Column Sander Allegro: Hire for attitude

25 april 2018 | Sander Allegro

“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de meest gehoorde clichés in de wereld van gastvrijheid. Het is de vertaling van de notie ‘hire for attitude, train for skills’ uit de Amerikaanse hotelwereld."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Het idee stamt uit een tijd waarin een hotelier iets te kiezen had op de arbeidsmarkt, een tijd waar menig hotelier op dit moment met weemoed op terugkijkt. Op zich is de gedachte valide: in een mens-georiënteerde sector als de onze is het van groot belang dat een teamlid beschikt over eigenschappen als empathisch vermogen, een servicegerichte instelling en sterk is in intermenselijke communicatie. Ook is het waar dat de basisvaardigheden die iemand nodig heeft om veelvoorkomend werk in onze sector te verrichten, weinig complex zijn en dus snel geleerd kunnen worden. Zo op het eerste gezicht is het selecteren op karakter dus een prima methode, maar er zit een minder mooie kant aan. Met het op de tweede plaats zetten van kennis en vaardigheden hollen we het vak verder uit."

"De status van horecamedewerker in Nederland lijkt vele malen minder aanzienlijk dan dat van hun collega’s in landen als Spanje en Marokko waar het werken in de sector als vak wordt gezien en waar ook carrièremogelijkheden zijn. Met de karakterbenadering versterken we het beeld dat onze sector met name banen biedt van tijdelijke aard, veelal voor jongeren die weinig of geen kennis van zaken hoeven te hebben. En dat in een wereld waar de gast steeds kritischer wordt en nieuwe concepten om meer (product-) kennis vragen. Gelukkig bieden nieuwe ideeën over leren en opleiden uitkomst. In het model waarbij een sector een voorkeur heeft voor weinig gespecialiseerd geschoold personeel, vormt het steeds flexibeler wordende onderwijsaanbod een oplossing. Maar dan moet het ook wel worden gebruikt. Naast leren on-the-job is er een groeiend aanbod van relevante, modulair opgezette, gerichte cursussen om kennis en vaardigheden te vergroten, waarmee misschien wel de belangrijkste kant van  het ‘hire for attitude’ model gestalte kan worden gegeven; het trainen for skills."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: