Column Sander Allegro: Tryvertizing

3 februari 2014 | Sander Allegro

Wifi, flatscreen tv’s, regendouches, maar ook elektrisch licht en de 'en suite badkamer': het zijn allemaal zaken die eerst in hotels werden geïntroduceerd, voordat ze hun weg vonden naar de woonhuizen. En daarmee had de hotellerie altijd wel iets wat iemand thuis niet had; een belangrijk middel om hem of haar te compenseren voor het gemis van de eigen vertrouwde omgeving.

De vraag is wat de volgende voorziening zal zijn die via de hotels zijn weg naar de markt zal vinden. Veel hoop is gevestigd op domotica, al zijn de kosten daarvan nog erg hoog. Misschien kan het veel simpeler. De hotelsector is (latent) op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Tegelijkertijd is er behoefte aan aanvullende verdienmodellen, nu de commissiebedragen de pan uit rijzen en de extra in de kamer te genereren omzet uit telefonie, internet, pornofilms en minibar in rap tempo verdampt door de combinatie van grove overprijzing en het voor handen zijn van goedkopere alternatieven. Een antwoord zou wel eens gevonden kunnen worden in tryvertising. Met die lelijke term worden de begrippen trying en advertising aan elkaar gekoppeld. Adverteerders zijn naarstig op zoek naar creatieve manieren om hun doelgroepen te bereiken, in het geweld van de steeds individueler bekeken media. Daarbij komt het in rap tempo uitdunnen van het winkelbestand. Het bereiken van hotelbezoekers zou een interessant extra kanaal kunnen zijn voor de adverteerders.

Beddenfabrikanten als COCO-MAT en Haestens hebben dit fenomeen al ontdekt en laten hun potentiële kopers in de luxe omgeving van het hotel kennismaken met hun producten. Unilever zette setjes met producten voor persoonlijke verzorging neer in vakantiebungalows. In New York kreeg ik in diverse hotels samples van cosmeticaproducten, tubetjes tandpasta, tijdschriften en andere ‘cadeautjes’. Het is een geweldige vorm van reclame die - mits goed doordacht en goed gebracht - een échte win-win kan opleveren. De fabrikant heeft een prime promotiekanaal om specifieke doelgroepen te bereiken, de gast ontvangt een serie verrassingen in de vorm van cadeautjes die in de kamer neergezet zijn en het hotel kan een bescheiden verdienmodel toevoegen. Ik zou zeggen: aan de slag er mee.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: