Column Sander Allegro: Struisvogelpolitiek

1 oktober 2014 | Sander Allegro

“Marginaal gebeuren”; “een doelgroep die anders helemaal geen hotel zou boeken”; “het is een bubble, die knapt vanzelf”. Met verbazing luister ik naar hoteliers die gevraagd worden naar hun mening over Airbnb, Wimdu en andere exponenten van de deeleconomie die de accommodatiemarkt betreden. Het lijkt struisvogelpolitiek van de bovenste plank.

De feiten liegen er niet om: het aanbod van Airbnb omvat, volgens eigen zeggen, meer dan 300.000 units, en de waarde van het bedrijf wordt op tien miljard dollar geschat. Alleen al in Amsterdam worden bijna 6000 accommodaties aangeboden, die officieel maar twee maanden per jaar mogen worden verhuurd. Als iedereen zich aan die regel zou houden, zijn dat zomaar 1000 fulltime units. En wie denkt dat alleen toeristen geïnteresseerd zijn in particulier verhuurde accommodaties, heeft het mis. Eerder dit jaar ging Airbnb een samenwerking aan met Concur, een bedrijf gespecialiseerd in software voor het managen van de kosten van zakenreizen.

Volgens een topman van Concur is er sprake van een ‘schokkende’ groei van het aantal zakenreizigers dat voor Airbnb kiest. Al met al genoeg alarmbellen voor de hotelsector om eens goed na te denken over hoe gereageerd moet worden. Ik krijg de indruk dat de populariteit van de privé-accommodatie niet alleen prijs-gedreven is, maar ook voortkomt uit de behoefte in de markt naar beleving, naar contact met locals en directe communicatie.

De meeste Airbnb gasten hebben veelvuldig contact met hun ‘host’ vóór en na hun verblijf, hetgeen als absolute meerwaarde ervaren wordt. Er lijkt dus een vraag in de markt te zijn, waar de traditionele hotels te weinig op inspelen. Hotels zouden moeten overwegen om de trend te erkennen, te analyseren en te kijken hoe erop ingespeeld kan worden.

Waar blijven de ‘branded’ Airbnb-accommodaties die ‘Hilton inside’ hebben en door dit bedrijf worden gecheckt op veiligheid, kwaliteit en hygiëne, en die aanvullende services bieden? Waar blijven de hotelkamers die door hotelmedewerkers als hun persoonlijke unit via Airbnb worden aangeboden, en die als persoonlijke host fungeren? Room Mate Hotels geeft het goede voorbeeld en haakt in op deze trend met branded appartementen die los staan van de hotels. Een mooi experiment dat navolging verdient. Wie durft?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
“Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten”

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: