Column Sander Allegro: #doeslief

26 juni 2019 | Sander Allegro

‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een artikel over een noviteit uit de mij zo dierbare gastvrijheidssector betrof, begon ik enthousiast te lezen, maar kwam bedrogen uit. Het betrof hier een bezoek aan een woning die het moest stellen zonder aardgasaansluiting. Ondanks deze teleurstelling gaat het in de media steeds vaker over gastvrijheid. Google het maar eens met de verfijning ‘nieuws’ en er verschijnt een waaier aan artikelen over gastvrijheid in de zorg, de uitvaartbranche en gemeentelijke diensten. Je zou bijna vergeten waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het begrip dat de kernactiviteit van de hotelsector beschrijft, heeft zich inmiddels verbreed tot alle hoeken van de samenleving.

Toch is het een moeilijk te definiëren begrip. Ik gebruik al jaren de definitie van Dr. Bob Brotherton die stelt dat gastvrijheid zich onderscheidt met vier elementen. Ten eerste is gastvrijheid iets dat verleend wordt door een gastheer of gastvrouw aan een gast, buiten diens eigen huis. Ten tweede is het een interactief proces waar een aanbieder en een ontvanger betrokken zijn. Ten derde bestaat gastvrijheid uit een mix van tastbare en ontastbare elementen. Ten vierde zorgt de gastheer/gastvrouw voor de veiligheid van de gast, maar ook voor diens psychologisch én fysiologisch welbevinden. Ga er maar aanstaan! (Dat doet u waarschijnlijk dagelijks…)  

Het enige element dat het verschil maakt tussen gastvrijheid in de huiselijke sfeer en die in de professionele sfeer, is dat ervoor betaald wordt. En die kleine toevoeging zorgt voor een wereld van verschil, want daarmee verandert de machtsbalans. Immers, wie betaalt, bepaalt. In een samenleving waar de overheid tot verdraagzaamheid oproept met een #doeslief campagne, lijkt het mij een goed idee het vak gastvrijheid aan het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs toe te voegen. Een gastvrije samenleving is immers een samenleving waar men oog voor elkaar heeft en waar men voor elkaar zorgt wanneer dat gewenst is. #doeslief.

Via deze link lees je meer columns van Sander.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: