Column Sander Allegro: Déjà vu

21 december 2010 | Sander Allegro

'Dat internet... daar zit echt niemand op te wachten.' 'Een speeltje voor nerds; niks voor hardwerkende professionals.' 'Daar heb ik geen tijd voor; ik moet een hotel runnen.' Deze uitspraken illustreren de overtuiging van menig hotelier uit het midden van de jaren negentig. Zij hadden net een fax aangeschaft en werkten hard om hun hotel vol te krijgen met personal sales (met brochures) en de 'good old' sales blitz.

Niemand - ik dus ook niet - zag het volle potentieel van internet in hoteldistributie. Hoewel, niemand? In Amerika zag Microsoft de trend wel zitten en begon een bedrijfje met de naam Expedia. Tegelijkertijd zag een jonge student van de TU Twente de mogelijkheden van internet voor hotels en startte een site met de naam booking.nl . Ondernemende student Geert Jan Bruinsma had grote moeite om hoteliers van het nut van zijn vinding te overtuigen. Hij zette door en legde zo het fundament voor wat op dit moment de grootste hotelboekingsorganisatie ter wereld is.

We zijn zo’n vijftien jaar verder. De hotellerie zucht onder de druk die de alsmaar stijgende commissies leggen op de toch al niet zulke rooskleurige resultaten. Het begon met 10%, maar inmiddels is 15% al heel gewoon. Er zijn ook hotels die bereid zijn om 35% commissie af te dragen. Maar ja, wat doe je er tegen? Niet veel. De vraag moet dan misschien ook zijn: wat doe je ermee? Pro-actieve hoteliers bepalen gericht het percentage dat via de online kanalen van derden wordt verkocht en zijn zelf actief om een deel van de boekingen rechtstreeks te krijgen. Actief beheerde databases, goede gerichte promoties en een sterke eigen website zijn daarbij belangrijke hulpmiddelen.

Door rate parity afspraken kun je gasten niet met lagere rates belonen voor hun directe boeking, maar niemand houdt de hotelier tegen om gasten met extra attenties en upgrades te belonen voor hun commissieloze boeking.

En dan zijn er natuurlijk nog de social media. 'Die social media... daar zit echt niemand op te wachten.' 'Een speeltje voor nerds; niks voor hardwerkende professionals.' En dus is het wachten op de situatie waarin een handjevol multinationals de hotelboekingen via social media heeft overgenomen. Met steeds maar stijgende commissies...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Moxy opent haar deuren in Hoofddorp

Op 4 augustus 2020 heeft het Moxy Amsterdam Schiphol Airport officieel haar deuren geopend. Een dag eerder was de officiële opening. Een gezellig intiem feestje met een sfeer en uitstraling die zo goed bij Moxy passen; laid-back, speels (letterlijk, er zijn overal spelletjes te doen) en allesbe...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Hotelketens Internationaal
Hotelketen uitgelicht: Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality is het overkoepelende merk van Steigenberger Hotels AG. Inmiddels is het een internationale, dynamische merkfamilie en wordt gekenmerkt door de waarden van passie, perfectie, zorgzaamheid, traditie en visie. Het bedrijf kijkt terug op een rijke geschiedenis van bijna 90 jaar. Ee...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: