Column Sander Allegro: Er wordt over u gepraat

22 december 2004 | Redactie

 'Vraagje: ik heb volgende maand een "stopover" van 16 uur op de luchthaven van Amsterdam. Kan ik beter een hotel op de luchthaven nemen of in de stad?' Deze vraag van een Texaan treft u aan op www.flyertalk.com, een van de grootste websites waar frequente reizigers elkaar vragen om wenken en adviezen. Bovenstaande vraag leverde binnen enkele dagen een groot aantal antwoorden van andere forumleden op. Zij adviseerden de vrager allemaal om niet een duur hotel op Schiphol te nemen, maar om - via een internetbroker - een goedkoop hotel in Amsterdam te boeken. Eén persoon adviseert de reiziger om helemaal niet naar een hotel te gaan: Gooi de spullen op Schiphol in een kluis, pak de trein naar de stad en geniet van alles wat Amsterdam te bieden heeft. Slapen kun je in het vliegtuig.

Wanneer u denkt dat dit een te veronachtzamen fenomeen is, vergist u zich. Er wordt over u gepraat en niet zo’n beetje ook. Het internet staat bol van de sites waarop reizigers informatie met elkaar uitwisselen over de ervaringen die zij tijdens hun reizen opdoen. Voor elke groep is er een plek. Zo zijn er verschillende sites voor zakenreizigers en toeristen, maar ook binnen die categorieën is er veel differentiatie naar afkomst, nationaliteit, sekse en wat dies meer zij.

Alleen al op de genoemde flyertalksite staan meer dan een miljoen meldingen van frequente reizigers, en dagelijks komen er zo’n 2000 bij. De gemiddelde inlogtijd van de geregistreerde gebruikers is 18 minuten; de gebruikers besteden er dus serieus tijd aan. Er is weinig bekend over de invloed van de adviezen van anonieme anderen op het reisgedrag, maar het zou mij niets verbazen als die invloed zeer groot is. Sommige luchtvaartmaatschappijen en grote hotelketens onderkennen de invloed van deze sites en hebben speciale medewerkers die zich - met open vizier - mengen in de internetdiscussies over hun hotels. Zonodig bieden zij compensatie aan voor ervaren ongemak.

Ook op het 'Thorn Tree forum', aangeboden door reisboekengigant Lonely Planet, wordt hevig gediscussieerd over hotels. Ook daar vliegen de adviezen je om de oren. 'Boek in Nederland nooit rechtstreeks bij het hotel, maar ga op internet shoppen,' adviseert Lindsay uit Auckland, Nieuw Zeeland. Haar voor iedereen zichtbare advies krijgt veel bijval en de URL’s van de lokaal opererende boekingssites in Nederland worden vlug opgelepeld.
Ik hoor u denken: Dat kan wel zo zijn, maar wat moet ik ermee? Op zijn minst kunt u ervoor zorgen dat u zich bewust bent van dit soort fenomenen en tijd vrij maken om met enige regelmaat een kijkje te nemen op dit soort sites. Niet alleen om te kijken wat ze over u zeggen, maar ook om te lezen wat men in het algemeen als reiziger ervaart. Dat kan waardevolle informatie zijn voor uw (marketing)plan van volgend jaar.  Gratis en voor niets op uw eigen PC; wat wilt u nog meer?

HM302004

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: