Column Sander Allegro: Weg met het management!

16 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpel als effectief: kleine teams van verzorgenden en andere zorgverleners vormen een eigen eenheid die verantwoordelijk is voor de thuiszorg in een bepaald gebied. De teams zijn zelf verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering. De teams worden daarbij ondersteund door een klein landelijk hoofdkantoor. Het grote voordeel is dat de professionals die de zorg verlenen, de cliënten kennen en op die manier de zorg maximaal kunnen personaliseren. Een prachtig concept. Zou dat niet iets zijn voor de hotellerie? Met de huidige plannings- en revenue management technieken, kan veel van het strategische en tactische denkwerk op hoofdkantoren worden uitgevoerd. Blijft over: de zorg voor de gast. Het lijkt een absurd idee, maar in Chiang Mai in Thailand doen ze het gewoon. In het BED hotel ontbreken de managers. Het hotel werd opgezet door de Nederlandse manager Jeroen Schedler, samen met Thaise vrienden. Volgens Schedler persen managers hun medewerkers in een verstikkend keurslijf en geven ze veel te veel detailsturing. Volgens de Nederlandse hotelschool afgestudeerde is dat ‘killing’ voor het werkplezier van mensen.

Door ze de vrijheid te geven, accepteren de medewerkers ook de verantwoordelijkheid. “Het team weet precies wat er gedaan moet worden. Teamleden corrigeren elkaar als het nodig is.” De resultaten snoeren alle critici de mond. De inmiddels tot een groep van drie vestigingen uitgegroeide onderneming staat met alle drie de hotels in de top 10 van Tripadvisor en hebben een bezetting van 95 procent. Schedler laat zijn teams hun gang gaan en is vooral sfeerbewaker. Volgens hem moet er een soort ‘champions league gevoel’ worden aangewakkerd. Hij beperkt zich tot een keer in de zoveel weken een kop koffie met het hele team. Dat is nog eens andere koek dan het managementmodel van de meeste hotelketens, waar ondanks alle empowerment en individualisering, de standard operating procedures nog welig tieren. Toch kom ik dit model in Nederland ook tegen. Succeshotelier Caroline Receveur van Doubletree Amsterdam CS heiligt hetzelfde principe, al is er nog wel management in haar organisatie. Volgens haar is het voor het succes van het hotel van belang dat het team maximaal gefaciliteerd wordt om hun werk goed te doen. Het management zorgt voor de randvoorwaarden en voor de medewerkers, de medewerkers zorgen voor de gast. Simpel en doeltreffend. Al jaren roepen we dat de zorg kan leren van de hotellerie; op dit punt kan de hotellerie wat leren van de (Buurt-)zorg!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: