Column Sander Allegro: Spa

13 september 2006 | Redactie

Spa verkopen wordt steeds belangrijker voor hotels. Ik heb het hier niet over revenue gegenereerd met de buitengewoon aantrekkelijke winstmarges die hotelondernemers realiseren met de verkoop van bronwater, maar over de verkoop van ontspannings-, schoonheids- en gezondheidsbehandelingen in hotels. Die markt is namelijk 'booming'. De omzetten rijzen de pan uit en steeds meer hoteliers richten een hoekje van hun bedrijf in met dit type faciliteiten.

Toch zit de echte groei niet in goedbedoelde bubbelbad-met-sauna-kelders, maar in professioneel opgezette behandelcentra. En dan praat je over aardige investeringen. Veel luxe ketens zien daar overigens geen been in. Zo heeft Leading Hotels of the World het initiatief genomen tot de oprichting van Leading Spa’s of the World, die net als het bekende hotelmerk, top-spa’s van een merknaam voorziet. Dat is een zeer sterk groeiende business, vooral in de top van de markt.

Maar Leading is niet de enige. Het Hong Kong Peninsula Hotel investeerde onlangs zo’n vijf miljoen euro in wat het hotel noemt: 'Not just another Spa, but another world.' In een interview met Hotels Magazine benadrukt Peninsula COO Peter Borer het belang van een 'deeply personal experience', en daarbij hoort niet te veel publieke ruimte. Echte ontspanning is priv¨¦, zo is de redenering en dus zijn er individuele 'treatment rooms' gerealiseerd.

De vraag is dan of het kan. Volgens de ISPA, de International Spa Association, bedraagt de RevPAT, de 'revenu per available treatment room' in Noord-Amerika inmiddels 367 US dollar per dag; dat terwijl de gemiddelde kamergrootte niet meer dan twaalf vierkante meter bedraagt. Natuurlijk zijn er hoge personeelskosten aan verbonden, maar toch lijkt het een potentiële 'moneymaker'. Zeker nu steeds meer mannen hun weg naar de spa’s weten te vinden. Zij vormen immers nog steeds het leeuwendeel van de kapitaalkrachtige zakenmarkt.

De Spamarkt drijft mijns inziens op een aantal consumententrends. Het is een combinatie van de toenemende aandacht voor gezondheid en ontspanning in combinatie met de toenemende vraag naar luxe en geïndividualiseerde belevenissen. Trends die zeker ook in de Nederlandse markt zichtbaar zijn. Het is zeker niet voor ieder hotel geschikt en als je er voor kiest, moet je het goed doen. Samenwerking met terzake kundige partners lijkt een goed devies. Wie het goed aanpakt, staat heel wat te wachten. In de VS vind je al hotels die meer verdienen aan hun Spa’s dan aan hun - op zich goed lopende - hotels.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: