Column Sander Allegro: Schone schijn

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 23 oktober 2007
Column Sander Allegro: Schone schijn

Hotelgasten worden graag belazerd, voor de gek gehouden en misleid. De dames en heren housekeepers doen daar maar al te graag aan mee. Nee, ik heb het niet over het op onoorbare wijze omgaan met de belangen en eigendommen van de gasten. Integendeel, bij deze professionals zijn zulke zaken in uitstekende handen. Ik heb het over het gegeven dat de hotelgast graag de illusie heeft dat hij de eerste en enige is die de hem toegewezen hotelkamer betreedt. Natuurlijk weet de gast wel dat het niet zo is, maar dat neemt niet weg dat hij het bewust of onbewust toch verwacht.

Vlekken, vingerafdrukken of geurtjes zijn dan ook uit den boze. En een verweesd haar dat zich ophoudt in het sanitair is voor veel gasten reden tot buitenproportionele ontzetting. De kamer is al eens eerder gebruikt! Hoe durven ze! Waarschijnlijk treffen we in de sanitaire ruimtes van de woning van zo'n gast genoeg haren aan om een kleine pruik te fabriceren, maar die zijn afkomstig van de dierbare echtgenoot(e) en bloedjes van kinderen, dus acceptabel.

Over de hele wereld doen honderdduizenden housekeeping professionals dagelijks hun uiterste best om de illusie in stand te houden; zij weten zelfs kamers die door gasten in minder dan 24 uur, dankzij een bijzonder talent, zijn omgebouwd van smetteloze verblijfsruimte tot vuilnisbelt, weer terug te brengen in de originele staat. Een ondankbaar beroep, met toch ook een aantal dankbare kanten. Ondankbaar, omdat het werk van de housekeeper zelden echt gewaardeerd wordt: wanneer het werk tot in de puntjes prima gedaan is, zal het toch niet leiden tot een grote mate van tevredenheid bij de ontvanger van deze dienst; terwijl een klein foutje direct leidt tot een zekere mate van ontevredenheid.

Waar hotelgasten lyrisch het thuisfront informeren over het bijzondere uitzicht en de grote plasmaschermen op de kamer, zullen zij hoogst zelden rapporteren over de glimmende, fris ruikende wc-pot. De dankbare kanten van housekeeping zitten aan de voldoening die de omtovering van een zwijnenstal tot een smetteloze hotelkamer oplevert. Klaar voor de volgende bewoner!

De ondergewaardeerde housekeeping medewerkers zijn bezig zichzelf beter te profileren. Op 12 oktober kwamen housekeeping teams uit het hele land bijeen tijdens het evenement Keeping Up van de Executive Housekeepers Association; bedoeld om de housekeeping afdeling van het jaar te huldigen. Een goed initiatief, want ondanks het toenemende belang van zaken als wifi internet, mood light installaties en rainforrest showers, vormt een schone kamer de hoeksteen van het hotelproduct.

HM302007

Overig nieuws