Sander Allegro: Easybed

22 oktober 2003 | Sander Allegro

In de hotelsector spelen we graag leentjebuur. Eigenlijk alle significante innovaties zijn bedacht en ontwikkeld buiten onze sector. Vooral de luchtvaart dient regelmatig als inspiratiebron. Zo zijn de loyaliteitsprogramma’s van de grote hotelketens een goed gelukte kopie van de frequent flyer programma’s en is de hele gedachte van de speciale executive floors een rechtstreekse imitatie van het succes van de business class, inclusief de ‘separate check in-balie’.

Ook het zo belangrijke yield management-denken is oorspronkelijk ontwikkeld in de luchtvaart. Met de overname van KLM door Air France loopt de luchtvaart eindelijk eens achter de hotellerie aan, want het Spaanse NH was al veel eerder op het idee gekomen om een stukje Hollands trots in te lijven. Toch mag je daaruit niet afleiden dat de rollen zijn omgedraaid. Het blijft interessant naar de luchtvaart te kijken en ons af te vragen wat we ervan kunnen leren.

De luchtvaart wordt de laatste jaren gekenmerkt door een omslag in het denken. Waar de maatschappijen in de jaren negentig nog druk bezig waren hun product te upgraden en diensten toe te voegen, kwam eind jaren negentig de budget airline op. Het bedrijf Easyjet vloog een eigenzinnige koers en zette alles overboord wat niet strikt noodzakelijk was en geld kostte. Het resultaat: een spotgoedkoop aanbod op de korte afstand en een revolutie in luchtvaartland. Latere prijsvechters als Basiqair en Rynair volgden het Easyjet voorbeeld met veel succes.

Easyjet oprichter Stelios vertelt graag over het geheim van zijn succes en is niet te beroerd de kern van zijn inmiddels tot imperium uitgegroeide bedrijf te onthullen. De ‘Easybedrijven’ hebben één ding gemeen: de bedrijfsvoering wordt gekenmerkt door een vaste capaciteit en en een variabele vraag. De Easyrent-a-car, Easycinema en Easy internetbedrijven draaien dan ook op de combinatie van low cost en yield management.

En vervolgens? Het antwoord ligt voor de hand. Naar verwachting zal Stelios binnen afzienbare tijd ook de hotelmarkt betreden. Zijn bedrijfsfilosofie leent zich uitstekend voor onze sector, al zal Statler’s beroemde uitspraak ‘location, location and location’ nog wel een een uitdaging kunnen worden. Het is waarschijnlijk dat de ‘Easybed-bedrijven’ zich in de budgetmarkt zullen bewegen en dat het eerder om hostels dan om hotels zal gaan, waar niet de kamer, maar het bed centraal zal staan.

Of de plannen werkelijk bestaan en in welk stadium ze gevorderd zijn, is mij niet bekend. Dat ze - wanneer ze daadwerkelijk worden uitgevoerd - ook in hotelland voor opschudding zullen gaan zorgen, lijkt haast wel zeker. Wat doet de hotellerie? Wachten we tot buitenstaander Stelios de markt openbreekt, of staat een van de bestaande grote spelers op om deze markt als eerste te betreden? ‘Easy’ zal het niet zijn. Succesvol waarschijnlijk wel.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België & Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: