Column Sander Allegro: Hire for attitude

25 april 2018 | Sander Allegro

“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de meest gehoorde clichés in de wereld van gastvrijheid. Het is de vertaling van de notie ‘hire for attitude, train for skills’ uit de Amerikaanse hotelwereld."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Het idee stamt uit een tijd waarin een hotelier iets te kiezen had op de arbeidsmarkt, een tijd waar menig hotelier op dit moment met weemoed op terugkijkt. Op zich is de gedachte valide: in een mens-georiënteerde sector als de onze is het van groot belang dat een teamlid beschikt over eigenschappen als empathisch vermogen, een servicegerichte instelling en sterk is in intermenselijke communicatie. Ook is het waar dat de basisvaardigheden die iemand nodig heeft om veelvoorkomend werk in onze sector te verrichten, weinig complex zijn en dus snel geleerd kunnen worden. Zo op het eerste gezicht is het selecteren op karakter dus een prima methode, maar er zit een minder mooie kant aan. Met het op de tweede plaats zetten van kennis en vaardigheden hollen we het vak verder uit."

"De status van horecamedewerker in Nederland lijkt vele malen minder aanzienlijk dan dat van hun collega’s in landen als Spanje en Marokko waar het werken in de sector als vak wordt gezien en waar ook carrièremogelijkheden zijn. Met de karakterbenadering versterken we het beeld dat onze sector met name banen biedt van tijdelijke aard, veelal voor jongeren die weinig of geen kennis van zaken hoeven te hebben. En dat in een wereld waar de gast steeds kritischer wordt en nieuwe concepten om meer (product-) kennis vragen. Gelukkig bieden nieuwe ideeën over leren en opleiden uitkomst. In het model waarbij een sector een voorkeur heeft voor weinig gespecialiseerd geschoold personeel, vormt het steeds flexibeler wordende onderwijsaanbod een oplossing. Maar dan moet het ook wel worden gebruikt. Naast leren on-the-job is er een groeiend aanbod van relevante, modulair opgezette, gerichte cursussen om kennis en vaardigheden te vergroten, waarmee misschien wel de belangrijkste kant van  het ‘hire for attitude’ model gestalte kan worden gegeven; het trainen for skills."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Interview Longread
Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!&r...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Advertorial Sanitair
Meer bling bling in badkamer

Midnight is de nieuwe zwarte kleur met glinsterende pigmenten. Het zorgt voor glamour en een glansrijke beleving. Verwen uw gasten met de extra luxe van Bette badarchitectuur. Exclusieve ligbaden, douchevloeren en wastafels. Fonkelende edelstenen, glanzende mineralen, goud, zilver en reflectie in...

Achtergronden F&B
Colliers International zet afdeling Food & Beverage op

Op 1 juni start vastgoedadviseur Colliers International met een nieuwe afdeling Food & Beverage onder leiding van Etienne van Unen. Deze afdeling is een uitbreiding van de afdeling Retail. Food & Beverage (F&B) speelt een steeds belangrijkere rol in het retaillandschap. Het aandeel s...

Achtergronden
Download nu de Hotel & Food & Beverage special

Hij is er! De langverwachte, jaarlijkse F&B-special van Hospitality Management is deze week op de spreekwoordelijke mat van menig hotel en hotelier gevallen. Hospitality Management wordt immers verzonden naar alle hotels in Nederland. In deze uitgave besteden we aandacht aan 'concepting'...

Hilton Achtergronden
Hilton stopt met plastic rietjes

Hilton zal tegen eind 2018 de plastic rietjes hebben verwijderd uit 650 gebouwen. Vandaag onthult Hilton ook zijn nieuwe wetenschappelijk onderbouwde 2030 doelstellingen, gericht op het halveren van de wereldwijde impact op het milieu en het verdubbelen van de investeringen met een sociaal effect. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: