Sander Allegro: Hotels are hot!

12 oktober 2004 | Sander Allegro

Wanneer het gestart is weet ik niet precies, maar een ding lijkt duidelijk: hotels zijn weer helemaal in. Nadat ze jarenlang een beetje meewarig werden bekeken - als achterhoede van het bedrijfsleven - staan ze nu weer volop in de schijnwerpers. En terecht. Op wereldschaal is en blijft toerisme de nummer 1, als het gaat om groei en potentieel. Dat vertaalt zich in toenemende aandacht van de media.

In internationale business-tv-programma’s zie je steeds vaker hotelbazen komen uitleggen wat hun strategie is. Kampioen interviews geven is David Michels van Hilton; hij legt telkens weer uit - aan iedereen die het maar horen wil - dat investeren in zijn hotelgroep een verstandige zet is. Ook in Nederland lijkt de zakelijke pers steeds meer aandacht te krijgen voor de sector. Alleen al dit jaar besteedde NRC Handelsblad meerdere malen paginagroot aandacht aan ontwikkelingen in de Nederlandse hotellerie. (En echt niet alleen als het om slecht nieuws ging.)

Ook vanuit ‘de zachte hoek’ is er veel media aandacht: met name de lifestylebladen buitelen over elkaar heen om de nieuwe, gedurfde hotelconcepten in beeld te brengen. Wederom: terecht. Nederland spreekt een woordje mee met prachtige, slimme en vernieuwende hotelconcepten die als paddestoelen uit de grond lijken te schieten. In Amsterdam opende onlangs het nieuwe Lloyd’s hotel. Een gedurfd en vernieuwend concept. (Dat ik onlangs tijdens een zondags bezoekje aan het restaurant van dit hotel op zeldzaam onbeschofte wijze werd bejegend, zullen we maar als een kinderziekte beschouwen.)

Ook het Golden Tulip Art, het spectaculaire Dorint Sofitel op Schiphol, het IBIS Amsterdam Westcorner en het vernieuwde Banks Mansion hotel werden de afgelopen twaalf maanden toegevoegd aan het Amsterdamse hotellandschap . Later dit jaar staat nog de opening van The College Hotel op het programma, terwijl we in de komende jaren getrakteerd gaan worden op een spiksplinternieuw CASA 400, een nieuw Amrath-hotel in het Scheepvaarthuis, een nieuw hotel bij de RAI (zou het er nu dan eindelijk echt van komen?) en nieuwe ontwikkelingen op de Zuid-as.

Dat is alleen nog maar Amsterdam. Ook de rest van Nederland staat niet stil. In Maastricht openden de hotelvernieuwers van La Bergère hun nieuwste parel aan de kroon: het design-budgethotel St-Martenslane. Een goed doordacht en prachtig uitgevoerd concept dat een ongekende prijs-kwaliteitverhouding biedt. Het was voor mij als gast nog even wennen dat ik borg moest betalen voor de afstandsbediening, maar verder is het een concept waar je snel je hart aan verpandt.

Ook op andere plekken in Nederland gebeurt het nodige, wat blijkt uit de gestaag groeiende lijst van hotelontwikkelingsprojecten. Met al die nieuwe ontwikkelingen schudden we als sector langzaam maar zeker het imago van saai en behoudend van ons af en worden we eindelijk zo hip als auteur Herbert Ypma ons graag ziet. Woonbladen hebben de ‘hotelstijl’ al als trend aangewezen. Hotels zijn ‘relaxed’ in de beste betekenis van het woord.

HM302004

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: