Column Sander Allegro: Gordijntje

26 december 2014 | Sander Allegro

Stelt u zich eens voor voor: u heeft een gang met hotelkamers aan weerszijden. Halverwege hangt u een gordijntje op en u zet op de kamers aan één kant van het gordijntje een fruitmand en een flesje wijn neer. Vervolgens labelt u die zojuist genoemde kamers als business class en stelt u de kamerprijs op het drievoudige van die aan de andere kant van het gordijntje. Let wel: de kamers aan beide zijden van het gordijn zijn identiek! En als de vraag naar businesskamers groter wordt, verhangt u het gordijntje gewoon! Ik vrees dat de gast het niet zou accepteren, maar bij luchtvaartmaatschappijen is dit bij Europese vluchten een normale gang van zaken, dus waarom niet?

De hotellerie heeft veel geleerd van de luchtvaartsector; denk aan de loyaltysystemen en revenue management. We kunnen echter nog veel meer van de sector leren. Zo begint het besef door te dringen dat het bieden van flexibiliteit waarde vertegenwoordigt. In veel hotels is het gebruikelijk dat de gast tot de dag van aankomst 18:00 uur zonder kosten kan annuleren. Kom daar maar eens om bij een luchtvaartmaatschappij!

Grote Amerikaanse ketens als Hilton en Marriott hebben recent aangekondigd dit standaardbeleid te gaan veranderen; een grote keten kan op deze manier miljoenen extra verdienen aan ‘cancellation fees’. Ik verwacht dat het op deze manier zoeken en vinden van extra inkomstenbronnen zich sterk zal ontwikkelen. De meeste hotels hebben inmiddels wel door dat het rekenen van kosten voor draadloos internet niet meer kan, maar daarmee zijn de mogelijkheden voor extra revenue niet uitgeput.

In het Hilton in New York moest ik betalen voor het bewaren van mijn bagage, en elke gast kreeg bij check-in een upgrademogelijkheid tegen betaling aangeboden. Voor dit hotel met 2000 kamers een aardige inkomstenbron. Met de onvermijdelijke komst van het systeem waarbij een gast van tevoren in kan checken en zijn eigen kamer kan kiezen, nemen de mogelijkheden voor upselling toe. Een balkon of een hoekkamer? Kassa! Het mooie is, dat er meer maatwerk kan worden geleverd en er additionele omzet kan worden gerealiseerd die bovendien commissievrij is; wat wil een hotelier nog meer?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Achtergronden
Award Familiehotel 2020 gaat naar Preston Palace  

Preston Palace is voor de zesde maal op rij uitgeroepen tot 'Familiehotel van het Jaar'. Maar liefst 83% van de stemmers stemde op het Twentse all-inclusive resort. Om haar dankbaarheid te benadrukken doneert Preston Palace aan een goed doel dat zich inzet voor families, krijgen alle medewer...

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: