Column Sander Allegro: Vliegles

22 februari 2006 | Sander Allegro

Voordat de radar en de computer hun intrede deden, was er voor vliegers maar één 'instrument' dat het verschil maakte tussen leven en dood: het hebben van zicht. Bij nacht, mist en zware regen was landen en opstijgen een hachelijke onderneming. Met een oogafwijking kwam je bij de luchtmacht dan ook niet binnen. Inmiddels hebben computers veel overgenomen. De moderne verkeersvlieger is een hoog opgeleide professional, maar in de praktijk wordt veel van zijn werk overgenomen door moderne technologie. Ook mag de vlieger best een bril dragen.

In feite geldt een soortgelijke situatie voor hoteliers. In vroeger tijden stonden de reserveringen op een planbord aan de muur. De hotelier kon in een oogopslag zien hoe het ervoor stond. Veel reserveringen kwamen per brief binnen en soms werd al een jaar vooruit geboekt. Later deed de computer zijn intrede, maar in feite veranderde er niet veel; reserveringen werden ruim van tevoren gemaakt en wanneer zich een stille periode aankondigde, kon een arrangementje worden uitgezet om de zaak vol te krijgen.

Zo simpel is het al lang niet meer. Hoteliers die op hun 'zicht' varen, hebben het moeilijk; er is vooral veel mist. Tijd om te wachten tot de mist optrekt is er niet; het zicht zal alleen maar minder worden. Het antwoord is: een andere manier van besturen. Het is in 2006 niet ongebruikelijk dat een hotel op maandag nog een voorspelde bezetting heeft van 32% voor de rest van de week, en dat op vrijdag blijkt dat het op 78% gebudgetteerde bezettingspercentage ruim gehaald is. De 'pick up' komt steeds later, maar is dan ook spectaculair groter. Om in zo’n markt de juiste beslissingen te nemen is goede managementinformatie onontbeerlijk.

De moderne hotelmanager moet, net als de moderne vlieger, leren vertrouwen op de aanwijzingen van de automatische piloot. In het geval van de hotelier is dat het revenue management systeem. En net als de vlieger moet hij kunnen ingrijpen als hij denkt dat de computer een variabele over het hoofd ziet. Wie het revenu management vak beheerst, kan veel geld verdienen. Online boekingskanalen als Bookings.nl, Bookit en Hoteliers.nl zijn daarbij geen vijanden, maar moeten juist slim worden ingezet als 'medeplichtigen'. Door een uitgekiende prijspolitiek kan zonder een aanpassing van de operations een omzetgroei van 5% worden gerealiseerd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: