Column Sander Allegro: Spa

13 juni 2006 | Sander Allegro

Spa verkopen wordt steeds belangrijker voor hotels. Ik heb het hier niet over revenue gegenereerd met de buitengewoon aantrekkelijke winstmarges die hotelondernemers realiseren met de verkoop van bronwater, maar over de verkoop van ontspannings-, schoonheids- en gezondheidsbehandelingen in hotels. Die markt is namelijk 'booming'. De omzetten rijzen de pan uit en steeds meer hoteliers richten een hoekje van hun bedrijf in met dit type faciliteiten.

Toch zit de echte groei niet in goedbedoelde bubbelbad-met-sauna-kelders, maar in professioneel opgezette behandelcentra. En dan praat je over aardige investeringen. Veel luxe ketens zien daar overigens geen been in. Zo heeft Leading Hotels of the World het initiatief genomen tot de oprichting van Leading Spa’s of the World, die net als het bekende hotelmerk, top-spa’s van een merknaam voorziet. Dat is een zeer sterk groeiende business, vooral in de top van de markt.

Maar Leading is niet de enige. Het Hong Kong Peninsula Hotel investeerde onlangs zo’n vijf miljoen euro in wat het hotel noemt: 'Not just another Spa, but another world.' In een interview met Hotels Magazine benadrukt Peninsula COO Peter Borer het belang van een 'deeply personal experience', en daarbij hoort niet te veel publieke ruimte. Echte ontspanning is priv¨¦, zo is de redenering en dus zijn er individuele 'treatment rooms' gerealiseerd.

De vraag is dan of het kan. Volgens de ISPA, de International Spa Association, bedraagt de RevPAT, de 'revenu per available treatment room' in Noord-Amerika inmiddels 367 US dollar per dag; dat terwijl de gemiddelde kamergrootte niet meer dan twaalf vierkante meter bedraagt. Natuurlijk zijn er hoge personeelskosten aan verbonden, maar toch lijkt het een potentiële 'moneymaker'. Zeker nu steeds meer mannen hun weg naar de spa’s weten te vinden. Zij vormen immers nog steeds het leeuwendeel van de kapitaalkrachtige zakenmarkt.

De Spamarkt drijft mijns inziens op een aantal consumententrends. Het is een combinatie van de toenemende aandacht voor gezondheid en ontspanning in combinatie met de toenemende vraag naar luxe en geïndividualiseerde belevenissen. Trends die zeker ook in de Nederlandse markt zichtbaar zijn. Het is zeker niet voor ieder hotel geschikt en als je er voor kiest, moet je het goed doen. Samenwerking met terzake kundige partners lijkt een goed devies. Wie het goed aanpakt, staat heel wat te wachten. In de VS vind je al hotels die meer verdienen aan hun Spa’s dan aan hun - op zich goed lopende - hotels.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: