Column Sander Allegro: Cadeautje

28 juni 2007 | Sander Allegro

Het voelt toch altijd weer en beetje als een cadeautje uitpakken wanneer je als gast voor het eerst ‘jouw’ hotelkamer betreedt. Met zo’n 75 hotelovernachtingen per jaar beleef ik dit genoegen zeer regelmatig. Soms is de verwachting al getemperd of opgezweept door de eerste indrukken in de hal, door de reputatie van het hotel en/of door eerdere ervaringen, maar het blijft toch een beetje spannend.

Voor mij zijn vooral de grootte, het uitzicht en de sfeer belangrijk. En natuurlijk de mate van ‘verrassend’ zijn. Traditioneel had een hotelkamer altijd iets wat je thuis nog niet had. Dat begon ooit met elektrische verlichting en evolueerde via de 'en suite' badkamer en de tv aan het voeteneind naar draadloos internet. Nu de consument zijn eigen huis steeds meer verfraaid heeft, is de uitdaging om daar als hotel overheen te gaan steeds groter geworden. Waar is een gast anno 2007 nog van onder de indruk?

Om de ‘wapenwedloop’ van gadgets te stoppen, bedacht Starwood Hotels een jaar of vijf geleden het ultieme antwoord: hotels moesten terug naar de basis. Met de lancering van het Heavenly Bed werd de keten trendsetter. Alle zichzelf respecterende hotelketens hebben inmiddels een eigen beddenlijn die zelfs voor thuisgebruik verkocht worden. Maar 'what next'?

Een alweer enige tijd geleden met infrarood camera’s uitgevoerd onderzoek naar het gebruik van hotelkamers, liet een opmerkelijk verschil zien tussen de mannelijke en de vrouwelijke gast. Voor de vrouwelijke gast bleek de badkamer een buitengewoon aantrekkelijke ruimte. De mannelijke gast vertoonde duidelijk instinctief oergedrag: hij ging schuiven met meubels. Ook ik maak mij daar schuldig aan (meestal vooral om een ‘logischer’ doorgang te creëren). Volgens de onderzoekers moet dit gedrag worden verklaard als territoriumgedrag.

De grootste uitdaging voor mij is, elke keer weer, het ontdekken van de technische mogelijkheden. Als fervent tv-kijker zorgt de hotel-tv voor ergernis. Als gast moet je eerst een hele serie keuzes maken voordat je gewoon tv kunt kijken. En zelfs met enige ervaring heb je minstens vijf handelingen nodig om te ontsnappen aan opdringerige verkooppogingen. De tweede uitdaging is het maken van een internetconnectie, al wordt dat steeds makkelijker. Daarna volgt het gevecht met de lampen. Dit ontdek je meestal pas vlak voor het slapen gaan. Bij de 'turn down service' zijn alle lampen aangezet, maar die luisteren niet allemaal naar de naast het bed geplaatste 'master switch'. Dat betekent dat je toch weer uit bed moet komen. En dan blijkt er nog een zee van licht over te blijven: de wekker, de display van de airconditioning, de 'stand by' knopjes van allerlei apparatuur... Zo blijft elke hotelkamer een verrassing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: