Column Sander Allegro: Aan boord

20 september 2006 | Sander Allegro

Locatie, locatie en locatie. Dat was, volgens de overlevering, het antwoord van hotelmagnaat Conrad Hilton toen hem gevraagd werd wat de drie belangrijkste voorwaarden waren voor een succesvol hotel. En hoewel er natuurlijk meer factoren van belang zijn, zit er veel waarheid in die uitspraak. Vergelijk maar eens de hotelprijzen in Amsterdam met die in de provincie en je ziet meteen hoe groot het verschil kan zijn.

Maar het gaat bij locatie natuurlijk niet alleen om de nabijheid van economische bedrijvigheid. Ook ligging en uitzicht spelen een rol; vooral uitzicht op water is een belangrijk pluspunt. Amsterdam heeft zich bij de stadsontwikkeling eigenlijk altijd van het open water afgekeerd, maar dat is veranderd. Onlangs opende het Mövenpick Hotel Amsterdam City Center haar deuren aan het Amsterdamse IJ. Het hotel biedt een ongeëvenaard uitzicht over stad en water.

Dat deze plek potentie heeft, werd eerder gezien door de ondernemers achter het Lloyd Hotel dat op een steenworp afstand ligt en ook het nodige te bieden heeft aan vergezichten. Maar het zijn niet alleen deze twee hotels die deze plek hebben weten te vinden. Jaarlijks openen meer dan honderd hotels hun deuren op deze bijzondere locatie... We hebben het over de varende hotels die aanmeren bij de Passenger Terminal Amsterdam. Dat zijn hotels die het belang van locatie goed hebben begrepen; zij bieden hun gasten elke dag weer een nieuw bezienswaardig hoogtepunt.

Onlangs bevond ik mij, als gast van de Nederlandse hotelmanager Ralph de Klijn, op de SilverWhisper, één van de schepen van het aan de top van de cruisemarkt opererende Silversea Cruises. Het gebodene aan boord is van absolute topklasse. De schepen van de maatschappij kennen een 'suites-only' concept: accommodaties met balkons die zich qua ruimte en comfort zonder meer kunnen meten met kamers van aan land gevestigde vijfsterrenhotels. Silversea is dan ook verbonden aan Leading Hotels of The World. Het voor cruises welbekende 'all inclusive' concept omvat ook zaken als verse bloemen op de kamer, twee keer per dag housekeeping, en onbeperkt champagne. En daarnaast is er veel vertier, met onder meer een complete spa, een internetkamer en een professioneel theater.

De meeste gasten keren regelmatig terug en er zijn veel gasten die opgeteld al meer dan duizend dagen hebben meegevaren. De toegevoegde waarde van de steeds wisselende locatie is zo groot dat het met een REVPAR van 2000 dollar per dag (bij dubbele bezetting) menig vijfsterrenhotel aan de wal jaloers maakt. Maar ja, hoe realiseer je als hotel elke dag een nieuwe locatie?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: