Sander Allegro: Lente

25 februari 2004 | Sander Allegro

Het zelf innoverend vermogen van onze sector  is niet erg groot. Gelukkig is dat niet zo’n probleem, want we zijn wel erg bedreven in het slim kopiëren van successen van anderen. Vooral de luchtvaart bleek een onuitputtelijke bron van inspiratie te zijn. Concepten als ‘business class’, ‘frequent flyer’ en ‘yield management’ vonden de afgelopen decennia een warm plekje in onze hotels.

Maar er zijn meer inspiratiebronnen mogelijk. Op zoek naar moderne succesverhalen is duidelijk geworden dat we niet meer slim hoeven te kopiëren, maar dat we moeten kijken naar samenwerking. Een prachtig voorbeeld is de romance tussen Philips en Douwe Egberts, die samen de liefdesbaby Senseo op de wereld gezet hebben. Dat Philips verre van monogaam is, blijkt uit de verhouding met het Duitse Beiersdorf (natscheersysteem) en de opbloeiende affaire met Robijn (strijksysteem).

We kunnen erop wachten tot Philips samen met Mora gaat frituren, met RTL gaat televisiekijken en met Elmex gaat tandenborstelen. En dat onder het toeziend oog van het innige stelletje Heineken en Krups, die de horeca een thuisconcurrent hebben geschonken met de nieuwe thuistap. En wat doet de hotellerie? Starwood hotels zet de toon. De samenwerking tussen het beddenmerk Hästens en Sheraton haalde weinig publiciteit, maar is een goed voorbeeld van wat er kan. Ook Rezidor Hospitality doet mee, door hotels te gaan ontwikkelen samen met Cerutti lifestyle. Ze moeten wel, want de luxehoteldivisie van Marriott staat op het punt samen met juwelenhuis Bulgari een hotel te openen in Chicago.

Dan is er nog Holiday Inn dat samen met het op kinderen gerichte wereldconcern Nickelodeon een family-suiteshotel opent. En dat is nog maar het begin. Er zijn veel meer voorbeelden van deze zogenaamde ‘branded brands’. Aan boord van American Airlines-vluchten krijg je een in Amerika zeer bekende pizza van Uno Pizzeria’s. United Airlines serveert Starbucks Coffee en zelfs McDonalds-maaltijden. Ons eigen Basiqair biedt Bertolli-broodjes van Unilever. In Westin Hotels (alweer Starwood!) komen de badkameramenities van het beroemde merk Aveda, terwijl Meridien er nog een schepje bovenop doet met producten van het huis Hermès.

In het Amersfoortse Tulip Inn (dat spectaculaire nieuwe kamers heeft!) zag ik Pearle zonnebrillen ten toon gesteld, met daarop het Pearle- en het GT-logo zij aan zij. En U? Wat gaat u hiermee doen? De mogelijkheden liggen voor het oprapen. Waarom geen huwelijk tussen Bilderberg Hotels en BMW? Holland Hotels en Unox? Wanneer betrapt de roddelpers Golden Tulip en Auping samen in bed? En hoe zit het met de F&B? Zoals tijdens het nationaal F&B-debat bleek, staan de Nederlandse F&B-professionals nog niet echt open voor dit fenomeen. En dat terwijl menig hotel zijn F&B-revenuen zou zien verdrievoudigen als het brasserie Flo naar binnen wist te halen, of ruimte zou maken voor een La Place-outlet. Als je naar de wereldwijde trend kijkt, ontkom je niet aan dit devies: ga op zoek naar een partner! Het is tenslotte lente.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Onderwijs Van der Valk
Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding

Hybride leren: een opleiding op de werkplek. Dat is wat MBO College Hilversum, Van der Valk Hotel Breukelen en House of Hospitality mbo-studenten bieden met de nieuwe opleiding Hotelmanagement on the job die start eind januari 2020. "MBO College Hilversum gelooft in onderwijs dat zo ‘l...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: