Column Sander Allegro: Vliegles

22 februari 2006 | Sander Allegro

Voordat de radar en de computer hun intrede deden, was er voor vliegers maar één 'instrument' dat het verschil maakte tussen leven en dood: het hebben van zicht. Bij nacht, mist en zware regen was landen en opstijgen een hachelijke onderneming. Met een oogafwijking kwam je bij de luchtmacht dan ook niet binnen. Inmiddels hebben computers veel overgenomen. De moderne verkeersvlieger is een hoog opgeleide professional, maar in de praktijk wordt veel van zijn werk overgenomen door moderne technologie. Ook mag de vlieger best een bril dragen.

In feite geldt een soortgelijke situatie voor hoteliers. In vroeger tijden stonden de reserveringen op een planbord aan de muur. De hotelier kon in een oogopslag zien hoe het ervoor stond. Veel reserveringen kwamen per brief binnen en soms werd al een jaar vooruit geboekt. Later deed de computer zijn intrede, maar in feite veranderde er niet veel; reserveringen werden ruim van tevoren gemaakt en wanneer zich een stille periode aankondigde, kon een arrangementje worden uitgezet om de zaak vol te krijgen.

Zo simpel is het al lang niet meer. Hoteliers die op hun 'zicht' varen, hebben het moeilijk; er is vooral veel mist. Tijd om te wachten tot de mist optrekt is er niet; het zicht zal alleen maar minder worden. Het antwoord is: een andere manier van besturen. Het is in 2006 niet ongebruikelijk dat een hotel op maandag nog een voorspelde bezetting heeft van 32% voor de rest van de week, en dat op vrijdag blijkt dat het op 78% gebudgetteerde bezettingspercentage ruim gehaald is. De 'pick up' komt steeds later, maar is dan ook spectaculair groter. Om in zo’n markt de juiste beslissingen te nemen is goede managementinformatie onontbeerlijk.

De moderne hotelmanager moet, net als de moderne vlieger, leren vertrouwen op de aanwijzingen van de automatische piloot. In het geval van de hotelier is dat het revenue management systeem. En net als de vlieger moet hij kunnen ingrijpen als hij denkt dat de computer een variabele over het hoofd ziet. Wie het revenu management vak beheerst, kan veel geld verdienen. Online boekingskanalen als Bookings.nl, Bookit en Hoteliers.nl zijn daarbij geen vijanden, maar moeten juist slim worden ingezet als 'medeplichtigen'. Door een uitgekiende prijspolitiek kan zonder een aanpassing van de operations een omzetgroei van 5% worden gerealiseerd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Most Wanted Award 2020 voor Hotel Banks Mansion

Hotel Banks Mansion in Amsterdam, onderdeel van Carlton Hotel Collection, heeft onlangs een Loved by Guests: Most Wanted Award 2020 met een score van 9.6 in ontvangst mogen nemen. De awards worden jaarlijks op basis van geverifieerde gastenboordelingen uitgereikt door Hotels.com. Het hotel, geleg...

Toerisme
Bijna de helft van de Nederlanders gaat voor all-inclusive deze voorjaarsvakantie

Het aantal Nederlanders dat dit voorjaar voor een all inclusive-vakantie kiest, is gestegen: 48% van de vakantiegangers verkiest dit verzorgingstype boven logies en ontbijt (24%). In 2019 was dat nog 43% van de Nederlanders, blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Ook hotels zijn n&o...

Hotel Verbouwen
Apollo hotel Amsterdam in een nieuw jasje

Apollo Hotel Amsterdam, a Tribute Portfolio Hotel brengt de Olympische Spelen van 1928 terug naar Amsterdam door 174 kamers in een geheel nieuw jasje te steken. Alle 223 kamers en suites zijn nu volledig gerenoveerd. Gelijktijdig met de onthulling van het vernieuwde interieurdesign, kondigt Apollo H...

Economie Longread
Interne controle in de horeca

In het kader van het thema 'beveiliging' wordt stilgestaan bij de mogelijkheden welke de horeca-ondernemer zoal ten dienste staan om de kasstromen binnen het eigen bedrijf te beheersen. Een veel gehoorde kreet bij horeca-ondernemers is dat hun bedrijf zich qua omvang niet leent om een aantal...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: