Column Sander Allegro: Baantje of loopbaan?

15 mei 2007 | Sander Allegro

Horecamedewerkers willen dat hun baan een 'gewone' baan wordt, net als in andere sectoren. Een baan met een duidelijke structuur als het gaat om leidinggeven, inspraak, doorgroeimogelijkheden en scholing, want daar ontbreekt het volgens de meerderheid binnen de horeca vaak aan. - Zo luidt de conclusie van 'Het Grote Horeca Debat' dat FNV Horeca de afgelopen maanden voerde in verschillende grote steden.

Ik steun deze conclusie, maar maak er tevens een grote kanttekening bij: het geldt slechts voor een deel (!) van de horecamedewerkers. Generaliserend bekeken is er namelijk - naar mijn overtuiging - sprake van twee hoofdgroepen: de horecamedewerkers die hun werk als echte baan zien, graag carrière willen maken, begeleid willen worden en naar de toekomst willen kijken (daar heeft de FNV het over); en de medewerkers die het werken in de horeca helemaal niet als een carrièrekans zien, maar het vooral beschouwen als een leuke of makkelijke manier om geld te verdienen. En om mensenkennis en werkervaring op te doen!

Die tweede groep bestaat uit mensen die op weg zijn naar een andere carrière: studenten Medicijnen, Economie, Psychologie...; acteurs die dromen van een carrière op de bühne; scholieren die sparen voor een vakantie naar een van de Costa’s. Allemaal mensen die we in de branche buitengewoon hard nodig hebben en die we - mits zij hun vak goed uitoefenen - met open armen ontvangen.

Er is mijns inziens niets tegen om ook deze groep te erkennen. We hoeven er ook niet rouwig over te doen als ze na een paar jaar weer vertrekken. Sterker nog, we zouden helemaal geen plaats en geld hebben om al deze mensen voor altijd bij ons te houden. Ik pleit dan ook voor een veel meer gedifferentieerd personeelsbeleid, waarin beide groepen tot hun recht komen. Laat de werknemer kiezen wat hij of zij wil: een korte-termijn-resultaat met veel netto rendement nu, of een lange-termijn-resultaat met goede resultaten nu en in de toekomst.

Natuurlijk hebben beide groepen recht op een sociale, veilige en inspirerende werkplek. Bij de lange-termijn-groep moet je echter zaken extra doen: pensioen, loopbaanbegeleiding, scholing et cetera. Door de twee groepen te scheiden blijft er bovendien meer tijd over voor de groep blijvers, en kunnen we er ook voor zorgen dat zij daadwerkelijk blijvers blijven!

Natuurlijk moet er een overstapmogelijkheid zijn van de ene naar de andere groep, wanneer iemand tussentijds tot andere inzichten komt. Kortom: erken de verschillen en ontwikkel hierop gericht beleid.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: