Column Sander Allegro: Hotelhumor

28 december 2016 | Sander Allegro

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. Iedereen weet waar hij aan toe is en dat is wel zo makkelijk, zeker in het internationale verkeer. Hotels zijn wel een geliefd mikpunt van spot in een hele serie kluchten met als absoluut hoogtepunt de Britse Fawlty Towers serie van de onnavolgbare mannen van Monty Python.  

Maar de tijden zijn veranderd. Steeds vaker durft het hotel zélf humor te laten zien. Aan het begin van het millennium begon het tij te keren. De door NH overgenomen Golden Tulip Hotels kregen bij de rebranding teksten met een knipoog op de liftdeuren . Een klein begin, maar toch! Ook succeshotelier Camille Oostwegel schuwde de humor niet  In 2005 opende het Maastrichtse Kruisherenhotel haar deuren met een WC-groep op de begane grond waar voor de bezoeker met een glazen wand de illusie werd gewekt dat er elk moment iemand langs kon lopen.

In 2009 gaf het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker een boek uit met als titel ‘Het slechtste Hotel ter Wereld’. Samen met de daaropvolgende reclamecampagne rond hetzelfde thema werd het een enorm publicitair succes en zakelijk was het dat ongetwijfeld ook. Gedurfd én spraakmakend. En dat is precies wat de millennial reiziger zoekt, dus duiken hotels massaal vandaag de dag massaal op het gebruik van humor. Gekke teksten op de muur, urinoirs met foto’s van knipogende dames erboven, do not disturb signs met knipoog; de variaties zijn eindeloos. Zo kreeg ik in een Fins designhotel de rekening gepresenteerd waar ‘The Damage’ op stond en bood het New Yorkse Standard Hotel een telefoon met, naast toetsen voor roomservice en housekeeping, de opties om een motivational speaker of een fluffer op te roepen. Het past allemaal in de ontwikkeling dat gasten verwachten dat een hotel zich meer dan onderscheidt en zelfs karakter toont. En in dat karakter speelt humor een grote rol. Neem uzelf dus niet te serieus en ga er mee aan de slag. Het is goed voor de revenue en maakt het leven ook meteen een stuk leuker.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Aanstaande maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van Hot...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: