Column Sander Allegro: Cadeautje

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 10 september 2007
Column Sander Allegro: Cadeautje

Het voelt toch altijd weer en beetje als een cadeautje uitpakken wanneer je als gast voor het eerst ‘jouw’ hotelkamer betreedt. Met zo’n 75 hotelovernachtingen per jaar maak ik dit proces zeer regelmatig mee. Soms is de verwachting al getemperd of opgezweept door de eerste indrukken in de lobby, de reputatie van het hotel en of eerdere eigen ervaringen, maar het blijft een activiteit met enige spanning. Wat gaan we aantreffen? Voor mij spelen vooral zaken als grootte, uitzicht en sfeer een belangrijke rol. En natuurlijk de mate van ‘verrassend’ zijn.

Traditioneel had een hotelkamer altijd iets wat je thuis nog had. Dat begon ooit met elektrische verlichting en evolueerde via de en suite badkamer en de TV aan het voeteneind naar wireless internet. Nu de consument zijn eigen huis steeds meer aan het verfraaien is, is de uitdaging om daar als hotel overheen te gaan steeds groter geworden. Waar is een gast anno 2007 nog van onder de indruk? Om de ‘wapenwedloop’ van gadgets te doorbreken bedacht Starwood Hotels een jaar of 5 geleden het antwoord; hotels moesten terug naar de basis. Met de lancering van het Heavenly Bed werd de keten trendsetter. Alle zichzelf respecterende hotelketens hebben inmiddels een eigen beddenlijn die zelfs voor thuisgebruik verkocht worden. Maar “what’s next?” Alweer enige tijd geleden met infrarood camera’s uitgevoerd onderzoek naar het gebruik van hotelkamers liet een opmerkelijk verschil zien tussen de mannelijke en de vrouwelijke gast. Voor de vrouwelijke gast bleek met name de badkamer een buitengewoon belangrijke ruimte. De mannelijke gast bleek zich vooral te onderscheiden door instinctief oergedrag; hij gaat schuiven met meubels. Ook ik maak mij daar ‘schuldig’ aan en doe dat vooral om een ‘logischer’ doorgang te creëren, maar volgens de onderzoekers moet dit gedrag worden verklaard als territoriumgedrag!

De grootste uitdaging voor mij is elke keer weer het ontdekken van de technische mogelijkheden. Als fervent TV kijker zorgt de hotel TV voor ergernis. Als gast moet je eerst een hele serie keuzes door voor dat je gewoon TV kunt kijken, in de hoop je te kunnen verleiden tot het kopen van films. En zelfs met enige ervaring heb je minstens vijf handelingen nodig om te ‘ontsnappen’. Tweede uitdaging is het maken van een internetconnectie, al wordt dat steeds beter. Daarna volgt het gevecht met de lampen. Dit ontdek je meestal pas vlak voor het slapen gaan. Bij de turn down service zijn alle lampen aangezet, maar die luisteren niet allemaal naar de naast het bed geplaatste master switch. Dat betekent dat je toch weer uit bed moet komen. En dan blijkt er nog een zee van licht over te blijven. De wekker, de display van de airconditioning en zelfs het stand by knopje van apparatuur blijkt soms onverwacht helder te schijnen. En zo blijft elke kamer weer een verrassing….

HM302007

Overig nieuws