Sander Allegro: Lente

Auteur: Sander Allegro
Columns Sander Allegro 25 februari 2004
Sander Allegro: Lente

Het zelf innoverend vermogen van onze sector  is niet erg groot. Gelukkig is dat niet zo’n probleem, want we zijn wel erg bedreven in het slim kopiëren van successen van anderen. Vooral de luchtvaart bleek een onuitputtelijke bron van inspiratie te zijn. Concepten als ‘business class’, ‘frequent flyer’ en ‘yield management’ vonden de afgelopen decennia een warm plekje in onze hotels.

Maar er zijn meer inspiratiebronnen mogelijk. Op zoek naar moderne succesverhalen is duidelijk geworden dat we niet meer slim hoeven te kopiëren, maar dat we moeten kijken naar samenwerking. Een prachtig voorbeeld is de romance tussen Philips en Douwe Egberts, die samen de liefdesbaby Senseo op de wereld gezet hebben. Dat Philips verre van monogaam is, blijkt uit de verhouding met het Duitse Beiersdorf (natscheersysteem) en de opbloeiende affaire met Robijn (strijksysteem).

We kunnen erop wachten tot Philips samen met Mora gaat frituren, met RTL gaat televisiekijken en met Elmex gaat tandenborstelen. En dat onder het toeziend oog van het innige stelletje Heineken en Krups, die de horeca een thuisconcurrent hebben geschonken met de nieuwe thuistap. En wat doet de hotellerie? Starwood hotels zet de toon. De samenwerking tussen het beddenmerk Hästens en Sheraton haalde weinig publiciteit, maar is een goed voorbeeld van wat er kan. Ook Rezidor Hospitality doet mee, door hotels te gaan ontwikkelen samen met Cerutti lifestyle. Ze moeten wel, want de luxehoteldivisie van Marriott staat op het punt samen met juwelenhuis Bulgari een hotel te openen in Chicago.

Dan is er nog Holiday Inn dat samen met het op kinderen gerichte wereldconcern Nickelodeon een family-suiteshotel opent. En dat is nog maar het begin. Er zijn veel meer voorbeelden van deze zogenaamde ‘branded brands’. Aan boord van American Airlines-vluchten krijg je een in Amerika zeer bekende pizza van Uno Pizzeria’s. United Airlines serveert Starbucks Coffee en zelfs McDonalds-maaltijden. Ons eigen Basiqair biedt Bertolli-broodjes van Unilever. In Westin Hotels (alweer Starwood!) komen de badkameramenities van het beroemde merk Aveda, terwijl Meridien er nog een schepje bovenop doet met producten van het huis Hermès.

In het Amersfoortse Tulip Inn (dat spectaculaire nieuwe kamers heeft!) zag ik Pearle zonnebrillen ten toon gesteld, met daarop het Pearle- en het GT-logo zij aan zij. En U? Wat gaat u hiermee doen? De mogelijkheden liggen voor het oprapen. Waarom geen huwelijk tussen Bilderberg Hotels en BMW? Holland Hotels en Unox? Wanneer betrapt de roddelpers Golden Tulip en Auping samen in bed? En hoe zit het met de F&B? Zoals tijdens het nationaal F&B-debat bleek, staan de Nederlandse F&B-professionals nog niet echt open voor dit fenomeen. En dat terwijl menig hotel zijn F&B-revenuen zou zien verdrievoudigen als het brasserie Flo naar binnen wist te halen, of ruimte zou maken voor een La Place-outlet. Als je naar de wereldwijde trend kijkt, ontkom je niet aan dit devies: ga op zoek naar een partner! Het is tenslotte lente.

Overig nieuws