Column Sander Allegro: Gordijntje

26 december 2014 | Sander Allegro

Stelt u zich eens voor voor: u heeft een gang met hotelkamers aan weerszijden. Halverwege hangt u een gordijntje op en u zet op de kamers aan één kant van het gordijntje een fruitmand en een flesje wijn neer. Vervolgens labelt u die zojuist genoemde kamers als business class en stelt u de kamerprijs op het drievoudige van die aan de andere kant van het gordijntje. Let wel: de kamers aan beide zijden van het gordijn zijn identiek! En als de vraag naar businesskamers groter wordt, verhangt u het gordijntje gewoon! Ik vrees dat de gast het niet zou accepteren, maar bij luchtvaartmaatschappijen is dit bij Europese vluchten een normale gang van zaken, dus waarom niet?

De hotellerie heeft veel geleerd van de luchtvaartsector; denk aan de loyaltysystemen en revenue management. We kunnen echter nog veel meer van de sector leren. Zo begint het besef door te dringen dat het bieden van flexibiliteit waarde vertegenwoordigt. In veel hotels is het gebruikelijk dat de gast tot de dag van aankomst 18:00 uur zonder kosten kan annuleren. Kom daar maar eens om bij een luchtvaartmaatschappij!

Grote Amerikaanse ketens als Hilton en Marriott hebben recent aangekondigd dit standaardbeleid te gaan veranderen; een grote keten kan op deze manier miljoenen extra verdienen aan ‘cancellation fees’. Ik verwacht dat het op deze manier zoeken en vinden van extra inkomstenbronnen zich sterk zal ontwikkelen. De meeste hotels hebben inmiddels wel door dat het rekenen van kosten voor draadloos internet niet meer kan, maar daarmee zijn de mogelijkheden voor extra revenue niet uitgeput.

In het Hilton in New York moest ik betalen voor het bewaren van mijn bagage, en elke gast kreeg bij check-in een upgrademogelijkheid tegen betaling aangeboden. Voor dit hotel met 2000 kamers een aardige inkomstenbron. Met de onvermijdelijke komst van het systeem waarbij een gast van tevoren in kan checken en zijn eigen kamer kan kiezen, nemen de mogelijkheden voor upselling toe. Een balkon of een hoekkamer? Kassa! Het mooie is, dat er meer maatwerk kan worden geleverd en er additionele omzet kan worden gerealiseerd die bovendien commissievrij is; wat wil een hotelier nog meer?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: