Column Sander Allegro: Hire for attitude

25 april 2018 | Sander Allegro

“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de meest gehoorde clichés in de wereld van gastvrijheid. Het is de vertaling van de notie ‘hire for attitude, train for skills’ uit de Amerikaanse hotelwereld."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Het idee stamt uit een tijd waarin een hotelier iets te kiezen had op de arbeidsmarkt, een tijd waar menig hotelier op dit moment met weemoed op terugkijkt. Op zich is de gedachte valide: in een mens-georiënteerde sector als de onze is het van groot belang dat een teamlid beschikt over eigenschappen als empathisch vermogen, een servicegerichte instelling en sterk is in intermenselijke communicatie. Ook is het waar dat de basisvaardigheden die iemand nodig heeft om veelvoorkomend werk in onze sector te verrichten, weinig complex zijn en dus snel geleerd kunnen worden. Zo op het eerste gezicht is het selecteren op karakter dus een prima methode, maar er zit een minder mooie kant aan. Met het op de tweede plaats zetten van kennis en vaardigheden hollen we het vak verder uit."

"De status van horecamedewerker in Nederland lijkt vele malen minder aanzienlijk dan dat van hun collega’s in landen als Spanje en Marokko waar het werken in de sector als vak wordt gezien en waar ook carrièremogelijkheden zijn. Met de karakterbenadering versterken we het beeld dat onze sector met name banen biedt van tijdelijke aard, veelal voor jongeren die weinig of geen kennis van zaken hoeven te hebben. En dat in een wereld waar de gast steeds kritischer wordt en nieuwe concepten om meer (product-) kennis vragen. Gelukkig bieden nieuwe ideeën over leren en opleiden uitkomst. In het model waarbij een sector een voorkeur heeft voor weinig gespecialiseerd geschoold personeel, vormt het steeds flexibeler wordende onderwijsaanbod een oplossing. Maar dan moet het ook wel worden gebruikt. Naast leren on-the-job is er een groeiend aanbod van relevante, modulair opgezette, gerichte cursussen om kennis en vaardigheden te vergroten, waarmee misschien wel de belangrijkste kant van  het ‘hire for attitude’ model gestalte kan worden gegeven; het trainen for skills."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: