Sander Allegro: Voorwaarts!

7 juni 2004 | Sander Allegro

Voorspellen is lastig, vooral als het de toekomst betreft. Deze uitspraak is niet van Johan Cruyff, maar van de schrijver Mark Twain. Dagelijks proberen duizenden mensen over de hele wereld de toekomst in kaart te brengen. Met name grote bedrijven als Shell investeren miljoenen in het opstellen van scenario’s.

Door die scenario’s uit te werken, ontwikkelt Shell een zogenaamd voorwaarts geheugen. Volgens Shell werkt dit op dezelfde manier als een brandoefening: je oefent een situatie op een wijze die misschien maar een heel klein beetje lijkt op de werkelijk situatie. Tijdens een brandoefening is er immers geen rook, geen paniek en vaak is het zelfs aangekondigd. En toch hebben mensen die aan een brandoefening hebben meegedaan, een betere kans een daadwerkelijke brand te overleven dan zij die nooit geoefend hebben.

In al die jaren dat Shell dit nu doet, is nog nooit een scenario precies uitgekomen, maar veel scenario’s bleken de realiteit dicht te benaderen. Weggegooid geld, redeneerden critici. Een van Shells topmensen, Peter Wack, pareerde de kritiek steevast met het uitspreken van zijn motto: ‘It is better to be vaguely right, than precisely wrong.’

Ook in de hotellerie vinden we mensen die het klaarspelen om vaguely right de toekomst te voorspellen. Niet via de kristallen bol, maar via wetenschappelijk onderzoek. De Amerikaanse hoogleraar Michael Olsen bracht ruim tien jaar geleden, in opdracht van de International Hotel & Restaurant Association, de toekomst van de hotellerie in kaart. In 1995 verscheen het rapport ‘Into a new millennium’. Hierin beschreef Olsen een vijftal drijvende krachten die de hotelsector begin 21e eeuw bezig zou houden. De eerste was het toenemende belang van technologie. In een tijd dat de meeste hoteliers nog dachten dat internet wel voorbij zou gaan, wees het onderzoek op het belang van het gebruik hiervan. De tweede was ‘capacity control’. Olsen orakelde dat nieuwe intermediairs zich op internet zouden vestigen en steeds meer het kameraanbod en de prijzen zouden gaan beïnvloeden of zelfs beheersen. Een ontwikkeling die momenteel goed zichtbaar is. De derde ontwikkeling was de afnemende beschikbaarheid van kapitaal ten behoeve van investeringen in hotels. Een ontwikeling die ik minder goed kan staven, maar die wel degelijk zichtbaar lijkt. De vierde ontwikkeling besloeg een erg breed gebied: de behoefte aan een nieuw soort hotelmanagement dat veel meer op business en veel minder op ambacht moet leunen.

De verzakelijking van het hotelmanagement heeft zich de afgelopen jaren in rap tempo voltrokken en het einde lijkt nog niet in zicht. Tenslotte voorspelde Olsen het toenemend belang van veiligheid en zekerheid. In zijn rapportage voorzag hij problemen met terrorisme, maar ook de angst voor de wereldwijde verspreiding van virusziekten en hun weerslag op de reiswereld. Terugkijkend moet je vaststellen dat veel van de beschreven ontwikkelingen zich ook daadwerkelijk hebben gemanifesteerd. De IH&RA heeft haar steun aan toekomstonderzoek inmiddels gestaakt, maar Olsen gaat gelukkig gewoon door. Zodra zijn nieuwe rapport verschijnt, raad ik u aan daar eens naar te kijken. Een voorwaarts geheugen krijg je immers niet elke dag aangeboden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: