Column Sander Allegro: Weg met het management!

16 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpel als effectief: kleine teams van verzorgenden en andere zorgverleners vormen een eigen eenheid die verantwoordelijk is voor de thuiszorg in een bepaald gebied. De teams zijn zelf verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering. De teams worden daarbij ondersteund door een klein landelijk hoofdkantoor. Het grote voordeel is dat de professionals die de zorg verlenen, de cliënten kennen en op die manier de zorg maximaal kunnen personaliseren. Een prachtig concept. Zou dat niet iets zijn voor de hotellerie? Met de huidige plannings- en revenue management technieken, kan veel van het strategische en tactische denkwerk op hoofdkantoren worden uitgevoerd. Blijft over: de zorg voor de gast. Het lijkt een absurd idee, maar in Chiang Mai in Thailand doen ze het gewoon. In het BED hotel ontbreken de managers. Het hotel werd opgezet door de Nederlandse manager Jeroen Schedler, samen met Thaise vrienden. Volgens Schedler persen managers hun medewerkers in een verstikkend keurslijf en geven ze veel te veel detailsturing. Volgens de Nederlandse hotelschool afgestudeerde is dat ‘killing’ voor het werkplezier van mensen.

Door ze de vrijheid te geven, accepteren de medewerkers ook de verantwoordelijkheid. “Het team weet precies wat er gedaan moet worden. Teamleden corrigeren elkaar als het nodig is.” De resultaten snoeren alle critici de mond. De inmiddels tot een groep van drie vestigingen uitgegroeide onderneming staat met alle drie de hotels in de top 10 van Tripadvisor en hebben een bezetting van 95 procent. Schedler laat zijn teams hun gang gaan en is vooral sfeerbewaker. Volgens hem moet er een soort ‘champions league gevoel’ worden aangewakkerd. Hij beperkt zich tot een keer in de zoveel weken een kop koffie met het hele team. Dat is nog eens andere koek dan het managementmodel van de meeste hotelketens, waar ondanks alle empowerment en individualisering, de standard operating procedures nog welig tieren. Toch kom ik dit model in Nederland ook tegen. Succeshotelier Caroline Receveur van Doubletree Amsterdam CS heiligt hetzelfde principe, al is er nog wel management in haar organisatie. Volgens haar is het voor het succes van het hotel van belang dat het team maximaal gefaciliteerd wordt om hun werk goed te doen. Het management zorgt voor de randvoorwaarden en voor de medewerkers, de medewerkers zorgen voor de gast. Simpel en doeltreffend. Al jaren roepen we dat de zorg kan leren van de hotellerie; op dit punt kan de hotellerie wat leren van de (Buurt-)zorg!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: