Column Sander Allegro: Geen tijd; ik moet een oorlog winnen!

11 april 1999 | Redactie

Op de spotprent staat een ridder in vol ornaat, getooid in harnas en uitgerust met een stevig zwaard; onmiskenbaar klaar voor de strijd. Een als vertegenwoordiger herkenbaar personage trekt de ridder aan zijn arm en vraagt aandacht voor een nieuw snufje: een heus kanon! 'Ik heb geen tijd voor je verkooppraatjes,' zegt de ridder tegen de kanonverkoper. 'Ik moet een oorlog winnen.'

Met die tekening 'schetste' een softwaregigant de relatie tussen de technologieleveranciers en de  gastvrijheidssector; een relatie die wordt gekenmerkt door wederzijds onbegrip. Dit is één van de zaken die aan de orde kwamen tijdens de in Wenen gehouden Eurotechbeurs en het gelijknamige congres. Met name in de aan de beurs voorafgaande denktank kwam dit probleem duidelijk naar voren. In twee aaneengesloten dagen werd een debat op gang gebracht tussen alle betrokken partijen: de leveranciers, de ondernemers en de periferie. Waar komt het onbegrip vandaan?

De technologieleveranciers snappen er niets van. Zij hebben - dat vinden zijzelf ? de meest prachtige oplossingen op de markt gebracht. De elektronische conciërge, het supersnelle reserveringssysteem, de internettelevisie, de website ontwerpprogramma’s, de property management systemen, enzovoort.

Ook de hôteliers snappen er niets van. Zij worden 'doodgegooid' met prachtige brochures, wervende presentaties en schreeuwerige tijdschriftartikelen. Wat er in al dat promotiegeweld echter ontbreekt zijn simpele antwoorden op vragen als: wat voegt het toe aan het bestaande aanbod; hoe kan ik geld verdienen met deze applicatie; wat wordt de standaard; hoe lang gaat het mee; hoe maak ik de juiste keuzes?

Uit de discussie blijkt duidelijk dat men elkaars taal niet spreekt. De leveranciers bieden dikwijls oplossingen voor niet gevoelde problemen. Er zijn nogal wat leveranciers die geen idee hebben hoe de Europese gastvrijheidsbranche is opgebouwd. Een mooi voorbeeld daarvan is een leverancier van internettelevisie die vertelde dat hij maandenlang bezig was geweest om het hoofdkantoor van een grote Europese hotelketen als klant binnen te slepen. Toen het uiteindelijk tot een overeenkomst kwam, ontdekte de man dat hij de hele tijd had gestreden om een plek als 'voorkeursleverancier' en dat hij nog aan de slag moest om met elk individueel hotel tot een overeenkomst te komen.

Hôteliers zeggen dat de technologieleveranciers wel mooie praatjes hebben, maar basale vragen over rentabiliteit van investeringen en kosten van opleidingen (van gebruikers) niet afdoende, of geheel niet, kunnen beantwoorden. Met name het gebrek aan internationale standaarden voor datacommunicatieaansluitingen vormt voor veel hôteliers een probleem.

Zo’n discussie als in Wenen is dus zinvol. De dialoog tussen toeleveranciers en afnemers wordt erdoor op gang gebracht. Hopelijk leidt dat tot echte oplossingen. Misschien wordt het ooit vrede.

Auteur: Sander Allegro

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: