Column Sander Allegro: Opmerkelijk

2 oktober 2020 | Sander Allegro

Met de opkomst van het wereldwijde web zullen hotelmerken steeds minder belangrijk worden. Zo dachten we er in de jaren ’90 van de vorige eeuw over. Een merk was immers een belofte, een makkelijk te communiceren samenvatting van je complexe (hotel-)product. En ‘makkelijk te communiceren’ was belangrijk in een tijd waarin massacommunicatiemogelijkheden duur en beperkt waren. Het wereldwijde web - zoals het internet toen nog lyrisch werd genoemd - zou die samenvatting overbodig maken. Je kon voortaan immers makkelijk en goedkoop álle informatie communiceren. Hoewel dat absoluut waar was heeft de opkomst van het internet allerminst gezorgd voor het minder belangrijk worden van merken. In tegendeel! De groei van het aantal hotelmerken was spectaculair. Had Hilton in de jaren 90 nog 5 á 6 merken in haar portfolio, inmiddels zijn het er 18. Marriott telt er - na de samenvoeging met Starwood - 30 en Accor leidt met maar liefst 39 brands. En dan te bedenken dat de echte groei plaatsvindt in het Verre Oosten waar het relatief jonge Chinese Jin Jiang Hotel Group en het al even jonge Indiase OYO laten zien dat branding alive and kicking is.

De belangrijkste reden voor de grote groei bij de traditionele merken lijkt te liggen in het gegeven dat veel hotelketens hun aandacht hebben verlegd van onroerend goed naar de consumentenmarkt. En juist op die consumentenmarkt is het hebben van een herkenbaar profiel (lees: merk) van grote waarde. Nu het zijn van merk steeds meer core business is geworden, zie je ook dat de hotelmerken bezig zijn hun merkwaarde te versterken en te verbreden. Met name in de VS en in Azië zien we een sterke opkomst van branded living concepten van topmerken als Four Seasons, Ritz Carlton en Waldorf Astoria. Maar de diversificatie gaat verder en hotelmerken zijn nu ook gekoppeld aan airlines, cruiseschepen en complete vakanties. Alles wijst er op dat de diversificatiestrategie de toekomst heeft. De Hilton Health Clinic, Ritz Carlton Rolls Royce, de Sofitel Solar bikes en de Marriott Motorhomes komen er aan.

Meer Allegro?

Sander Allegro schrijft al jaren columns voor Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: