Column Sander Allegro: Aan boord

20 september 2006 | Sander Allegro

Locatie, locatie en locatie. Dat was, volgens de overlevering, het antwoord van hotelmagnaat Conrad Hilton toen hem gevraagd werd wat de drie belangrijkste voorwaarden waren voor een succesvol hotel. En hoewel er natuurlijk meer factoren van belang zijn, zit er veel waarheid in die uitspraak. Vergelijk maar eens de hotelprijzen in Amsterdam met die in de provincie en je ziet meteen hoe groot het verschil kan zijn.

Maar het gaat bij locatie natuurlijk niet alleen om de nabijheid van economische bedrijvigheid. Ook ligging en uitzicht spelen een rol; vooral uitzicht op water is een belangrijk pluspunt. Amsterdam heeft zich bij de stadsontwikkeling eigenlijk altijd van het open water afgekeerd, maar dat is veranderd. Onlangs opende het Mövenpick Hotel Amsterdam City Center haar deuren aan het Amsterdamse IJ. Het hotel biedt een ongeëvenaard uitzicht over stad en water.

Dat deze plek potentie heeft, werd eerder gezien door de ondernemers achter het Lloyd Hotel dat op een steenworp afstand ligt en ook het nodige te bieden heeft aan vergezichten. Maar het zijn niet alleen deze twee hotels die deze plek hebben weten te vinden. Jaarlijks openen meer dan honderd hotels hun deuren op deze bijzondere locatie... We hebben het over de varende hotels die aanmeren bij de Passenger Terminal Amsterdam. Dat zijn hotels die het belang van locatie goed hebben begrepen; zij bieden hun gasten elke dag weer een nieuw bezienswaardig hoogtepunt.

Onlangs bevond ik mij, als gast van de Nederlandse hotelmanager Ralph de Klijn, op de SilverWhisper, één van de schepen van het aan de top van de cruisemarkt opererende Silversea Cruises. Het gebodene aan boord is van absolute topklasse. De schepen van de maatschappij kennen een 'suites-only' concept: accommodaties met balkons die zich qua ruimte en comfort zonder meer kunnen meten met kamers van aan land gevestigde vijfsterrenhotels. Silversea is dan ook verbonden aan Leading Hotels of The World. Het voor cruises welbekende 'all inclusive' concept omvat ook zaken als verse bloemen op de kamer, twee keer per dag housekeeping, en onbeperkt champagne. En daarnaast is er veel vertier, met onder meer een complete spa, een internetkamer en een professioneel theater.

De meeste gasten keren regelmatig terug en er zijn veel gasten die opgeteld al meer dan duizend dagen hebben meegevaren. De toegevoegde waarde van de steeds wisselende locatie is zo groot dat het met een REVPAR van 2000 dollar per dag (bij dubbele bezetting) menig vijfsterrenhotel aan de wal jaloers maakt. Maar ja, hoe realiseer je als hotel elke dag een nieuwe locatie?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
citizenM lanceert nieuwe subscriptions als antwoord op veranderd consumentengedrag

citizenM zet twee subscriptions in de markt die zich richten op de digital nomads, de thuiswerkers en de bedrijven die op zoek zijn naar invulling van het nieuwe hybride werken. Dit aanbod wordt wereldwijd beschikbaar. Vanaf vandaag kunnen remote workers en digital nomads werken én ontspannen ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Nieuwbouw Van der Valk Hotel Venlo bereikt hoogste punt

Het is alweer ruim een jaar geleden dat er werd gestart met de sloop, maar nu heeft de nieuwbouw van het Van der Valk Hotel in Venlo het hoogste punt bereikt. De bestaande toren bleef staan en heeft zestig kamers, maar daarnaast wordt een compleet nieuwe hotelvleugel gebouwd. In de nieuwe vleugel ...

Awards Duurzaamheid
Bucuti haalt als eerste resort wereldwijd een perfecte score bij Green Globe

Bucuti & Tara Beach Resort heeft ’s werelds eerste perfecte score van 100 punten gehaald bij Green Globe, het wereldwijd erkende duurzaamheidslabel. Daarnaast heeft Bucuti & Tara wederom de certificering verkregen als CO2-neutraal resort en blijft het het eerste en enige energie-neutra ...

Hotelbouwplannen Internationaal
Louvre Hotels Group blijft uitbreiden: 10 nieuwe hotels

Ondanks de impact van COVID-19 op de internationale hotelindustrie, blijft Louvre Hotels Group (LHG) - de op één na grootste hotelgroep van Europa en een dochteronderneming van Jin Jiang International - haar netwerk in Europa ontwikkelen door tien '7 Days Premium’ hotels over ...

Columns
Column Tanja Seegers: Ik pas me aan

Ik fiets door prachtige groene wijngaarden en verlaten Franse dorpen. De wind waait door mijn haren. Heel even voel ik me zo vrij als een vogel. Een moment van geluk. Vrijheid; de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. In maatschappelijke zin behelst het de mogelijkheid van groepen en individue ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: