Column Sander Allegro: Opmerkelijk

2 oktober 2020 | Sander Allegro

Met de opkomst van het wereldwijde web zullen hotelmerken steeds minder belangrijk worden. Zo dachten we er in de jaren ’90 van de vorige eeuw over. Een merk was immers een belofte, een makkelijk te communiceren samenvatting van je complexe (hotel-)product. En ‘makkelijk te communiceren’ was belangrijk in een tijd waarin massacommunicatiemogelijkheden duur en beperkt waren. Het wereldwijde web - zoals het internet toen nog lyrisch werd genoemd - zou die samenvatting overbodig maken. Je kon voortaan immers makkelijk en goedkoop álle informatie communiceren. Hoewel dat absoluut waar was heeft de opkomst van het internet allerminst gezorgd voor het minder belangrijk worden van merken. In tegendeel! De groei van het aantal hotelmerken was spectaculair. Had Hilton in de jaren 90 nog 5 á 6 merken in haar portfolio, inmiddels zijn het er 18. Marriott telt er - na de samenvoeging met Starwood - 30 en Accor leidt met maar liefst 39 brands. En dan te bedenken dat de echte groei plaatsvindt in het Verre Oosten waar het relatief jonge Chinese Jin Jiang Hotel Group en het al even jonge Indiase OYO laten zien dat branding alive and kicking is.

De belangrijkste reden voor de grote groei bij de traditionele merken lijkt te liggen in het gegeven dat veel hotelketens hun aandacht hebben verlegd van onroerend goed naar de consumentenmarkt. En juist op die consumentenmarkt is het hebben van een herkenbaar profiel (lees: merk) van grote waarde. Nu het zijn van merk steeds meer core business is geworden, zie je ook dat de hotelmerken bezig zijn hun merkwaarde te versterken en te verbreden. Met name in de VS en in Azië zien we een sterke opkomst van branded living concepten van topmerken als Four Seasons, Ritz Carlton en Waldorf Astoria. Maar de diversificatie gaat verder en hotelmerken zijn nu ook gekoppeld aan airlines, cruiseschepen en complete vakanties. Alles wijst er op dat de diversificatiestrategie de toekomst heeft. De Hilton Health Clinic, Ritz Carlton Rolls Royce, de Sofitel Solar bikes en de Marriott Motorhomes komen er aan.

Meer Allegro?

Sander Allegro schrijft al jaren columns voor Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: