Column Sander Allegro: Déjà vu

21 december 2010 | Sander Allegro

'Dat internet... daar zit echt niemand op te wachten.' 'Een speeltje voor nerds; niks voor hardwerkende professionals.' 'Daar heb ik geen tijd voor; ik moet een hotel runnen.' Deze uitspraken illustreren de overtuiging van menig hotelier uit het midden van de jaren negentig. Zij hadden net een fax aangeschaft en werkten hard om hun hotel vol te krijgen met personal sales (met brochures) en de 'good old' sales blitz.

Niemand - ik dus ook niet - zag het volle potentieel van internet in hoteldistributie. Hoewel, niemand? In Amerika zag Microsoft de trend wel zitten en begon een bedrijfje met de naam Expedia. Tegelijkertijd zag een jonge student van de TU Twente de mogelijkheden van internet voor hotels en startte een site met de naam booking.nl . Ondernemende student Geert Jan Bruinsma had grote moeite om hoteliers van het nut van zijn vinding te overtuigen. Hij zette door en legde zo het fundament voor wat op dit moment de grootste hotelboekingsorganisatie ter wereld is.

We zijn zo’n vijftien jaar verder. De hotellerie zucht onder de druk die de alsmaar stijgende commissies leggen op de toch al niet zulke rooskleurige resultaten. Het begon met 10%, maar inmiddels is 15% al heel gewoon. Er zijn ook hotels die bereid zijn om 35% commissie af te dragen. Maar ja, wat doe je er tegen? Niet veel. De vraag moet dan misschien ook zijn: wat doe je ermee? Pro-actieve hoteliers bepalen gericht het percentage dat via de online kanalen van derden wordt verkocht en zijn zelf actief om een deel van de boekingen rechtstreeks te krijgen. Actief beheerde databases, goede gerichte promoties en een sterke eigen website zijn daarbij belangrijke hulpmiddelen.

Door rate parity afspraken kun je gasten niet met lagere rates belonen voor hun directe boeking, maar niemand houdt de hotelier tegen om gasten met extra attenties en upgrades te belonen voor hun commissieloze boeking.

En dan zijn er natuurlijk nog de social media. 'Die social media... daar zit echt niemand op te wachten.' 'Een speeltje voor nerds; niks voor hardwerkende professionals.' En dus is het wachten op de situatie waarin een handjevol multinationals de hotelboekingen via social media heeft overgenomen. Met steeds maar stijgende commissies...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Onderwijs Van der Valk
Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding

Hybride leren: een opleiding op de werkplek. Dat is wat MBO College Hilversum, Van der Valk Hotel Breukelen en House of Hospitality mbo-studenten bieden met de nieuwe opleiding Hotelmanagement on the job die start eind januari 2020. "MBO College Hilversum gelooft in onderwijs dat zo ‘l...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: