Column Sander Allegro: ‘Oude rotten’ blokkeren vooruitgang

26 juni 2014 | Sander Allegro

“Het is ongebruikelijk, maar we hebben deze editie een gasthoofdredacteur en zij wil graag de columnisten een onderwerp meegeven”, aldus de uitgever van dit mooie blad aan de telefoon. “Je zou haar een plezier doen met een column over hotel en ICT, en de invloed hiervan op banen in de hotellerie én de invloed daarvan op het hotelonderwijs. Uiteraard in maximaal 400 woorden.” Ik ging zonder tegenstribbelen akkoord.

ICT heeft in veel sectoren voor complete revoluties gezorgd, maar in de hotellerie is het effect eigenlijk tamelijk beperkt gebleven. De grootste verandering zit hem in de distributie van hotelkamers en de openbare manier waarop de gast over diens ervaringen communiceert. In de hoteloperatie zelf is in feite niet zo heel veel veranderd. Eigenlijk is dat gek. ICT kan immers op veel vlakken de factor arbeid vervangen, en in de hotellerie is dat maar mondjesmaat doorgedrongen.

Waar KLM zelfs zijn premium passagiers rustig zelf in laat checken middels machines, is dit in de hotellerie nog steeds taboe; het gebruik daarvan is voorbehouden aan avant-gardisten, zoals Formule1 en CitizenM. Wanneer je door slim gebruik van ICT de factor arbeid in het primaire proces terugdringt, wil dat niet zeggen dat je ook minder mensen nodig hebt: je kunt ze nog steeds inzetten, maar dan op een wijze die écht gericht is op de kern van gastvrijheid, te weten het bestendigen en uitbouwen van de relaties met de gasten.

Een gast heeft tijdens zijn bezoek een redelijk te voorspellen aantal contactmomenten met medewerkers. Eigenlijk zou het de hoofdtaak van die medewerkers moeten zijn om die momenten aan te grijpen teneinde de ervaren gastvrijheid te optimaliseren. Dus niet om allerlei overbodige activiteiten te ontplooien, zoals het voor de tweede keer vragen naar reeds bij de reservering verstrekte gegevens. Dat laatste is helaas nog steeds gangbaar.

En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheden die noviteiten als Google Glass en Big Data bieden. Daarmee kan de medewerker de dienstverlening nóg persoonlijker maken. In het onderwijs krijgt dit wel aandacht, maar het kan altijd beter. Hierbij geldt dat we de aanstormende talenten vooral moeten stimuleren om vernieuwing te brengen, en daarmee zaken te optimaliseren. Het zijn vooral de ‘oude rotten’ die soms de vooruitgang blokkeren. Met die jeugd van tegenwoordig komt het wel goed: voor hen is ICT een vanzelfsprekende zaak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: