Column Sander Allegro: #doeslief

26 juni 2019 | Sander Allegro

‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een artikel over een noviteit uit de mij zo dierbare gastvrijheidssector betrof, begon ik enthousiast te lezen, maar kwam bedrogen uit. Het betrof hier een bezoek aan een woning die het moest stellen zonder aardgasaansluiting. Ondanks deze teleurstelling gaat het in de media steeds vaker over gastvrijheid. Google het maar eens met de verfijning ‘nieuws’ en er verschijnt een waaier aan artikelen over gastvrijheid in de zorg, de uitvaartbranche en gemeentelijke diensten. Je zou bijna vergeten waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het begrip dat de kernactiviteit van de hotelsector beschrijft, heeft zich inmiddels verbreed tot alle hoeken van de samenleving.

Toch is het een moeilijk te definiëren begrip. Ik gebruik al jaren de definitie van Dr. Bob Brotherton die stelt dat gastvrijheid zich onderscheidt met vier elementen. Ten eerste is gastvrijheid iets dat verleend wordt door een gastheer of gastvrouw aan een gast, buiten diens eigen huis. Ten tweede is het een interactief proces waar een aanbieder en een ontvanger betrokken zijn. Ten derde bestaat gastvrijheid uit een mix van tastbare en ontastbare elementen. Ten vierde zorgt de gastheer/gastvrouw voor de veiligheid van de gast, maar ook voor diens psychologisch én fysiologisch welbevinden. Ga er maar aanstaan! (Dat doet u waarschijnlijk dagelijks…)  

Het enige element dat het verschil maakt tussen gastvrijheid in de huiselijke sfeer en die in de professionele sfeer, is dat ervoor betaald wordt. En die kleine toevoeging zorgt voor een wereld van verschil, want daarmee verandert de machtsbalans. Immers, wie betaalt, bepaalt. In een samenleving waar de overheid tot verdraagzaamheid oproept met een #doeslief campagne, lijkt het mij een goed idee het vak gastvrijheid aan het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs toe te voegen. Een gastvrije samenleving is immers een samenleving waar men oog voor elkaar heeft en waar men voor elkaar zorgt wanneer dat gewenst is. #doeslief.

Via deze link lees je meer columns van Sander.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: