Sander Allegro: Easybed

22 oktober 2003 | Sander Allegro

In de hotelsector spelen we graag leentjebuur. Eigenlijk alle significante innovaties zijn bedacht en ontwikkeld buiten onze sector. Vooral de luchtvaart dient regelmatig als inspiratiebron. Zo zijn de loyaliteitsprogramma’s van de grote hotelketens een goed gelukte kopie van de frequent flyer programma’s en is de hele gedachte van de speciale executive floors een rechtstreekse imitatie van het succes van de business class, inclusief de ‘separate check in-balie’.

Ook het zo belangrijke yield management-denken is oorspronkelijk ontwikkeld in de luchtvaart. Met de overname van KLM door Air France loopt de luchtvaart eindelijk eens achter de hotellerie aan, want het Spaanse NH was al veel eerder op het idee gekomen om een stukje Hollands trots in te lijven. Toch mag je daaruit niet afleiden dat de rollen zijn omgedraaid. Het blijft interessant naar de luchtvaart te kijken en ons af te vragen wat we ervan kunnen leren.

De luchtvaart wordt de laatste jaren gekenmerkt door een omslag in het denken. Waar de maatschappijen in de jaren negentig nog druk bezig waren hun product te upgraden en diensten toe te voegen, kwam eind jaren negentig de budget airline op. Het bedrijf Easyjet vloog een eigenzinnige koers en zette alles overboord wat niet strikt noodzakelijk was en geld kostte. Het resultaat: een spotgoedkoop aanbod op de korte afstand en een revolutie in luchtvaartland. Latere prijsvechters als Basiqair en Rynair volgden het Easyjet voorbeeld met veel succes.

Easyjet oprichter Stelios vertelt graag over het geheim van zijn succes en is niet te beroerd de kern van zijn inmiddels tot imperium uitgegroeide bedrijf te onthullen. De ‘Easybedrijven’ hebben één ding gemeen: de bedrijfsvoering wordt gekenmerkt door een vaste capaciteit en en een variabele vraag. De Easyrent-a-car, Easycinema en Easy internetbedrijven draaien dan ook op de combinatie van low cost en yield management.

En vervolgens? Het antwoord ligt voor de hand. Naar verwachting zal Stelios binnen afzienbare tijd ook de hotelmarkt betreden. Zijn bedrijfsfilosofie leent zich uitstekend voor onze sector, al zal Statler’s beroemde uitspraak ‘location, location and location’ nog wel een een uitdaging kunnen worden. Het is waarschijnlijk dat de ‘Easybed-bedrijven’ zich in de budgetmarkt zullen bewegen en dat het eerder om hostels dan om hotels zal gaan, waar niet de kamer, maar het bed centraal zal staan.

Of de plannen werkelijk bestaan en in welk stadium ze gevorderd zijn, is mij niet bekend. Dat ze - wanneer ze daadwerkelijk worden uitgevoerd - ook in hotelland voor opschudding zullen gaan zorgen, lijkt haast wel zeker. Wat doet de hotellerie? Wachten we tot buitenstaander Stelios de markt openbreekt, of staat een van de bestaande grote spelers op om deze markt als eerste te betreden? ‘Easy’ zal het niet zijn. Succesvol waarschijnlijk wel.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: