Column Sander Allegro: Cadeautje

10 september 2007 | Redactie

Het voelt toch altijd weer en beetje als een cadeautje uitpakken wanneer je als gast voor het eerst ‘jouw’ hotelkamer betreedt. Met zo’n 75 hotelovernachtingen per jaar maak ik dit proces zeer regelmatig mee. Soms is de verwachting al getemperd of opgezweept door de eerste indrukken in de lobby, de reputatie van het hotel en of eerdere eigen ervaringen, maar het blijft een activiteit met enige spanning. Wat gaan we aantreffen? Voor mij spelen vooral zaken als grootte, uitzicht en sfeer een belangrijke rol. En natuurlijk de mate van ‘verrassend’ zijn.

Traditioneel had een hotelkamer altijd iets wat je thuis nog had. Dat begon ooit met elektrische verlichting en evolueerde via de en suite badkamer en de TV aan het voeteneind naar wireless internet. Nu de consument zijn eigen huis steeds meer aan het verfraaien is, is de uitdaging om daar als hotel overheen te gaan steeds groter geworden. Waar is een gast anno 2007 nog van onder de indruk? Om de ‘wapenwedloop’ van gadgets te doorbreken bedacht Starwood Hotels een jaar of 5 geleden het antwoord; hotels moesten terug naar de basis. Met de lancering van het Heavenly Bed werd de keten trendsetter. Alle zichzelf respecterende hotelketens hebben inmiddels een eigen beddenlijn die zelfs voor thuisgebruik verkocht worden. Maar “what’s next?” Alweer enige tijd geleden met infrarood camera’s uitgevoerd onderzoek naar het gebruik van hotelkamers liet een opmerkelijk verschil zien tussen de mannelijke en de vrouwelijke gast. Voor de vrouwelijke gast bleek met name de badkamer een buitengewoon belangrijke ruimte. De mannelijke gast bleek zich vooral te onderscheiden door instinctief oergedrag; hij gaat schuiven met meubels. Ook ik maak mij daar ‘schuldig’ aan en doe dat vooral om een ‘logischer’ doorgang te creëren, maar volgens de onderzoekers moet dit gedrag worden verklaard als territoriumgedrag!

De grootste uitdaging voor mij is elke keer weer het ontdekken van de technische mogelijkheden. Als fervent TV kijker zorgt de hotel TV voor ergernis. Als gast moet je eerst een hele serie keuzes door voor dat je gewoon TV kunt kijken, in de hoop je te kunnen verleiden tot het kopen van films. En zelfs met enige ervaring heb je minstens vijf handelingen nodig om te ‘ontsnappen’. Tweede uitdaging is het maken van een internetconnectie, al wordt dat steeds beter. Daarna volgt het gevecht met de lampen. Dit ontdek je meestal pas vlak voor het slapen gaan. Bij de turn down service zijn alle lampen aangezet, maar die luisteren niet allemaal naar de naast het bed geplaatste master switch. Dat betekent dat je toch weer uit bed moet komen. En dan blijkt er nog een zee van licht over te blijven. De wekker, de display van de airconditioning en zelfs het stand by knopje van apparatuur blijkt soms onverwacht helder te schijnen. En zo blijft elke kamer weer een verrassing….

HM302007

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: