Column Sander Allegro: Vliegles

22 februari 2006 | Sander Allegro

Voordat de radar en de computer hun intrede deden, was er voor vliegers maar één 'instrument' dat het verschil maakte tussen leven en dood: het hebben van zicht. Bij nacht, mist en zware regen was landen en opstijgen een hachelijke onderneming. Met een oogafwijking kwam je bij de luchtmacht dan ook niet binnen. Inmiddels hebben computers veel overgenomen. De moderne verkeersvlieger is een hoog opgeleide professional, maar in de praktijk wordt veel van zijn werk overgenomen door moderne technologie. Ook mag de vlieger best een bril dragen.

In feite geldt een soortgelijke situatie voor hoteliers. In vroeger tijden stonden de reserveringen op een planbord aan de muur. De hotelier kon in een oogopslag zien hoe het ervoor stond. Veel reserveringen kwamen per brief binnen en soms werd al een jaar vooruit geboekt. Later deed de computer zijn intrede, maar in feite veranderde er niet veel; reserveringen werden ruim van tevoren gemaakt en wanneer zich een stille periode aankondigde, kon een arrangementje worden uitgezet om de zaak vol te krijgen.

Zo simpel is het al lang niet meer. Hoteliers die op hun 'zicht' varen, hebben het moeilijk; er is vooral veel mist. Tijd om te wachten tot de mist optrekt is er niet; het zicht zal alleen maar minder worden. Het antwoord is: een andere manier van besturen. Het is in 2006 niet ongebruikelijk dat een hotel op maandag nog een voorspelde bezetting heeft van 32% voor de rest van de week, en dat op vrijdag blijkt dat het op 78% gebudgetteerde bezettingspercentage ruim gehaald is. De 'pick up' komt steeds later, maar is dan ook spectaculair groter. Om in zo’n markt de juiste beslissingen te nemen is goede managementinformatie onontbeerlijk.

De moderne hotelmanager moet, net als de moderne vlieger, leren vertrouwen op de aanwijzingen van de automatische piloot. In het geval van de hotelier is dat het revenue management systeem. En net als de vlieger moet hij kunnen ingrijpen als hij denkt dat de computer een variabele over het hoofd ziet. Wie het revenu management vak beheerst, kan veel geld verdienen. Online boekingskanalen als Bookings.nl, Bookit en Hoteliers.nl zijn daarbij geen vijanden, maar moeten juist slim worden ingezet als 'medeplichtigen'. Door een uitgekiende prijspolitiek kan zonder een aanpassing van de operations een omzetgroei van 5% worden gerealiseerd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotel Duurzaamheid
Duurzaamste hotelketen van Europa viert tiende verjaardag

Conscious Hotels opende 10 jaar geleden, in juli 2009, haar eerste hotel in Amsterdam. Dit was het eerste duurzame hotel van Nederland. Inmiddels is Conscious gegroeid tot 4 hotels, waar in totaal maar liefst 800.000 groene nachten geslapen zijn. Het nieuwste hotel opende een jaar geleden in het...

Amsterdam Culinair
Baby Shower Afternoon Tea in Waldorf Astoria Amsterdam

De Baby Shower Afternoon Tea is de jongste loot aan de stam van de befaamde Afternoon Tea thema’s in Waldorf Astoria Amsterdam. Chef Vipin Charly tovert verwachtingsvolle dromen om tot verbluffende patisserie. De hartige en zoete hapjes worden gepresenteerd in tot de verbeelding sprekende &lsq...

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Events Achtergronden
Mindervalidenhotel op Zwarte Cross

Het wordt dit jaar voor 20 tot 25 mindervaliden mogelijk om de Zwarte Cross maximaal te beleven. De 33-jarige Rick Brink uit Hardenberg is maandag 17 juni in het KRO-NCRV programma Minister van Gehandicaptenzaken verkozen tot de eerste minister van Gehandicaptenzaken van Nederland en zal MIVA Las Ve...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: