Column Sander Allegro: Hire for attitude

25 april 2018 | Sander Allegro

“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de meest gehoorde clichés in de wereld van gastvrijheid. Het is de vertaling van de notie ‘hire for attitude, train for skills’ uit de Amerikaanse hotelwereld."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Het idee stamt uit een tijd waarin een hotelier iets te kiezen had op de arbeidsmarkt, een tijd waar menig hotelier op dit moment met weemoed op terugkijkt. Op zich is de gedachte valide: in een mens-georiënteerde sector als de onze is het van groot belang dat een teamlid beschikt over eigenschappen als empathisch vermogen, een servicegerichte instelling en sterk is in intermenselijke communicatie. Ook is het waar dat de basisvaardigheden die iemand nodig heeft om veelvoorkomend werk in onze sector te verrichten, weinig complex zijn en dus snel geleerd kunnen worden. Zo op het eerste gezicht is het selecteren op karakter dus een prima methode, maar er zit een minder mooie kant aan. Met het op de tweede plaats zetten van kennis en vaardigheden hollen we het vak verder uit."

"De status van horecamedewerker in Nederland lijkt vele malen minder aanzienlijk dan dat van hun collega’s in landen als Spanje en Marokko waar het werken in de sector als vak wordt gezien en waar ook carrièremogelijkheden zijn. Met de karakterbenadering versterken we het beeld dat onze sector met name banen biedt van tijdelijke aard, veelal voor jongeren die weinig of geen kennis van zaken hoeven te hebben. En dat in een wereld waar de gast steeds kritischer wordt en nieuwe concepten om meer (product-) kennis vragen. Gelukkig bieden nieuwe ideeën over leren en opleiden uitkomst. In het model waarbij een sector een voorkeur heeft voor weinig gespecialiseerd geschoold personeel, vormt het steeds flexibeler wordende onderwijsaanbod een oplossing. Maar dan moet het ook wel worden gebruikt. Naast leren on-the-job is er een groeiend aanbod van relevante, modulair opgezette, gerichte cursussen om kennis en vaardigheden te vergroten, waarmee misschien wel de belangrijkste kant van  het ‘hire for attitude’ model gestalte kan worden gegeven; het trainen for skills."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: