Column Sander Allegro: De robotisering van de hotelsector

12 september 2018 | Sander Allegro

'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en zet de airco op 21'. Als het aan Marriott en het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon ligt, zal dit straks overal ter wereld te horen zijn in hotelkamers. Alexa is een soort moderne Assepoester die al je commando's zonder morren opvolgt, overigens zonder op een dag in een getransformeerde pompoen naar een feest te vertrekken.

Alexa is de naam van de virtuele persoonlijke assistent die Amazon heeft ontwikkeld als interface tussen consumenten en diverse diensten en domotica.  Deze technologie wordt nu dus gekoppeld aan het property management systeem van een handjevol deelnemende Marriott hotels in de Verenigde Staten.

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een weinig opzienbarende ontwikkeling, maar ik denk dat het een van de eerste tekenen is van de onvermijdelijke - en op veel plekken nodige en zelfs wenselijke - intrede van de robotisering van de hotelsector. In een groot middenklasse hotel bespaart Alexa al snel een service lijn operator. Bovendien haalt Alexa taalproblemen weg die bij de traditionele systemen nog wel eens voor misverstanden zorgt. Tegelijkertijd helpt het bij het opbouwen van meer inzicht in gastenwensen, hetgeen een waardevolle database vormt voor toekomstig hotel-en servicedesign.

Door het systeem te koppelen aan de al bestaande innovaties als roomservice- en delivery robots, kan zo een servicesysteem ontwikkeld worden dat vrijwel contactloos is. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat er geen persoonlijke service meer is: door het slim combineren van high tech én high touch kan het gevoel van persoonlijke aandacht zelfs toenemen.

Terwijl ik deze column schrijf ben ik in de VS en verblijf ik elke dag in een ander hotel. De hotels van de verschillende brands lijken als druppels water op elkaar. Inchecken gaat nog met papieren documenten en innovatie is hier nog ver te zoeken. De enige 'Alexa' die je hier tegenkomt is een beperkt opgeleide, onderbetaalde medewerkster die de 'commando's' van gasten opvolgt en ondertussen droomt van een haar zeer gegunde, betere toekomst.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Wellness Coronacrisis
Wellness van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer open

Per 1 juli is het wellness complex van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer geopend. Na de verplichte sluiting van ruim 3 maanden zijn management en medewerkers blij om weer gasten te mogen ontvangen. General Manager Yvanka Vos is enthousiast dat ze na lang wachten haar gasten weer ...

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Kartlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangr...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: