Column Sander Allegro: De robotisering van de hotelsector

12 september 2018 | Sander Allegro

'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en zet de airco op 21'. Als het aan Marriott en het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon ligt, zal dit straks overal ter wereld te horen zijn in hotelkamers. Alexa is een soort moderne Assepoester die al je commando's zonder morren opvolgt, overigens zonder op een dag in een getransformeerde pompoen naar een feest te vertrekken.

Alexa is de naam van de virtuele persoonlijke assistent die Amazon heeft ontwikkeld als interface tussen consumenten en diverse diensten en domotica.  Deze technologie wordt nu dus gekoppeld aan het property management systeem van een handjevol deelnemende Marriott hotels in de Verenigde Staten.

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een weinig opzienbarende ontwikkeling, maar ik denk dat het een van de eerste tekenen is van de onvermijdelijke - en op veel plekken nodige en zelfs wenselijke - intrede van de robotisering van de hotelsector. In een groot middenklasse hotel bespaart Alexa al snel een service lijn operator. Bovendien haalt Alexa taalproblemen weg die bij de traditionele systemen nog wel eens voor misverstanden zorgt. Tegelijkertijd helpt het bij het opbouwen van meer inzicht in gastenwensen, hetgeen een waardevolle database vormt voor toekomstig hotel-en servicedesign.

Door het systeem te koppelen aan de al bestaande innovaties als roomservice- en delivery robots, kan zo een servicesysteem ontwikkeld worden dat vrijwel contactloos is. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat er geen persoonlijke service meer is: door het slim combineren van high tech én high touch kan het gevoel van persoonlijke aandacht zelfs toenemen.

Terwijl ik deze column schrijf ben ik in de VS en verblijf ik elke dag in een ander hotel. De hotels van de verschillende brands lijken als druppels water op elkaar. Inchecken gaat nog met papieren documenten en innovatie is hier nog ver te zoeken. De enige 'Alexa' die je hier tegenkomt is een beperkt opgeleide, onderbetaalde medewerkster die de 'commando's' van gasten opvolgt en ondertussen droomt van een haar zeer gegunde, betere toekomst.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: