Sander Allegro: Lente

25 februari 2004 | Sander Allegro

Het zelf innoverend vermogen van onze sector  is niet erg groot. Gelukkig is dat niet zo’n probleem, want we zijn wel erg bedreven in het slim kopiëren van successen van anderen. Vooral de luchtvaart bleek een onuitputtelijke bron van inspiratie te zijn. Concepten als ‘business class’, ‘frequent flyer’ en ‘yield management’ vonden de afgelopen decennia een warm plekje in onze hotels.

Maar er zijn meer inspiratiebronnen mogelijk. Op zoek naar moderne succesverhalen is duidelijk geworden dat we niet meer slim hoeven te kopiëren, maar dat we moeten kijken naar samenwerking. Een prachtig voorbeeld is de romance tussen Philips en Douwe Egberts, die samen de liefdesbaby Senseo op de wereld gezet hebben. Dat Philips verre van monogaam is, blijkt uit de verhouding met het Duitse Beiersdorf (natscheersysteem) en de opbloeiende affaire met Robijn (strijksysteem).

We kunnen erop wachten tot Philips samen met Mora gaat frituren, met RTL gaat televisiekijken en met Elmex gaat tandenborstelen. En dat onder het toeziend oog van het innige stelletje Heineken en Krups, die de horeca een thuisconcurrent hebben geschonken met de nieuwe thuistap. En wat doet de hotellerie? Starwood hotels zet de toon. De samenwerking tussen het beddenmerk Hästens en Sheraton haalde weinig publiciteit, maar is een goed voorbeeld van wat er kan. Ook Rezidor Hospitality doet mee, door hotels te gaan ontwikkelen samen met Cerutti lifestyle. Ze moeten wel, want de luxehoteldivisie van Marriott staat op het punt samen met juwelenhuis Bulgari een hotel te openen in Chicago.

Dan is er nog Holiday Inn dat samen met het op kinderen gerichte wereldconcern Nickelodeon een family-suiteshotel opent. En dat is nog maar het begin. Er zijn veel meer voorbeelden van deze zogenaamde ‘branded brands’. Aan boord van American Airlines-vluchten krijg je een in Amerika zeer bekende pizza van Uno Pizzeria’s. United Airlines serveert Starbucks Coffee en zelfs McDonalds-maaltijden. Ons eigen Basiqair biedt Bertolli-broodjes van Unilever. In Westin Hotels (alweer Starwood!) komen de badkameramenities van het beroemde merk Aveda, terwijl Meridien er nog een schepje bovenop doet met producten van het huis Hermès.

In het Amersfoortse Tulip Inn (dat spectaculaire nieuwe kamers heeft!) zag ik Pearle zonnebrillen ten toon gesteld, met daarop het Pearle- en het GT-logo zij aan zij. En U? Wat gaat u hiermee doen? De mogelijkheden liggen voor het oprapen. Waarom geen huwelijk tussen Bilderberg Hotels en BMW? Holland Hotels en Unox? Wanneer betrapt de roddelpers Golden Tulip en Auping samen in bed? En hoe zit het met de F&B? Zoals tijdens het nationaal F&B-debat bleek, staan de Nederlandse F&B-professionals nog niet echt open voor dit fenomeen. En dat terwijl menig hotel zijn F&B-revenuen zou zien verdrievoudigen als het brasserie Flo naar binnen wist te halen, of ruimte zou maken voor een La Place-outlet. Als je naar de wereldwijde trend kijkt, ontkom je niet aan dit devies: ga op zoek naar een partner! Het is tenslotte lente.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: