Column Sander Allegro: Weg met het management!

16 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpel als effectief: kleine teams van verzorgenden en andere zorgverleners vormen een eigen eenheid die verantwoordelijk is voor de thuiszorg in een bepaald gebied. De teams zijn zelf verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering. De teams worden daarbij ondersteund door een klein landelijk hoofdkantoor. Het grote voordeel is dat de professionals die de zorg verlenen, de cliënten kennen en op die manier de zorg maximaal kunnen personaliseren. Een prachtig concept. Zou dat niet iets zijn voor de hotellerie? Met de huidige plannings- en revenue management technieken, kan veel van het strategische en tactische denkwerk op hoofdkantoren worden uitgevoerd. Blijft over: de zorg voor de gast. Het lijkt een absurd idee, maar in Chiang Mai in Thailand doen ze het gewoon. In het BED hotel ontbreken de managers. Het hotel werd opgezet door de Nederlandse manager Jeroen Schedler, samen met Thaise vrienden. Volgens Schedler persen managers hun medewerkers in een verstikkend keurslijf en geven ze veel te veel detailsturing. Volgens de Nederlandse hotelschool afgestudeerde is dat ‘killing’ voor het werkplezier van mensen.

Door ze de vrijheid te geven, accepteren de medewerkers ook de verantwoordelijkheid. “Het team weet precies wat er gedaan moet worden. Teamleden corrigeren elkaar als het nodig is.” De resultaten snoeren alle critici de mond. De inmiddels tot een groep van drie vestigingen uitgegroeide onderneming staat met alle drie de hotels in de top 10 van Tripadvisor en hebben een bezetting van 95 procent. Schedler laat zijn teams hun gang gaan en is vooral sfeerbewaker. Volgens hem moet er een soort ‘champions league gevoel’ worden aangewakkerd. Hij beperkt zich tot een keer in de zoveel weken een kop koffie met het hele team. Dat is nog eens andere koek dan het managementmodel van de meeste hotelketens, waar ondanks alle empowerment en individualisering, de standard operating procedures nog welig tieren. Toch kom ik dit model in Nederland ook tegen. Succeshotelier Caroline Receveur van Doubletree Amsterdam CS heiligt hetzelfde principe, al is er nog wel management in haar organisatie. Volgens haar is het voor het succes van het hotel van belang dat het team maximaal gefaciliteerd wordt om hun werk goed te doen. Het management zorgt voor de randvoorwaarden en voor de medewerkers, de medewerkers zorgen voor de gast. Simpel en doeltreffend. Al jaren roepen we dat de zorg kan leren van de hotellerie; op dit punt kan de hotellerie wat leren van de (Buurt-)zorg!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: