Column Sander Allegro: Digital Detox

9 april 2013 | Sander Allegro

“Toegang tot het internet hoort thuis in het rijtje stromend water en elektriciteit; niet in het rijtje internet, roomservice en inhouse movies.” Veertien jaar geleden schreef ik die zin voor het eerst en ik sta er nog steeds achter. Het is ongelofelijk dat in 2013 nog steeds hotels ervoor kiezen dit principe te negeren, en hun gasten veel te langzame, slechts met onpraktische codes toegankelijke en vaak ook nog dure verbindingen aanbieden.

Ja, ik ken hét argument: de enorme investering. En inderdaad, de gegevens moeten beveiligd worden, want het hotel is aansprakelijk. En de maandelijkse kosten zijn hoog. En: "We kunnen de revenue niet missen." En: "Het wordt nog steeds verkocht, dus kan het."

Ik geloof het allemaal, maar voor mij blijft het een teken van tekortschietend ondernemerschap. Onlangs moest ik in een hotel 25 Euro betalen voor 24 uur internet. Geen bijzonder snelle verbinding, maar een gewone DSL lijn. Ik hoefde het weliswaar niet zelf te betalen, maar toch stond die 25 euro mij enorm tegen. Hetzelfde gevoel van bestolen worden bekruipt mij wanneer ik acht (!) euro moet betalen voor een half flesje minibar water.

“Houd toch eens op met dat gezeur over gratis internet”, krijg ik vaak voor de voeten geworpen. Ik ben blij met die formulering: het gaat mij immers niet om gratis internet; ik wil gewoon dat het in de prijs inbegrepen is. En met mij ruim 93% van de reizigers. Was het inspelen op klantbehoeften niet de kern van onze business?

Genoeg gezeurd. Laten we eens even kijken naar het internetgebruik in hotels. Waar het in de begintijd een puur zakelijke voorziening was, is een internetverbinding inmiddels voor alle gasten van primair belang geworden. Wie met kinderen reist, weet maar al te goed: een verblijf boeken in een hotel zonder Wi-Fi is vragen om  problemen. Toch is de 'tegentrend' al waarneembaar: digital detox, ofwel het bewust kiezen voor een  omgeving waar de mobieltjes, tablets, laptops, palmtops en gamepads worden weggeborgen en er een 'live chat' - ook bekend als een gesprek - plaatsvindt. Dus zonder de hinderlijke tussenkomst van elektronica.

De horeca blijkt een uitstekende plek om dat te bewerkstelligen. Zo biedt restaurant Eva in Los Angeles de gasten een korting wanneer zij vrijwillig afzien van het gebruik van mobieltjes. Restaurant Perry’s Deli in Chicago gaat nog een stapje verder en verbiedt het gebruik van mobiele telefoons gewoon. Op de menukaart staat doodleuk: "Wie zo belangrijk is dat hij steeds bereikbaar moet zijn, gaat maar in een luxe restaurant eten." Ook eco resorts en safari lodges kiezen er steeds vaker voor om hun gasten te verleiden tot achterlating van de technologie; daardoor kunnen ze weer in contact te komen met de natuur.

Dus wellicht is dát de redding voor hoteliers die hun technologie nog steeds niet op orde hebben: noem jezelf een 'digital detox resort' en je kunt technologieloos blijven, met de kop heerlijk diep in het zand.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Internationaal
International Hotel Investment Forum verplaatst vanwege coronavirus

Vanwege de wereldwijde bezorgdheid over de uitbraak van het coronavirus kondigt organisator Questex vandaag aan dat het International Hospitality Investment Forum (IHIF) zal worden verplaatst van 2-4 maart naar 4-6 mei 2020. Het IHIF is 's werelds grootste en meest invloedrijke horeca-investe...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland is donderdagavond een eerste besmetting met het coronavirus vastgesteld, gevolgd door een tweede op vrijdag. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebb...

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Interview
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En...

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: