Column Sander Allegro: #doeslief

26 juni 2019 | Sander Allegro

‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een artikel over een noviteit uit de mij zo dierbare gastvrijheidssector betrof, begon ik enthousiast te lezen, maar kwam bedrogen uit. Het betrof hier een bezoek aan een woning die het moest stellen zonder aardgasaansluiting. Ondanks deze teleurstelling gaat het in de media steeds vaker over gastvrijheid. Google het maar eens met de verfijning ‘nieuws’ en er verschijnt een waaier aan artikelen over gastvrijheid in de zorg, de uitvaartbranche en gemeentelijke diensten. Je zou bijna vergeten waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het begrip dat de kernactiviteit van de hotelsector beschrijft, heeft zich inmiddels verbreed tot alle hoeken van de samenleving.

Toch is het een moeilijk te definiëren begrip. Ik gebruik al jaren de definitie van Dr. Bob Brotherton die stelt dat gastvrijheid zich onderscheidt met vier elementen. Ten eerste is gastvrijheid iets dat verleend wordt door een gastheer of gastvrouw aan een gast, buiten diens eigen huis. Ten tweede is het een interactief proces waar een aanbieder en een ontvanger betrokken zijn. Ten derde bestaat gastvrijheid uit een mix van tastbare en ontastbare elementen. Ten vierde zorgt de gastheer/gastvrouw voor de veiligheid van de gast, maar ook voor diens psychologisch én fysiologisch welbevinden. Ga er maar aanstaan! (Dat doet u waarschijnlijk dagelijks…)  

Het enige element dat het verschil maakt tussen gastvrijheid in de huiselijke sfeer en die in de professionele sfeer, is dat ervoor betaald wordt. En die kleine toevoeging zorgt voor een wereld van verschil, want daarmee verandert de machtsbalans. Immers, wie betaalt, bepaalt. In een samenleving waar de overheid tot verdraagzaamheid oproept met een #doeslief campagne, lijkt het mij een goed idee het vak gastvrijheid aan het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs toe te voegen. Een gastvrije samenleving is immers een samenleving waar men oog voor elkaar heeft en waar men voor elkaar zorgt wanneer dat gewenst is. #doeslief.

Via deze link lees je meer columns van Sander.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: