Column Sander Allegro: Vliegles

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 22 april 2006
Column Sander Allegro: Vliegles

Voordat de radar en de computer hun intrede deden, was er voor vliegers maar één 'instrument' dat het verschil maakte tussen leven en dood: het hebben van zicht. Bij nacht, mist en zware regen was landen en opstijgen een hachelijke onderneming. Met een oogafwijking kwam je bij de luchtmacht dan ook niet binnen. Inmiddels hebben computers veel overgenomen. De moderne verkeersvlieger is een hoog opgeleide professional, maar in de praktijk wordt veel van zijn werk overgenomen door moderne technologie. Ook mag de vlieger best een bril dragen.

In feite geldt een soortgelijke situatie voor hoteliers. In vroeger tijden stonden de reserveringen op een planbord aan de muur. De hotelier kon in een oogopslag zien hoe het ervoor stond. Veel reserveringen kwamen per brief binnen en soms werd al een jaar vooruit geboekt. Later deed de computer zijn intrede, maar in feite veranderde er niet veel; reserveringen werden ruim van tevoren gemaakt en wanneer zich een stille periode aankondigde, kon een arrangementje worden uitgezet om de zaak vol te krijgen.

Zo simpel is het al lang niet meer. Hoteliers die op hun 'zicht' varen, hebben het moeilijk; er is vooral veel mist. Tijd om te wachten tot de mist optrekt is er niet; het zicht zal alleen maar minder worden. Het antwoord is: een andere manier van besturen. Het is in 2006 niet ongebruikelijk dat een hotel op maandag nog een voorspelde bezetting heeft van 32% voor de rest van de week, en dat op vrijdag blijkt dat het op 78% gebudgetteerde bezettingspercentage ruim gehaald is. De 'pick up' komt steeds later, maar is dan ook spectaculair groter. Om in zo’n markt de juiste beslissingen te nemen is goede managementinformatie onontbeerlijk.

De moderne hotelmanager moet, net als de moderne vlieger, leren vertrouwen op de aanwijzingen van de automatische piloot. In het geval van de hotelier is dat het revenue management systeem. En net als de vlieger moet hij kunnen ingrijpen als hij denkt dat de computer een variabele over het hoofd ziet. Wie het revenu management vak beheerst, kan veel geld verdienen. Online boekingskanalen als Bookings.nl, Bookit en Hoteliers.nl zijn daarbij geen vijanden, maar moeten juist slim worden ingezet als 'medeplichtigen'. Door een uitgekiende prijspolitiek kan zonder een aanpassing van de operations een omzetgroei van 5% worden gerealiseerd.

HM302006

Overig nieuws