Column Sander Allegro: Hire for attitude

25 april 2018 | Sander Allegro

“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de meest gehoorde clichés in de wereld van gastvrijheid. Het is de vertaling van de notie ‘hire for attitude, train for skills’ uit de Amerikaanse hotelwereld."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Het idee stamt uit een tijd waarin een hotelier iets te kiezen had op de arbeidsmarkt, een tijd waar menig hotelier op dit moment met weemoed op terugkijkt. Op zich is de gedachte valide: in een mens-georiënteerde sector als de onze is het van groot belang dat een teamlid beschikt over eigenschappen als empathisch vermogen, een servicegerichte instelling en sterk is in intermenselijke communicatie. Ook is het waar dat de basisvaardigheden die iemand nodig heeft om veelvoorkomend werk in onze sector te verrichten, weinig complex zijn en dus snel geleerd kunnen worden. Zo op het eerste gezicht is het selecteren op karakter dus een prima methode, maar er zit een minder mooie kant aan. Met het op de tweede plaats zetten van kennis en vaardigheden hollen we het vak verder uit."

"De status van horecamedewerker in Nederland lijkt vele malen minder aanzienlijk dan dat van hun collega’s in landen als Spanje en Marokko waar het werken in de sector als vak wordt gezien en waar ook carrièremogelijkheden zijn. Met de karakterbenadering versterken we het beeld dat onze sector met name banen biedt van tijdelijke aard, veelal voor jongeren die weinig of geen kennis van zaken hoeven te hebben. En dat in een wereld waar de gast steeds kritischer wordt en nieuwe concepten om meer (product-) kennis vragen. Gelukkig bieden nieuwe ideeën over leren en opleiden uitkomst. In het model waarbij een sector een voorkeur heeft voor weinig gespecialiseerd geschoold personeel, vormt het steeds flexibeler wordende onderwijsaanbod een oplossing. Maar dan moet het ook wel worden gebruikt. Naast leren on-the-job is er een groeiend aanbod van relevante, modulair opgezette, gerichte cursussen om kennis en vaardigheden te vergroten, waarmee misschien wel de belangrijkste kant van  het ‘hire for attitude’ model gestalte kan worden gegeven; het trainen for skills."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: