Column Sander Allegro: ‘Oude rotten’ blokkeren vooruitgang

26 juni 2014 | Sander Allegro

“Het is ongebruikelijk, maar we hebben deze editie een gasthoofdredacteur en zij wil graag de columnisten een onderwerp meegeven”, aldus de uitgever van dit mooie blad aan de telefoon. “Je zou haar een plezier doen met een column over hotel en ICT, en de invloed hiervan op banen in de hotellerie én de invloed daarvan op het hotelonderwijs. Uiteraard in maximaal 400 woorden.” Ik ging zonder tegenstribbelen akkoord.

ICT heeft in veel sectoren voor complete revoluties gezorgd, maar in de hotellerie is het effect eigenlijk tamelijk beperkt gebleven. De grootste verandering zit hem in de distributie van hotelkamers en de openbare manier waarop de gast over diens ervaringen communiceert. In de hoteloperatie zelf is in feite niet zo heel veel veranderd. Eigenlijk is dat gek. ICT kan immers op veel vlakken de factor arbeid vervangen, en in de hotellerie is dat maar mondjesmaat doorgedrongen.

Waar KLM zelfs zijn premium passagiers rustig zelf in laat checken middels machines, is dit in de hotellerie nog steeds taboe; het gebruik daarvan is voorbehouden aan avant-gardisten, zoals Formule1 en CitizenM. Wanneer je door slim gebruik van ICT de factor arbeid in het primaire proces terugdringt, wil dat niet zeggen dat je ook minder mensen nodig hebt: je kunt ze nog steeds inzetten, maar dan op een wijze die écht gericht is op de kern van gastvrijheid, te weten het bestendigen en uitbouwen van de relaties met de gasten.

Een gast heeft tijdens zijn bezoek een redelijk te voorspellen aantal contactmomenten met medewerkers. Eigenlijk zou het de hoofdtaak van die medewerkers moeten zijn om die momenten aan te grijpen teneinde de ervaren gastvrijheid te optimaliseren. Dus niet om allerlei overbodige activiteiten te ontplooien, zoals het voor de tweede keer vragen naar reeds bij de reservering verstrekte gegevens. Dat laatste is helaas nog steeds gangbaar.

En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheden die noviteiten als Google Glass en Big Data bieden. Daarmee kan de medewerker de dienstverlening nóg persoonlijker maken. In het onderwijs krijgt dit wel aandacht, maar het kan altijd beter. Hierbij geldt dat we de aanstormende talenten vooral moeten stimuleren om vernieuwing te brengen, en daarmee zaken te optimaliseren. Het zijn vooral de ‘oude rotten’ die soms de vooruitgang blokkeren. Met die jeugd van tegenwoordig komt het wel goed: voor hen is ICT een vanzelfsprekende zaak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Achtergronden Coronacrisis
Maatregelen uitgelekt: horeca om 22.00 dicht in de grote steden, gezichtsmaskers verplicht

Vanaf zondagavond 18.00 uur zijn in nog eens acht regio's strengere maatregelen van kracht gegaan in de horeca. Een bekende maatregel is de inloop van gasten die om middernacht stopt, waarna de horcazaak om 01.00 uur gesloten dient te zijn. De vrees voor een nieuwe lockdown is groot bij de horec...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: