Column Sander Allegro: Tryvertizing

3 februari 2014 | Sander Allegro

Wifi, flatscreen tv’s, regendouches, maar ook elektrisch licht en de 'en suite badkamer': het zijn allemaal zaken die eerst in hotels werden geïntroduceerd, voordat ze hun weg vonden naar de woonhuizen. En daarmee had de hotellerie altijd wel iets wat iemand thuis niet had; een belangrijk middel om hem of haar te compenseren voor het gemis van de eigen vertrouwde omgeving.

De vraag is wat de volgende voorziening zal zijn die via de hotels zijn weg naar de markt zal vinden. Veel hoop is gevestigd op domotica, al zijn de kosten daarvan nog erg hoog. Misschien kan het veel simpeler. De hotelsector is (latent) op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Tegelijkertijd is er behoefte aan aanvullende verdienmodellen, nu de commissiebedragen de pan uit rijzen en de extra in de kamer te genereren omzet uit telefonie, internet, pornofilms en minibar in rap tempo verdampt door de combinatie van grove overprijzing en het voor handen zijn van goedkopere alternatieven. Een antwoord zou wel eens gevonden kunnen worden in tryvertising. Met die lelijke term worden de begrippen trying en advertising aan elkaar gekoppeld. Adverteerders zijn naarstig op zoek naar creatieve manieren om hun doelgroepen te bereiken, in het geweld van de steeds individueler bekeken media. Daarbij komt het in rap tempo uitdunnen van het winkelbestand. Het bereiken van hotelbezoekers zou een interessant extra kanaal kunnen zijn voor de adverteerders.

Beddenfabrikanten als COCO-MAT en Haestens hebben dit fenomeen al ontdekt en laten hun potentiële kopers in de luxe omgeving van het hotel kennismaken met hun producten. Unilever zette setjes met producten voor persoonlijke verzorging neer in vakantiebungalows. In New York kreeg ik in diverse hotels samples van cosmeticaproducten, tubetjes tandpasta, tijdschriften en andere ‘cadeautjes’. Het is een geweldige vorm van reclame die - mits goed doordacht en goed gebracht - een échte win-win kan opleveren. De fabrikant heeft een prime promotiekanaal om specifieke doelgroepen te bereiken, de gast ontvangt een serie verrassingen in de vorm van cadeautjes die in de kamer neergezet zijn en het hotel kan een bescheiden verdienmodel toevoegen. Ik zou zeggen: aan de slag er mee.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: