Column Sander Allegro: Cadeautje

28 juni 2007 | Sander Allegro

Het voelt toch altijd weer en beetje als een cadeautje uitpakken wanneer je als gast voor het eerst ‘jouw’ hotelkamer betreedt. Met zo’n 75 hotelovernachtingen per jaar beleef ik dit genoegen zeer regelmatig. Soms is de verwachting al getemperd of opgezweept door de eerste indrukken in de hal, door de reputatie van het hotel en/of door eerdere ervaringen, maar het blijft toch een beetje spannend.

Voor mij zijn vooral de grootte, het uitzicht en de sfeer belangrijk. En natuurlijk de mate van ‘verrassend’ zijn. Traditioneel had een hotelkamer altijd iets wat je thuis nog niet had. Dat begon ooit met elektrische verlichting en evolueerde via de 'en suite' badkamer en de tv aan het voeteneind naar draadloos internet. Nu de consument zijn eigen huis steeds meer verfraaid heeft, is de uitdaging om daar als hotel overheen te gaan steeds groter geworden. Waar is een gast anno 2007 nog van onder de indruk?

Om de ‘wapenwedloop’ van gadgets te stoppen, bedacht Starwood Hotels een jaar of vijf geleden het ultieme antwoord: hotels moesten terug naar de basis. Met de lancering van het Heavenly Bed werd de keten trendsetter. Alle zichzelf respecterende hotelketens hebben inmiddels een eigen beddenlijn die zelfs voor thuisgebruik verkocht worden. Maar 'what next'?

Een alweer enige tijd geleden met infrarood camera’s uitgevoerd onderzoek naar het gebruik van hotelkamers, liet een opmerkelijk verschil zien tussen de mannelijke en de vrouwelijke gast. Voor de vrouwelijke gast bleek de badkamer een buitengewoon aantrekkelijke ruimte. De mannelijke gast vertoonde duidelijk instinctief oergedrag: hij ging schuiven met meubels. Ook ik maak mij daar schuldig aan (meestal vooral om een ‘logischer’ doorgang te creëren). Volgens de onderzoekers moet dit gedrag worden verklaard als territoriumgedrag.

De grootste uitdaging voor mij is, elke keer weer, het ontdekken van de technische mogelijkheden. Als fervent tv-kijker zorgt de hotel-tv voor ergernis. Als gast moet je eerst een hele serie keuzes maken voordat je gewoon tv kunt kijken. En zelfs met enige ervaring heb je minstens vijf handelingen nodig om te ontsnappen aan opdringerige verkooppogingen. De tweede uitdaging is het maken van een internetconnectie, al wordt dat steeds makkelijker. Daarna volgt het gevecht met de lampen. Dit ontdek je meestal pas vlak voor het slapen gaan. Bij de 'turn down service' zijn alle lampen aangezet, maar die luisteren niet allemaal naar de naast het bed geplaatste 'master switch'. Dat betekent dat je toch weer uit bed moet komen. En dan blijkt er nog een zee van licht over te blijven: de wekker, de display van de airconditioning, de 'stand by' knopjes van allerlei apparatuur... Zo blijft elke hotelkamer een verrassing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: