Column Sander Allegro: Cadeautje

28 juni 2007 | Sander Allegro

Het voelt toch altijd weer en beetje als een cadeautje uitpakken wanneer je als gast voor het eerst ‘jouw’ hotelkamer betreedt. Met zo’n 75 hotelovernachtingen per jaar beleef ik dit genoegen zeer regelmatig. Soms is de verwachting al getemperd of opgezweept door de eerste indrukken in de hal, door de reputatie van het hotel en/of door eerdere ervaringen, maar het blijft toch een beetje spannend.

Voor mij zijn vooral de grootte, het uitzicht en de sfeer belangrijk. En natuurlijk de mate van ‘verrassend’ zijn. Traditioneel had een hotelkamer altijd iets wat je thuis nog niet had. Dat begon ooit met elektrische verlichting en evolueerde via de 'en suite' badkamer en de tv aan het voeteneind naar draadloos internet. Nu de consument zijn eigen huis steeds meer verfraaid heeft, is de uitdaging om daar als hotel overheen te gaan steeds groter geworden. Waar is een gast anno 2007 nog van onder de indruk?

Om de ‘wapenwedloop’ van gadgets te stoppen, bedacht Starwood Hotels een jaar of vijf geleden het ultieme antwoord: hotels moesten terug naar de basis. Met de lancering van het Heavenly Bed werd de keten trendsetter. Alle zichzelf respecterende hotelketens hebben inmiddels een eigen beddenlijn die zelfs voor thuisgebruik verkocht worden. Maar 'what next'?

Een alweer enige tijd geleden met infrarood camera’s uitgevoerd onderzoek naar het gebruik van hotelkamers, liet een opmerkelijk verschil zien tussen de mannelijke en de vrouwelijke gast. Voor de vrouwelijke gast bleek de badkamer een buitengewoon aantrekkelijke ruimte. De mannelijke gast vertoonde duidelijk instinctief oergedrag: hij ging schuiven met meubels. Ook ik maak mij daar schuldig aan (meestal vooral om een ‘logischer’ doorgang te creëren). Volgens de onderzoekers moet dit gedrag worden verklaard als territoriumgedrag.

De grootste uitdaging voor mij is, elke keer weer, het ontdekken van de technische mogelijkheden. Als fervent tv-kijker zorgt de hotel-tv voor ergernis. Als gast moet je eerst een hele serie keuzes maken voordat je gewoon tv kunt kijken. En zelfs met enige ervaring heb je minstens vijf handelingen nodig om te ontsnappen aan opdringerige verkooppogingen. De tweede uitdaging is het maken van een internetconnectie, al wordt dat steeds makkelijker. Daarna volgt het gevecht met de lampen. Dit ontdek je meestal pas vlak voor het slapen gaan. Bij de 'turn down service' zijn alle lampen aangezet, maar die luisteren niet allemaal naar de naast het bed geplaatste 'master switch'. Dat betekent dat je toch weer uit bed moet komen. En dan blijkt er nog een zee van licht over te blijven: de wekker, de display van de airconditioning, de 'stand by' knopjes van allerlei apparatuur... Zo blijft elke hotelkamer een verrassing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Mindervalidenhotel op Zwarte Cross

Het wordt dit jaar voor 20 tot 25 mindervaliden mogelijk om de Zwarte Cross maximaal te beleven. De 33-jarige Rick Brink uit Hardenberg is maandag 17 juni in het KRO-NCRV programma Minister van Gehandicaptenzaken verkozen tot de eerste minister van Gehandicaptenzaken van Nederland en zal MIVA Las Ve...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

Opening Hotelketens Internationaal
Zo ziet het nieuwe Aloft Hotel in Madrid eruit

Aloft Hotels, Marriott International’s hotelmerk voor muziekfans en liefhebbers van tech, zet deze maand een voetafdruk in Spanje met de opening van Aloft Madrid Gran Via. Het hotel ligt in het bruisende hart van de hoofdstad op steenworp afstand van hotspots zoals het iconische Plaza de Espa&...

Personalia
Nieuwe General Manager voor Hotel Nassau Breda

Hotel Nassau Breda heeft per 1 juli een nieuwe General Manager. Yolanda Bianca neemt het stokje over van Päivi Hagedoorn die 2,5 jaar de scepter zwaaide, maar nu doorstroomt naar mmoederorganisatie Odyssey Hotel Group. Hagedoorn wist van Hotel Nassau Breda een begrip te maken in de wijde omgevi...

Economie Achtergronden
Prijzen hotels, restaurants en voedingsmiddelen in Nederland hoger dan Europees gemiddelde

Van de vijf meestbezochte vakantielanden is Spanje het voordeligst voor vakantiegangers die zelf de boodschappen doen. In Spanje zijn de prijzen voor voeding 4 procent lager dan gemiddeld in de Europese Unie. In Nederland liggen deze prijzen 1,1 procent boven dit gemiddelde. Dat meldt het CBS op bas...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: