Column Sander Allegro: Aan boord

20 september 2006 | Sander Allegro

Locatie, locatie en locatie. Dat was, volgens de overlevering, het antwoord van hotelmagnaat Conrad Hilton toen hem gevraagd werd wat de drie belangrijkste voorwaarden waren voor een succesvol hotel. En hoewel er natuurlijk meer factoren van belang zijn, zit er veel waarheid in die uitspraak. Vergelijk maar eens de hotelprijzen in Amsterdam met die in de provincie en je ziet meteen hoe groot het verschil kan zijn.

Maar het gaat bij locatie natuurlijk niet alleen om de nabijheid van economische bedrijvigheid. Ook ligging en uitzicht spelen een rol; vooral uitzicht op water is een belangrijk pluspunt. Amsterdam heeft zich bij de stadsontwikkeling eigenlijk altijd van het open water afgekeerd, maar dat is veranderd. Onlangs opende het Mövenpick Hotel Amsterdam City Center haar deuren aan het Amsterdamse IJ. Het hotel biedt een ongeëvenaard uitzicht over stad en water.

Dat deze plek potentie heeft, werd eerder gezien door de ondernemers achter het Lloyd Hotel dat op een steenworp afstand ligt en ook het nodige te bieden heeft aan vergezichten. Maar het zijn niet alleen deze twee hotels die deze plek hebben weten te vinden. Jaarlijks openen meer dan honderd hotels hun deuren op deze bijzondere locatie... We hebben het over de varende hotels die aanmeren bij de Passenger Terminal Amsterdam. Dat zijn hotels die het belang van locatie goed hebben begrepen; zij bieden hun gasten elke dag weer een nieuw bezienswaardig hoogtepunt.

Onlangs bevond ik mij, als gast van de Nederlandse hotelmanager Ralph de Klijn, op de SilverWhisper, één van de schepen van het aan de top van de cruisemarkt opererende Silversea Cruises. Het gebodene aan boord is van absolute topklasse. De schepen van de maatschappij kennen een 'suites-only' concept: accommodaties met balkons die zich qua ruimte en comfort zonder meer kunnen meten met kamers van aan land gevestigde vijfsterrenhotels. Silversea is dan ook verbonden aan Leading Hotels of The World. Het voor cruises welbekende 'all inclusive' concept omvat ook zaken als verse bloemen op de kamer, twee keer per dag housekeeping, en onbeperkt champagne. En daarnaast is er veel vertier, met onder meer een complete spa, een internetkamer en een professioneel theater.

De meeste gasten keren regelmatig terug en er zijn veel gasten die opgeteld al meer dan duizend dagen hebben meegevaren. De toegevoegde waarde van de steeds wisselende locatie is zo groot dat het met een REVPAR van 2000 dollar per dag (bij dubbele bezetting) menig vijfsterrenhotel aan de wal jaloers maakt. Maar ja, hoe realiseer je als hotel elke dag een nieuwe locatie?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: