Sander Allegro: Stille Luxe

Auteur: Sander Allegro
Columns Sander Allegro HM+ 20 mei 2025
Sander Allegro: Stille Luxe

Je zou het niet zeggen als je Trump hoort schreeuwen en daarbij zijn interieurvoorkeuren in ogenschouw neemt: de tijden van glitter en grandeur zijn op z’n retour. Luxury is al jaren in beweging en daar heb ik op deze plek al vaker over geschreven. In de westerse wereld schuiven we van materiele luxe naar immateriële luxe. Beleving is de nieuwe luxe en die wordt steeds subtieler en ook betekenisvoller. ‘Quiet luxury’ is het nieuwe toverwoord. Maar laat je niet misleiden: stilte betekent hier allesbehalve eenvoud.

Quiet luxury draait om de authenticiteit en de allerhoogste kwaliteit zonder schreeuwerig te doen. Denk hierbij aan de mooiste, eerlijke materialen, onzichtbare service en een sfeer die eerder fluistert dan schreeuwt. Het is de cashmere trui onder de hotelconcepten: tijdloos, comfortabel en moeiteloos chic. De echte kunst? Het lijkt simpel, maar achter die moeiteloosheid schuilt een goed doordachte en uitgevoerde strategie.

Voor hotels is quiet luxury zowel een kans als een uitdaging. Gasten die zich aangetrokken voelen tot quiet luxury zijn geen gemakkelijke gasten. Ze verwachten dat alles tot in de puntjes klopt, zonder dat ze dat hoeven te vragen. Een naadloze flow aan ervaringen waarbij alles perfect loopt. Een kamer die precies de juiste temperatuur heeft en een (fluisterstille!) minibar met slechts producten van topkwaliteit. De kunst is om gasten het gevoel te geven dat ze gezien worden, zonder dat ze zich bekeken voelen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar de beloning is ernaar: de gast die quiet luxury zoekt, is ook bereid daar naar waarde voor te betalen.

De quiet luxury trend kan echter niet als excuus gebruikt worden om service te schrappen. Quiet luxury betekent niet ‘zoek het zelf maar uit’. Integendeel: het is de hoogste vorm van gastvrijheid, waar attentie en personalisatie subtiel maar feilloos zijn uitgevoerd. En ook waar duurzaamheid vanzelfsprekend is. IHG’s Six Senses Hotels zijn een mooi voorbeeld.

Wie wil inspelen op deze trend investeert niet in opsmuk, maar in finesse. Investeer in je team en train op onzichtbare service, investeer in materialen die kwaliteit uitstralen zonder te pronken en zorg dat elke interactie voelt als een vanzelfsprekende meerwaarde. Want de nieuwe luxe is niet luidruchtig, maar juist verfijnd stil. Geen kaviaar maar vers geplukte bosaardbeitjes, geen champagnefontein, maar een koel glas water uit eigen bron. En bijkomend voordeel: Trump en zijn volgers zullen je mijden als de pest.

Meer Sander Allegro?

Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. 

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

 

Overig nieuws