Column Sander Allegro: Tryvertizing

3 februari 2014 | Sander Allegro

Wifi, flatscreen tv’s, regendouches, maar ook elektrisch licht en de 'en suite badkamer': het zijn allemaal zaken die eerst in hotels werden geïntroduceerd, voordat ze hun weg vonden naar de woonhuizen. En daarmee had de hotellerie altijd wel iets wat iemand thuis niet had; een belangrijk middel om hem of haar te compenseren voor het gemis van de eigen vertrouwde omgeving.

De vraag is wat de volgende voorziening zal zijn die via de hotels zijn weg naar de markt zal vinden. Veel hoop is gevestigd op domotica, al zijn de kosten daarvan nog erg hoog. Misschien kan het veel simpeler. De hotelsector is (latent) op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Tegelijkertijd is er behoefte aan aanvullende verdienmodellen, nu de commissiebedragen de pan uit rijzen en de extra in de kamer te genereren omzet uit telefonie, internet, pornofilms en minibar in rap tempo verdampt door de combinatie van grove overprijzing en het voor handen zijn van goedkopere alternatieven. Een antwoord zou wel eens gevonden kunnen worden in tryvertising. Met die lelijke term worden de begrippen trying en advertising aan elkaar gekoppeld. Adverteerders zijn naarstig op zoek naar creatieve manieren om hun doelgroepen te bereiken, in het geweld van de steeds individueler bekeken media. Daarbij komt het in rap tempo uitdunnen van het winkelbestand. Het bereiken van hotelbezoekers zou een interessant extra kanaal kunnen zijn voor de adverteerders.

Beddenfabrikanten als COCO-MAT en Haestens hebben dit fenomeen al ontdekt en laten hun potentiële kopers in de luxe omgeving van het hotel kennismaken met hun producten. Unilever zette setjes met producten voor persoonlijke verzorging neer in vakantiebungalows. In New York kreeg ik in diverse hotels samples van cosmeticaproducten, tubetjes tandpasta, tijdschriften en andere ‘cadeautjes’. Het is een geweldige vorm van reclame die - mits goed doordacht en goed gebracht - een échte win-win kan opleveren. De fabrikant heeft een prime promotiekanaal om specifieke doelgroepen te bereiken, de gast ontvangt een serie verrassingen in de vorm van cadeautjes die in de kamer neergezet zijn en het hotel kan een bescheiden verdienmodel toevoegen. Ik zou zeggen: aan de slag er mee.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: