Column Sander Allegro: Roomservice!

3 oktober 2008 | redactie

Roomservice! Uitgesproken met de uit duizenden herkenbare stem van Mien Dobbelsteen alias Carrie Tefsen, is het een icoon van onze taal geworden. Veel mensen associëren luxe hotels als eerste met deze service. Maar hoewel de hotellerie niet stil staat, is er op het gebied van roomservice eigenlijk niets veranderd.

De afgelopen jaren is in de hotellerie op bijna alle terreinen gerenoveerd. Het gebruik van technologie nam hand over hand toe, de inrichting van de kamers werd steeds hipper en de restaurants kregen steeds meer een eigen karakter. Food & beverage werd weer spannend en zaken als fusion en moleculair koken deden hun intrede. Hoog tijd om nu ook de roomservice eens onder handen te nemen. De roomservice is voor veruit de meeste hotel een serviceproduct. Er wordt geen of nauwelijks winst op gemaakt, het is een complex proces waarin veel mis kan gaan en het leidt dan ook tot relatief veel klachten.

Maar roomservice is een verplicht nummer voor het topsegment. Nationale hotelclassificaties, maar ook de minimum standaard van ketens in het luxe segment, schrijven de beschikbaarheid van deze service voor.

Zou het mogelijk zijn deze service uit het slop te trekken? Het begint mijns inziens met een analyse van de redenen waarom gasten roomservice bestellen. Ik heb geen onderzoek gedaan, maar ik verwacht dat een groot deel van de gasten gewoon geen zin heeft om naar het restaurant te gaan. Zelf behoor ik ook tot deze groep. Wanneer ik ’s avonds laat aankom na een lange reis, heb ik geen zin om in een restaurant te gaan zitten. Ik bestel roomservice met tegenzin, want er zitten een hoop nadelen aan. Je kunt niet snel even onder de douche, want voor je het weet staat iemand aan de deur te kloppen. Het bureau biedt vaak te weinig plaats, waardoor je al snel met een plateau op je bed terecht komt. En vervolgens zit je opgescheept met de vuile vaat die een sta in de weg vormt. Geen pretje dus.

Een ander - naar mijn inschatting veel kleiner deel van de gasten - bestelt roomservice om te genieten van de luxe van 'in room dining'. Deze gasten maken er iets moois van, bestellen meerdere gangen en zorgen voor een aardige 'average check'. Op basis van deze tweedeling kunnen we aan de slag. Voor de eerste categorie kunnen we ons vooral richten op gezond, snel bereid en gebracht eten, op innovatieve wijze gepresenteerd op een futuristisch vormgegeven plateau  in vliegtuigstijl. Standaard met een drankje en wat 'side dishes', want dat is goed voor de omzet. Voor de tweede categorie is misschien 'restaurant in a box' een mooi concept. Een strak vormgegeven set moderne cloches met verrassende gangen, vergezeld van kaarsen en bloemen. Het zijn maar wat ideeën... Heeft u een beter idee? Ik hoor het graag!

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: