Sander Allegro: Hotels are hot!

12 oktober 2004 | Sander Allegro

Wanneer het gestart is weet ik niet precies, maar een ding lijkt duidelijk: hotels zijn weer helemaal in. Nadat ze jarenlang een beetje meewarig werden bekeken - als achterhoede van het bedrijfsleven - staan ze nu weer volop in de schijnwerpers. En terecht. Op wereldschaal is en blijft toerisme de nummer 1, als het gaat om groei en potentieel. Dat vertaalt zich in toenemende aandacht van de media.

In internationale business-tv-programma’s zie je steeds vaker hotelbazen komen uitleggen wat hun strategie is. Kampioen interviews geven is David Michels van Hilton; hij legt telkens weer uit - aan iedereen die het maar horen wil - dat investeren in zijn hotelgroep een verstandige zet is. Ook in Nederland lijkt de zakelijke pers steeds meer aandacht te krijgen voor de sector. Alleen al dit jaar besteedde NRC Handelsblad meerdere malen paginagroot aandacht aan ontwikkelingen in de Nederlandse hotellerie. (En echt niet alleen als het om slecht nieuws ging.)

Ook vanuit ‘de zachte hoek’ is er veel media aandacht: met name de lifestylebladen buitelen over elkaar heen om de nieuwe, gedurfde hotelconcepten in beeld te brengen. Wederom: terecht. Nederland spreekt een woordje mee met prachtige, slimme en vernieuwende hotelconcepten die als paddestoelen uit de grond lijken te schieten. In Amsterdam opende onlangs het nieuwe Lloyd’s hotel. Een gedurfd en vernieuwend concept. (Dat ik onlangs tijdens een zondags bezoekje aan het restaurant van dit hotel op zeldzaam onbeschofte wijze werd bejegend, zullen we maar als een kinderziekte beschouwen.)

Ook het Golden Tulip Art, het spectaculaire Dorint Sofitel op Schiphol, het IBIS Amsterdam Westcorner en het vernieuwde Banks Mansion hotel werden de afgelopen twaalf maanden toegevoegd aan het Amsterdamse hotellandschap . Later dit jaar staat nog de opening van The College Hotel op het programma, terwijl we in de komende jaren getrakteerd gaan worden op een spiksplinternieuw CASA 400, een nieuw Amrath-hotel in het Scheepvaarthuis, een nieuw hotel bij de RAI (zou het er nu dan eindelijk echt van komen?) en nieuwe ontwikkelingen op de Zuid-as.

Dat is alleen nog maar Amsterdam. Ook de rest van Nederland staat niet stil. In Maastricht openden de hotelvernieuwers van La Bergère hun nieuwste parel aan de kroon: het design-budgethotel St-Martenslane. Een goed doordacht en prachtig uitgevoerd concept dat een ongekende prijs-kwaliteitverhouding biedt. Het was voor mij als gast nog even wennen dat ik borg moest betalen voor de afstandsbediening, maar verder is het een concept waar je snel je hart aan verpandt.

Ook op andere plekken in Nederland gebeurt het nodige, wat blijkt uit de gestaag groeiende lijst van hotelontwikkelingsprojecten. Met al die nieuwe ontwikkelingen schudden we als sector langzaam maar zeker het imago van saai en behoudend van ons af en worden we eindelijk zo hip als auteur Herbert Ypma ons graag ziet. Woonbladen hebben de ‘hotelstijl’ al als trend aangewezen. Hotels zijn ‘relaxed’ in de beste betekenis van het woord.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Wellness Coronacrisis
Wellness van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer open

Per 1 juli is het wellness complex van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer geopend. Na de verplichte sluiting van ruim 3 maanden zijn management en medewerkers blij om weer gasten te mogen ontvangen. General Manager Yvanka Vos is enthousiast dat ze na lang wachten haar gasten weer ...

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Karlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangri...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: