Column Sander Allegro: De robotisering van de hotelsector

12 september 2018 | Sander Allegro

'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en zet de airco op 21'. Als het aan Marriott en het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon ligt, zal dit straks overal ter wereld te horen zijn in hotelkamers. Alexa is een soort moderne Assepoester die al je commando's zonder morren opvolgt, overigens zonder op een dag in een getransformeerde pompoen naar een feest te vertrekken.

Alexa is de naam van de virtuele persoonlijke assistent die Amazon heeft ontwikkeld als interface tussen consumenten en diverse diensten en domotica.  Deze technologie wordt nu dus gekoppeld aan het property management systeem van een handjevol deelnemende Marriott hotels in de Verenigde Staten.

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een weinig opzienbarende ontwikkeling, maar ik denk dat het een van de eerste tekenen is van de onvermijdelijke - en op veel plekken nodige en zelfs wenselijke - intrede van de robotisering van de hotelsector. In een groot middenklasse hotel bespaart Alexa al snel een service lijn operator. Bovendien haalt Alexa taalproblemen weg die bij de traditionele systemen nog wel eens voor misverstanden zorgt. Tegelijkertijd helpt het bij het opbouwen van meer inzicht in gastenwensen, hetgeen een waardevolle database vormt voor toekomstig hotel-en servicedesign.

Door het systeem te koppelen aan de al bestaande innovaties als roomservice- en delivery robots, kan zo een servicesysteem ontwikkeld worden dat vrijwel contactloos is. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat er geen persoonlijke service meer is: door het slim combineren van high tech én high touch kan het gevoel van persoonlijke aandacht zelfs toenemen.

Terwijl ik deze column schrijf ben ik in de VS en verblijf ik elke dag in een ander hotel. De hotels van de verschillende brands lijken als druppels water op elkaar. Inchecken gaat nog met papieren documenten en innovatie is hier nog ver te zoeken. De enige 'Alexa' die je hier tegenkomt is een beperkt opgeleide, onderbetaalde medewerkster die de 'commando's' van gasten opvolgt en ondertussen droomt van een haar zeer gegunde, betere toekomst.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: