Column Sander Allegro: De robotisering van de hotelsector

12 september 2018 | Sander Allegro

'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en zet de airco op 21'. Als het aan Marriott en het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon ligt, zal dit straks overal ter wereld te horen zijn in hotelkamers. Alexa is een soort moderne Assepoester die al je commando's zonder morren opvolgt, overigens zonder op een dag in een getransformeerde pompoen naar een feest te vertrekken.

Alexa is de naam van de virtuele persoonlijke assistent die Amazon heeft ontwikkeld als interface tussen consumenten en diverse diensten en domotica.  Deze technologie wordt nu dus gekoppeld aan het property management systeem van een handjevol deelnemende Marriott hotels in de Verenigde Staten.

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een weinig opzienbarende ontwikkeling, maar ik denk dat het een van de eerste tekenen is van de onvermijdelijke - en op veel plekken nodige en zelfs wenselijke - intrede van de robotisering van de hotelsector. In een groot middenklasse hotel bespaart Alexa al snel een service lijn operator. Bovendien haalt Alexa taalproblemen weg die bij de traditionele systemen nog wel eens voor misverstanden zorgt. Tegelijkertijd helpt het bij het opbouwen van meer inzicht in gastenwensen, hetgeen een waardevolle database vormt voor toekomstig hotel-en servicedesign.

Door het systeem te koppelen aan de al bestaande innovaties als roomservice- en delivery robots, kan zo een servicesysteem ontwikkeld worden dat vrijwel contactloos is. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat er geen persoonlijke service meer is: door het slim combineren van high tech én high touch kan het gevoel van persoonlijke aandacht zelfs toenemen.

Terwijl ik deze column schrijf ben ik in de VS en verblijf ik elke dag in een ander hotel. De hotels van de verschillende brands lijken als druppels water op elkaar. Inchecken gaat nog met papieren documenten en innovatie is hier nog ver te zoeken. De enige 'Alexa' die je hier tegenkomt is een beperkt opgeleide, onderbetaalde medewerkster die de 'commando's' van gasten opvolgt en ondertussen droomt van een haar zeer gegunde, betere toekomst.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Accor Personalia
Remco Groenhuijzen zet carrière binnen AccorHotels voort

Vanaf 1 januari 2019 is Remco Groenhuijzen de nieuwe Regional Vice President Mövenpick Nederland. De huidige General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam zet daarmee de volgende stap in zijn carrière binnen moederbedrijf AccorHotels. Mövenpick Hotels Nederland is een van d...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Achtergronden
Dirk Kuijt ontsteekt verlichting kerstboom Grand Hotel Huis ter Duin

Dirk Kuijt heeft dit jaar de kerstperiode ingeluid met de ontsteking van de verlichting van een van de meest iconische kerstbomen van Nederland voor Grand Hotel Huis ter Duin. De boom heeft een hoogte van ruim 17 meter en kan zich daarmee de hoogste boom binnen de hotellerie in de Benelux noemen. Vi...

Opening Internationaal
Radisson Blu Hotel Brugge officieel geopend

Op 15 november 2018 werd op feestelijke wijze de Grand Opening van het Radisson Blu Hotel, Brugge gevierd. Dit gloednieuwe hotel, dat deel uitmaakt van de site in volle ontwikkeling ‘Nieuw Brugge’, is voorzien van 109 kamers evenals 6 vergaderzalen. Het hotel ligt op wandelafstand van h...

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: