Column Sander Allegro: De robotisering van de hotelsector

12 september 2018 | Sander Allegro

'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en zet de airco op 21'. Als het aan Marriott en het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon ligt, zal dit straks overal ter wereld te horen zijn in hotelkamers. Alexa is een soort moderne Assepoester die al je commando's zonder morren opvolgt, overigens zonder op een dag in een getransformeerde pompoen naar een feest te vertrekken.

Alexa is de naam van de virtuele persoonlijke assistent die Amazon heeft ontwikkeld als interface tussen consumenten en diverse diensten en domotica.  Deze technologie wordt nu dus gekoppeld aan het property management systeem van een handjevol deelnemende Marriott hotels in de Verenigde Staten.

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een weinig opzienbarende ontwikkeling, maar ik denk dat het een van de eerste tekenen is van de onvermijdelijke - en op veel plekken nodige en zelfs wenselijke - intrede van de robotisering van de hotelsector. In een groot middenklasse hotel bespaart Alexa al snel een service lijn operator. Bovendien haalt Alexa taalproblemen weg die bij de traditionele systemen nog wel eens voor misverstanden zorgt. Tegelijkertijd helpt het bij het opbouwen van meer inzicht in gastenwensen, hetgeen een waardevolle database vormt voor toekomstig hotel-en servicedesign.

Door het systeem te koppelen aan de al bestaande innovaties als roomservice- en delivery robots, kan zo een servicesysteem ontwikkeld worden dat vrijwel contactloos is. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat er geen persoonlijke service meer is: door het slim combineren van high tech én high touch kan het gevoel van persoonlijke aandacht zelfs toenemen.

Terwijl ik deze column schrijf ben ik in de VS en verblijf ik elke dag in een ander hotel. De hotels van de verschillende brands lijken als druppels water op elkaar. Inchecken gaat nog met papieren documenten en innovatie is hier nog ver te zoeken. De enige 'Alexa' die je hier tegenkomt is een beperkt opgeleide, onderbetaalde medewerkster die de 'commando's' van gasten opvolgt en ondertussen droomt van een haar zeer gegunde, betere toekomst.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: