Column Sander Allegro: Hotelhumor

28 december 2016 | Sander Allegro

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. Iedereen weet waar hij aan toe is en dat is wel zo makkelijk, zeker in het internationale verkeer. Hotels zijn wel een geliefd mikpunt van spot in een hele serie kluchten met als absoluut hoogtepunt de Britse Fawlty Towers serie van de onnavolgbare mannen van Monty Python.  

Maar de tijden zijn veranderd. Steeds vaker durft het hotel zélf humor te laten zien. Aan het begin van het millennium begon het tij te keren. De door NH overgenomen Golden Tulip Hotels kregen bij de rebranding teksten met een knipoog op de liftdeuren . Een klein begin, maar toch! Ook succeshotelier Camille Oostwegel schuwde de humor niet  In 2005 opende het Maastrichtse Kruisherenhotel haar deuren met een WC-groep op de begane grond waar voor de bezoeker met een glazen wand de illusie werd gewekt dat er elk moment iemand langs kon lopen.

In 2009 gaf het Amsterdamse budgethotel Hans Brinker een boek uit met als titel ‘Het slechtste Hotel ter Wereld’. Samen met de daaropvolgende reclamecampagne rond hetzelfde thema werd het een enorm publicitair succes en zakelijk was het dat ongetwijfeld ook. Gedurfd én spraakmakend. En dat is precies wat de millennial reiziger zoekt, dus duiken hotels massaal vandaag de dag massaal op het gebruik van humor. Gekke teksten op de muur, urinoirs met foto’s van knipogende dames erboven, do not disturb signs met knipoog; de variaties zijn eindeloos. Zo kreeg ik in een Fins designhotel de rekening gepresenteerd waar ‘The Damage’ op stond en bood het New Yorkse Standard Hotel een telefoon met, naast toetsen voor roomservice en housekeeping, de opties om een motivational speaker of een fluffer op te roepen. Het past allemaal in de ontwikkeling dat gasten verwachten dat een hotel zich meer dan onderscheidt en zelfs karakter toont. En in dat karakter speelt humor een grote rol. Neem uzelf dus niet te serieus en ga er mee aan de slag. Het is goed voor de revenue en maakt het leven ook meteen een stuk leuker.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: