Column Sander Allegro: Vliegles

22 april 2006 | Redactie

Voordat de radar en de computer hun intrede deden, was er voor vliegers maar één 'instrument' dat het verschil maakte tussen leven en dood: het hebben van zicht. Bij nacht, mist en zware regen was landen en opstijgen een hachelijke onderneming. Met een oogafwijking kwam je bij de luchtmacht dan ook niet binnen. Inmiddels hebben computers veel overgenomen. De moderne verkeersvlieger is een hoog opgeleide professional, maar in de praktijk wordt veel van zijn werk overgenomen door moderne technologie. Ook mag de vlieger best een bril dragen.

In feite geldt een soortgelijke situatie voor hoteliers. In vroeger tijden stonden de reserveringen op een planbord aan de muur. De hotelier kon in een oogopslag zien hoe het ervoor stond. Veel reserveringen kwamen per brief binnen en soms werd al een jaar vooruit geboekt. Later deed de computer zijn intrede, maar in feite veranderde er niet veel; reserveringen werden ruim van tevoren gemaakt en wanneer zich een stille periode aankondigde, kon een arrangementje worden uitgezet om de zaak vol te krijgen.

Zo simpel is het al lang niet meer. Hoteliers die op hun 'zicht' varen, hebben het moeilijk; er is vooral veel mist. Tijd om te wachten tot de mist optrekt is er niet; het zicht zal alleen maar minder worden. Het antwoord is: een andere manier van besturen. Het is in 2006 niet ongebruikelijk dat een hotel op maandag nog een voorspelde bezetting heeft van 32% voor de rest van de week, en dat op vrijdag blijkt dat het op 78% gebudgetteerde bezettingspercentage ruim gehaald is. De 'pick up' komt steeds later, maar is dan ook spectaculair groter. Om in zo’n markt de juiste beslissingen te nemen is goede managementinformatie onontbeerlijk.

De moderne hotelmanager moet, net als de moderne vlieger, leren vertrouwen op de aanwijzingen van de automatische piloot. In het geval van de hotelier is dat het revenue management systeem. En net als de vlieger moet hij kunnen ingrijpen als hij denkt dat de computer een variabele over het hoofd ziet. Wie het revenu management vak beheerst, kan veel geld verdienen. Online boekingskanalen als Bookings.nl, Bookit en Hoteliers.nl zijn daarbij geen vijanden, maar moeten juist slim worden ingezet als 'medeplichtigen'. Door een uitgekiende prijspolitiek kan zonder een aanpassing van de operations een omzetgroei van 5% worden gerealiseerd.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: