gewoon dat het in de prijs inbegrepen is. En met mij ruim 93% van de reizigers. Was het inspelen op klantbehoeften niet de kern van onze business?

Genoeg gezeurd. Laten we eens even kijken naar het internetgebruik in hotels. Waar het in de begintijd een puur zakelijke voorziening was, is een internetverbinding inmiddels voor alle gasten van primair belang geworden. Wie met kinderen reist, weet maar al te goed: een verblijf boeken in een hotel zonder Wi-Fi is vragen om  problemen. Toch is de 'tegentrend' al waarneembaar: digital detox, ofwel het bewust kiezen voor een  omgeving waar de mobieltjes, tablets, laptops, palmtops en gamepads worden weggeborgen en er een 'live chat' - ook bekend als een gesprek - plaatsvindt. Dus zonder de hinderlijke tussenkomst van elektronica.

De horeca blijkt een uitstekende plek om dat te bewerkstelligen. Zo biedt restaurant Eva in Los Angeles de gasten een korting wanneer zij vrijwillig afzien van het gebruik van mobieltjes. Restaurant Perry’s Deli in Chicago gaat nog een stapje verder en verbiedt het gebruik van mobiele telefoons gewoon. Op de menukaart staat doodleuk: "Wie zo belangrijk is dat hij steeds bereikbaar moet zijn, gaat maar in een luxe restaurant eten." Ook eco resorts en safari lodges kiezen er steeds vaker voor om hun gasten te verleiden tot achterlating van de technologie; daardoor kunnen ze weer in contact te komen met de natuur.

Dus wellicht is dát de redding voor hoteliers die hun technologie nog steeds niet op orde hebben: noem jezelf een 'digital detox resort' en je kunt technologieloos blijven, met de kop heerlijk diep in het zand.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Achtergronden
Viervoeters welkom bij deze Eden Hotels

In Nederland worden ruim 1,5 miljoen honden als huisdier gehouden. En hoe gezellig is het om er samen met je trouwe viervoeter even tussenuit te gaan. Daarom bieden deze zomer het City Hotel Hengelo, Designhotel Maastricht, The ED Amsterdam, Oranje Hotel Leeuwarden en The Lancaster Hotel Amsterdam s...

Toerisme
Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Accor Hotelketens
Accor tekent voor TRIBE hotel in Nederland en een nieuw Mercure hotel

Accor heeft samen met WIN Hotels een franchiseovereenkomst getekend voor de komst van het allereerste TRIBE hotel en een Mercure hotel in Amsterdam. De hotels zijn gevestigd in twee torens van het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Gare du Nord’ in Amsterdam-Noord, naast metrostation Noord (No...

F&B
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: