U heeft gezocht op : KLM

19 april 2021 Interview Ewout Hoogendoorn
De visie van John Fentener van Vlissingen

Met een omzet van 27,5 miljard dollar - inclusief 10,9 miljard dollar partneromzet in 2019 - is BCD Travel een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Oprichter John Fentener van Vlissingen loodst zijn multinational door de storm van de coronacrisis heen. In gesprek met Ewout Hoogendoorn d ...

3 februari 2021 Interview Longread
Marcel van Aelst: een halve eeuw hotelier

Marcel van Aelst; een monument binnen de hotellerie. Vijftig jaar geleden pakte hij het vliegtuig naar Tokio, om via vele internationale omzwervingen in de jaren ’90 general manager te worden in inmiddels ‘zijn’ Hotel Okura Amsterdam. Hij schoot door naar de top van het bedrijf. Ee ...

29 december 2020 Achtergronden Interview
David Bakker: mijn drie meest memorabele interviews van 2020

Het was een indrukkwekkend jaar, laten we maar zeggen. In januari 2020 stond iedere hotelier in de startblokken voor 'het beste jaar ooit', in december 2020 maakt de hotellerie de balans op. Een jaar dat niet snel uit het collectief geheugen zal verdwijnen... Ook voor mij niet. Journalis ...

28 oktober 2020 Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

19 oktober 2020 Interview
Eden Hotels presenteert Claire van Eeghen als COO

Claire van Eeghen (46) is de nieuwe Chief Operating Officer (COO) van Eden Hotels. Van Eeghen komt over van KLM en start maandag 19 oktober in haar nieuwe functie. Ze toont zich ambitieus. “Een schitterende uitdaging.” Juist in een periode dat de hotellerie zware klappen krijgt te ver ...

16 oktober 2020 Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 1

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 1 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het volgende deel volgt over enkele dagen. Je bent 61 jaar. Daarm ...

24 september 2020 Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem ...

10 september 2020 Mensen
Roberto Payer legt laatste hand aan 'zijn' Hospitality Management

Gasthoofdredacteur Roberto Payer was woensdagmiddag te gast op de redactie van Uitgeverij PS: bv, uitgever van Hospitality Management. De clustermanager van Waldorf Astoria Amsterdam en Hilton Amsterdam keek tevreden naar 'De Wand', waar Hospitality Management hing. Op een aantal details ...

26 augustus 2020 Achtergronden
Kom verder met je hotel door Reverse Thinking (Andersom) te denken!

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 75% van de hotelbezoekers zegt naar online reviews te kijken voordat zij een hotel boeken. Reviews worden dus steeds belangrijker als het gaat om het aantrekken van nieuwe gasten, waardoor een goede gastbeleving misschien wel je belangrijkste marketingtool is. Ve ...

7 augustus 2020 David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

5 augustus 2020 Interview
Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

In het Waldorf Astoria in Amsterdam interviewde Roberto Payer afgelopen dinsdagmiddag de CEO van KLM, Pieter Elbers. Het uitgewerkte interview zal verschijnen in de september-editie van Hospitality Management, waarvan Roberto Payer de gasthoofdredacteur is. In eerdere gesprekken over de invulling ...

15 juli 2020 Interview Branded Content
''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li ...

13 juli 2020 Corona
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o ...

3 juli 2020 Hotelketens Corona
Zo gaat de hotellerie om met de nieuwe hygiënestandaarden

De hotellerie neemt hygiënemaatregelen om de veiligheid van personeel en gasten te waarborgen, maar ook om te laten zien dat het absoluut veilig is om in het hotel te verblijven. De grotere hotelketens hebben maatregelen genomen en protocollen ingesteld. Sommige zaken zijn van tijdelijke aard, ...

26 juni 2020 Columns
Column Sander Allegro: Glazen Bol

“Deze crisis zal reizen fundamenteel veranderen”. “Thuiswerken, teleleren en webinars zijn het nieuwe normaal”. “Vliegen wordt nooit meer hetzelfde”. Zomaar een paar koppen uit artikelen waarin experts ons trakteren op hun glazen bol wijsheden. Wijsheden die vo ...

8 april 2020 Columns David Bakker
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti ...

6 maart 2020 Columns
Column Tanja Seegers: Balans opmaken

De grote papieren hotelagenda ligt opengeslagen voor mijn neus. Ik weet hoe ouderwets dit klinkt. Ik zeul dit heerlijke ding vierentwintig uur per dag met me mee. Overzichtelijk en handig als het 4G-netwerk ergens niet optimaal is. Ik zie dat ‘de’ datum nadert. Mijn eerste lustrum. Ik ka ...

22 november 2019 Mensen
Start en finish Curaçao Marathon bij Marriott Beach Resort

Op 24 november vindt de 6de editie van de KLM Curaçao Marathon plaats. Dit jaar is het Curaçao Marriott Beach Resort een van de hoofdsponsors van de KLM Curaçao Marathon. De start en finish zullen plaatsvinden bij het onlangs heropende resort. Ook is er voor de lopers een specia ...

26 juli 2019 Columns
Nieuwe columniste Tanja Seegers: Gewoon duiken en gaan…

Afgelopen week kwam de middelste van mijn drie ‘bonusdochters’ thuis met een opdracht voor school; presenteer jezelf met gebruik van knipsels uit tijdschriften. ‘Goh wat leuk’, dacht ik toen. Maar nu zit ik hier zelf, te midden van enkele gasten in de lounge van mijn boutique ...

8 maart 2019 Interview Longread
Robin Chadha en Michael Levie, citizenM: ''We staan aan de vooravond van een enorme groeispurt''

Robin Chadha en Michael Levie vonden een gaatje in hun drukke agenda om ons uitgebreid te woord te staan. Druk hebben ze het zeker, want onlangs maakten ze bekend dat ze op korte termijn veertien hotels in de Verenigde Staten gaan openen en ook in Europa en Azië het portfolio flink gaan uitbrei ...

11 februari 2019 Achtergronden
Corendon Boeing 747 na megatransport in hoteltuin ‘geland’

Na een vijfdaags megatransport van Schiphol naar Badhoevedorp is de Boeing 747 van Corendon gisteren gearriveerd in de tuin van het Corendon Village hotel. Daar wordt het vliegtuig later dit jaar omgebouwd tot een 5D-experience over de 747 en de geschiedenis van de luchtvaart. Dinsdagnacht begon ...

6 februari 2019 Achtergronden
Corendon Boeing 747 begint aan laatste reis

Afgelopen nacht is de Boeing 747 van Corendon aan haar laatste reis begonnen. Atilay Uslu, directeur-eigenaar van Corendon, gaf hiervoor dinsdagavond het ceremonie?le startschot. In de SKYBAR 747 van het Corendon Village Hotel werd met een druk op de knop de verlichting in het toestel ontstoken, waa ...

31 januari 2019 Achtergronden
Corendon plaatst Boeing 747 in eigen hoteltuin

Reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij en hotelier Corendon laat in februari een complete Boeing 747-400 van Schiphol naar het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp transporteren. Daar wordt het toestel in de tuin gezet. Voor de megaklus is het gespecialiseerde transportbedrijf Mammoet ingehuur ...

28 januari 2019 Interview Longread
Interview Boutique Hotel Straelman: "Ik doe alles zelf"

Goh, als dat ook bij de hotelgasten zo gaat, dan kom je hier als gast werkelijk in een gespreid bedje terecht. De allereerste ervaring bij Boutique Hotel Straelman in Nijmegen is er namelijk direct één om niet gauw te vergeten. De deur wordt er eigenhandig geopend door Tanja Seegers, d ...

7 januari 2019 Hotelketens Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o ...

27 december 2018 Economie Achtergronden
Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder ...

9 oktober 2018 Columns Interview Longread
Kleding-etiquette in de horeca: leg alles vast!

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘kleding’. Binnen de horeca zijn daar ook aardig wat valkuilen, zo blijkt. “Bij horecaondernemers moet het bewustzijn ontsta ...

19 september 2018 Interview Longread
'''Wij ontvangen 80.000 bemanningsleden per jaar''

De Amsterdamse luchthaven Schiphol ontving in 2017 496.748 vliegtuigen. Een record. De piloten en het cabinepersoneel zoeken na hun vlucht de rust op in de hotels in en rondom Amsterdam. NH Hotel Amsterdam Noord ontvangt ieder jaar 70.000 stewards, stewardessen en piloten. In dit artikel legt Hotel ...

27 juli 2018 Economie Hotelketens
AccorHotels ziet af van aandelen Air France-KLM

De Franse hotelketen AccorHotels ziet toch af van een minderheidsbelang in Air France-KLM. Eerder dit jaar meldde Accor interesse te hebben in aandelen van KLM-Air-France. In het halfjaarverslag dat vandaag uitkwam, staat te lezen dat de vooropgestelde plannen niet doorgaan. Zelf geeft Accor aan ...

21 juni 2018 Toerisme
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d ...

4 juni 2018 Economie
AccorHotels wil aandelen Air France-KLM overnemen

Hotelketen AccorHotels wil vermoedelijk een deel van de aandelen - dat nu nog in handen is van de Franse staat - van Air France-KLM overnemen. Er zou inmiddels overlegd worden over deze overname. Grote aandeelhouder Zakenkrant La Tribune meldt dit. De Franse staat is de grootste aandeelhouder ...

20 maart 2018 Toerisme Achtergronden
BCD Travel voorspelt prijsstijging voor hotelprijzen

Volgens de halfjaarlijkse update van de Industry Forecast 2018 van BCD Travel zien we een langzame stijging van de vliegtarieven in de markten met de sterkste vraag. De verwachting voor hotelprijzen wereldwijd blijft onveranderd voor 2018 met een voorspelde stijging van 2-4% ten opzichte van vorig j ...

20 september 2017 Achtergronden Tech
Sir Hotels lanceert eerste City Guide op Instagram ooit

Sir Hotels lanceert vijf city guides op Instagram om zowel inwoners als hotelgasten op een innovatieve manier een stad te laten ontdekken. Elk van de hotels in de collectie heeft een eigen Instagram-account, welke getransformeerd is tot een makkelijk te gebruiken stadsgids met lokale favorieten en v ...

11 augustus 2017 Gastronomie
Uniek 8-gangen 'Quatre Mains diner'

Bord’Eau Restaurant Gastronomique is terug van weggeweest in het Amsterdamse Hotel De L’Europe en maakt zich op voor een nieuw seizoen met onvergetelijke momenten. Het culinaire seizoen start met de unieke samenwerking tussen Executive Chef Richard van Oostenbrugge en Chef Thomas Bü ...

3 juli 2017 Events
Duitse sterrenchef Thomas Bühner te gast in De L'Europe

Twee Michelinsterren chef Richard van Oostenbrugge en drie Michelinsterren chef Thomas Bühner uit Osnabrück, Duitsland, slaan de handen ineen tijdens een uniek 'Quatre Mains' diner op zondag 17 september 2017. Geniet van de pure smaken en Franse technieken van Van Oostenbrugge geco ...

30 mei 2017 Food Gastronomie Interview
Interview: Onno Kokmeijer wil af van à la carte

Onno Kokmeijer is de man van de koningskrab en de culinaire tovenaar die koken in een hotel binnen Nederland naar een hoger niveau heeft getild. “Toen ik hier veertien jaar geleden startte als chef, werd de kok in een hotelkeuken gezien als ‘iemand die een kunstje gaat flikken’. Da ...

22 december 2016 Achtergronden
Sales en revenue management; vrienden of vijanden?

Begin jaren negentig waren in de hotellerie de rollen en verantwoordelijkheden van de commerciële afdelingen duidelijk. Salestaken bestonden uit acquisitie-activiteiten, afsluiten van contracten en relatiemanagement met lokale corporate accounts, FIT- en seriecontracten met incoming en buitenla ...

6 december 2016 Toerisme
Vliegtickets.nl: volledig herstel na aanslagen

In de periode oktober-november steeg bij Vliegtickets.nl het aantal tickets met ruim 42% ten opzichte van dezelfde periode in 2015. In tegenstelling tot de daling eind 2015, mede door toedoen van de terroristische aanslagen in Parijs, laat de vliegbranche dit jaar een sterke stijging zien van rui ...

20 oktober 2016 Achtergronden
Nederlandse reiswebsites zeer mobielvriendelijk

Google heeft in kaart gebracht welke Europese reiswebsites het meest geschikt zijn voor mobiel gebruik. In de top-vijf van gebruikersvriendelijkste sites staan drie (van oorsprong) Nederlandse bedrijven: booking.com, CheapTickets.nl en Kras. Google stelt dat in 2021 6 miljard mensen toegang zulle ...

10 oktober 2016
Hotel New York als jeneverhuisje van KLM

Hotel New York is het 97e Delfts blauwe huisje van KLM. Topman Pieter Elbers van KLM heeft het huisje vrijdag aan de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb overhandigd. Ieder jaar wordt op 7 oktober een nieuw jeneverhuisje onthuld door KLM. 7 oktober is immers de verjaardag van de vliegmaatschappi ...

27 juli 2016 Personeel
Jurriaan de Mol nieuwe directeur Business Development & Operations bij NBTC Holland Marketing

Per 17 oktober start Jurriaan de Mol (1959) in de functie van directeur Business Development & Operations bij NBTC Holland Marketing. Hij volgt hiermee Andrew van der Feltz op, die in mei zijn carrière vervolgde bij Expedia in Londen. Jurriaan De Mol was de afgelopen tien ...

14 april 2016
Michiel Meier Mattern nieuwe voorzitter ONCE

ONCE (Officieel Netwerk Catering & Events) heeft een nieuwe bestuursvoorzitter: Michiel Meier Mattern. Hij neemt deze functie over van Wim Wiersma. Dit is tijdens de algemene ledenvergadering van afgelopen maandag besloten. Wim Wiersma Wim Wiersma De huidige voorzitter van ONCE, Wim Wier ...

9 maart 2016 Economie Achtergronden
Voor welke prijs wordt in Nederland geboekt?

De gemiddelde kamerprijs voor hotels in Nederland in 2015 betreft 137 euro per kamer per nacht. (Dit is een gemiddelde voor het hele land, en verandert per bestemming en verandert eveneens gedurende de boekingsperiode. Dit gemiddelde gaat uit van een boekingsperiode van 0 tot maximaal 60 dagen voor ...

22 februari 2016
KLM integreert Airbnb in app

Vliegmaatschappij KLM heeft zijn app voor smartphone, tablet en smartwatch op iOS en Android vernieuwd. Er zijn handige functies toegevoegd die het gehele reisproces moeten vergemakkelijken, zoals de integratie met Airbnb. Airbnb Voortaan kunnen reizigers de offline boardingpass openen om deze ...

24 december 2015
Dublin populair bij Nederlanders

Voor de Nederlandse reis- en vliegwereld is 2015 een bewogen jaar gebleken. De bestemming die de opvallendste stijging heeft meegemaakt, is Dublin met 104,5%. De populariteit van Nador (Marokko) daalde het meest extreem met 13,9%. Eigen continent Vliegtickets.nl heeft alle bestemmingen en airl ...

16 november 2015
Hotelaandelen krijgen klappen na aanslagen

De recente aanslagen in Parijs zorgen voor veel onrust, zo ook op de financiële markten. De beurzen liepen niet veel averij op, maar de hotel- en luchtvaartaandelen kregen klappen. Accor Accor ging haast acht procent achteruit en Air France KLM moest vijf procent toegeven. Thijs Jacobs ...

20 oktober 2015
Jacob Jan Boerma gaat voor KLM koken

De Nederlandse driesterrenchef Jacob Jan Boerma gaat vanaf aanstaande zondag koken voor de luchtvaartmaatschappij KLM. De gerechten van de chef worden aan boord van de World Business Class op vluchten vanuit Amsterdam opgediend. Foto: Jacob Jan Boerma, © Restaurant De Leest Chefs Jacob Jan ...

25 september 2015
15 afgestudeerden MBA Hotelschool The Hague

Vijftien studenten van het nieuwe MBA-programma van Hotelschool The Hague zijn gisteren afgestudeerd. De diploma-uitreiking vond plaats op de Amsterdamse campus van de hotelschool. De studenten namen het diploma Master of Business Administration (MBA) in International Hospitality Management in ontv ...

15 april 2015
Spaaractie Booking.com en KLM

Vanaf vandaag bieden KLM en Booking.com Flying Blue-deelnemers de mogelijkheid om Miles te sparen voor elke accommodatie die wordt geboekt via de website van KLM. Samenwerking Booking.com, de nummer één online aanbieder van meer dan 600.000 wereldwijde accommodaties, versterkt hiermee haar s ...

30 maart 2015
Airbnb officiële partner Olympische Spelen

Afgelopen vrijdag bracht Airbnb naar buiten dat het bedrijf een overeenkomst heeft gesloten met de organisatie van de Olympische Spelen 2016 in Rio de Janeiro. Hierdoor wordt Airbnb de officiële aanbieder van alternatieve accommodaties tijdens de Spelen in 2016. 380.000 bezoekers Airbnb zal z ...

27 februari 2015
Nieuw platform voor revenue managers

HSMAI Nederland start op donderdag 19 maart met de eerste van minimaal vier bijeenkomsten in 2015 van ‘RevenueProfs’: een nieuw platform speciaal voor revenue managers in de gastvrijheidbranche. Hiermee haakt zij in op een in belang snel groeiende, maar als gevolg van nieuwe technologieën, ook ...

25 februari 2015
Concurrentiepositie Schiphol verstevigd

Goed nieuws voor de toeristische branche. De prijs die luchtvaartmaatschappijen betalen om op Schiphol te starten en landen is tussen 2003 en 2014 minder gestegen dan op andere luchthavens in West-Europa. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) ...

23 februari 2015
Documentaire over Château St. Gerlach

Op 1 maart aanstaande gaat de documentaire “Het kogelgat van Château St. Gerlach” in première. De documentaire is de tweede samenwerking tussen Camille Oostwegel en regisseur Robin Peeters. De documentaire werd geproduceerd door het Limburgse filmproductiebedrijf Mosasaurusfilm. De productie ...

9 januari 2015
De 10 vakantietrends voor 2015

Wat staat ons te wachten in 2015 op vakantie? De ingezette trend om vaker en korter te reizen en een persoonlijke belevenis te maken van je vakantie zet door. Het online boeken viert hoogtij dagen en we geven ons geld liever uit aan een ervaring dan aan materiële zaken. Reizen draait daarom bij v ...

26 juni 2014 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: ‘Oude rotten’ blokkeren vooruitgang

“Het is ongebruikelijk, maar we hebben deze editie een gasthoofdredacteur en zij wil graag de columnisten een onderwerp meegeven”, aldus de uitgever van dit mooie blad aan de telefoon. “Je zou haar een plezier doen met een column over hotel en ICT, en de invloed hiervan op banen in ...

10 februari 2014
Hotellerie moet digitale technieken beter commercieel inzetten

Het eerste congres voor de G20 Hotelvision zorgde voor een aantal eyeopeners voor de branche. De ruim 70 deelnemers uit de top van de Europese hotellerie werden met een stormsessie bijgepraat op het gebied van e-commerce en m-commerce (mobile commerce, red.). Kansen De G20 Hotelvision werd geh ...

1 juli 2013
Ekkebus slaagt voor Meesterproef

Richard Ekkebus van Restaurant Amber in The Landmark Mandarin Oriental Hong Kong is door Robert Kranenborg geïnaugureerd als SVH Meesterkok. Nadat Richard eerder op een KLM-vlucht van Amsterdam naar Hongkong haast letterlijk de sterren van de hemel kookte legde hij met volle overtuiging de proef ...

26 juni 2013
Meesterproef Ekkebus op 10 km hoogte

Passagiers van KLM aan boord van de KL0889 naar Hongkong werden op meer dan 10 kilometer hoogte verrast op een speciaal menu van de Nederlandse chef-kok Richard Ekkebus, culinary director van het tweesterrenrestaurant Amber in The Landmark Mandarin Oriental in Hongkong. Het diner maakte onderdeel ...

10 januari 2013
Nieuwe servet voorkomt vieze vingers

Deli XL is de komende tijd één van de twee exclusieve leveranciers van de innovatie vingerservet Grippy. Met het driehoekige servetje zijn vieze vingers na het eten van een chocoladetruffel verleden tijd. Piramide De Grippy is deze week geïntroduceerd op de stand van de horecatoeleverancier o ...

22 juni 2012 Sander Allegro
Column Sander Allegro: Nice to meet you

Kiezen naast wie je wilt zitten tijdens een lange vlucht, gewoon bij het inchecken. Die service biedt KLM onder de noemer 'social seating'. Het concept is simpel: je boekt de vlucht op de gebruikelijke manier en stelt na boeking je Facebook- of LinkedIn-account open voor het social seating p ...

16 april 2012
Nieuwe duurzaamheidsstrategie voor Accor

Accor Hotels heeft wereldwijd een nieuwe duurzame groeistrategie, PLANET 21, gelanceerd. In de strategie moeten ontwikkeling en duurzaamheid hand in hand gaan. Betrokkenheid De internationale hotelketen krijgt er jaarlijks internationaal 40.000 nieuwe hotelkamers bij en wil haar ontwikkeling ve ...

19 januari 2012
Wat is er te doen op de BBB?

Een bezoek aan de BBB staat niet alleen garant voor het opdoen en onderhouden van contacten. Ook kan men er terecht voor inspiratie en kennisverrijking. Onder andere de uitgebreide programma’s van het BBB Theater, Columbus Plein en Stichting Europa Culinair dragen hieraan bij. BBB Theater ...

10 januari 2012
Van harte welkom op de BBB 2012

De 58e editie van de BBB, dé horeca-vakbeurs voor Zuid-Nederland, komt in zicht! Van 30 januari t/m 2 februari 2012 kunt u in MECC Maastricht weer volop in contact treden met de gepassioneerde horeca-ondernemers van Zuid-Nederland. Niet alleen kunt u er voor nieuwe producten, diensten en innovati ...

9 januari 2012
Twitter: join the conversation! (4/6)

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van microblog Twitter. Een verhaal met succesvolle voorbeelden en met bijzondere marketingacties, maar ...

22 december 2011
Twee Hilton Hotels onder één dak

Hilton Worldwide kondigt de opening van het Hilton Frankfurt Airport en het Hilton Garden Inn Frankfurt Airport aan. De logeergelegenheden komen in het artistieke gebouw The Square in Frankfurt. Het is het eerste project van Hilton Worldwide in Europa waarin twee hotels van verschillende merken ...

29 juni 2011 Hotelketens
Iedereen is vrij om te doen wat hij wil

Ze hebben elkaar gevonden. Wie? Een indrukwekkend aantal hotels die tot de meest opmerkelijke en aantrekkelijke van Nederland behoren. Qua architectuur, historie, ligging, culinaire hoogstandjes... Kwaliteit dus. Vandaar de 'verzamelnaam' QL. Ook al telt de groep mooie kasteeltjes en ande ...

22 juni 2011
QL Golf nieuwste initiatief Quality Lodgings

Quality Lodgings, een collectie van kleinschalige authentieke hotels in Nederland, België en op de Antillen, lanceerde onlangs bij QL-deelnemer Kasteel Engelenburg haar nieuwste concept: QL Golf. Directeur van KHN Lodewijk van der Grinten mocht als eerste afslaan. Breed palet QL Golf biedt ee ...

2 mei 2011
Distributie - Blijf baas in eigen huis (5/6)

In zes artikelen beschrijft Stan Josephi, docent hotel-management van de Academy of Hotel Management van NHTV in Breda, wat de successen en valkuilen zijn van revenue management (RM) in de hotellerie. Dit vijfde artikel gaat over het belang van een effectieve distributie-strategie en welke rol RM hi ...

25 februari 2011
Mooiste cabinepersoneel in dienst bij Virgin

Als u niet op de centen hoeft te letten wanneer u een vliegticket boekt, dan kunt u andere criteria laten prevaleren. Zoals bijvoorbeeld het uiterlijk van het cabinepersoneel. Uit een enquête onder de bezoekers van de eerder deze maand gehouden Business Travel & Meetings Show in Londen blijkt dat V ...

23 februari 2011 Tech Ondernemen
Beter renderen kan iedereen leren

Revenumanagement is een vorm van prijsbepaling die oorspronkelijk uit de luchtvaartsector komt. Waar de luchtvaartmaatschappijen het voordeel van revenumanagement al in de jaren zeventig ontdekten, pakten grote hotelbedrijven uit Amerika dit prijszettingssysteem pas halverwege de jaren negentig op. ...

17 december 2010 Interview Longread
De vliegende hotelier wacht op vliegtuigen

Het is een spannend adres: Airport Plaza 1, Lelystad Airport. In ieder geval makkelijk te vinden, maar een 'plaza'? Nou nee, zeker niet in de leegte van de polder, en in de leegte van de luchthaven. Jawel, het is een vliegveld, maar de meeste activiteit - zo lijkt het - ontspint zich in het ...

14 november 2010 Hotelketens Interview Longread
"Het zijn nu eenmaal unieke hotels"

Volgens Mahatma Ghandi behoort 'kennis zonder karakter' tot de grootste onvolkomenheden in deze wereld. Een beetje ver gezocht misschien, maar geldt die wijsheid ook niet een beetje voor de hotellerie? Efficiëntie zonder karakter; design of comfort zonder karakter; gastvrijheid zonder.. ...

5 november 2010
Rinkens verandert lege kantoren in hotels

Haast een vijfde van de kantoorpanden in Nederland staat leeg. Creatieve omgevings-bouwer Paul Rinkens pakt een deel leegstand aan onder de vlag van TomorrowToday. Samen met René Savelberg (ex-McDonald’s Nederland) en Paul Janmaat (ex-KLM) wil Rinkens één miljoen vierkante meter aan kantoorruim ...

14 april 2010 Hotelketens Interview Longread
Sterker de toekomst in

De Golden Tulip Hospitality Group heeft een enerverend jaar achter de rug. Het aanvragen van het uitstel van betaling vorig voorjaar was voor Haike Blaauw, senior vice president franchise operations, verreweg het meest dramatische moment in de bijna achttien jaar die hij bij Golden Tulip werkt. Het ...

11 februari 2010
Just be. In Holland. nieuwe campagne NBTC

Onder de noemer 'Just be. In Holland.' start het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), samen met KLM, een marketing-campagne op de Noord-Amerikaanse markt. Doel van de campagne is Amerikanen de veelzijdigheid van Nederland te laten zien. Dat geldt voor Amerikanen die Europa voor het e ...

16 september 2009
Loyaliteitsprogramma Accor telt 3 miljoen leden

Een jaar na de introductie telt A|Club van hotelbedrijf Accor wereldwijd drie miljoen leden. Met het gratis online loyalty-programma zijn niet alleen punten te verdienen in de ruim 2.000 Accor-hotels onder de merken Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, Suitehotel, ibis en all seasons. Binne ...

31 juli 2009
Overname Golden Tulip door Starwood voltooid

Starwood Capital maakte vrijdagmiddag bekend dat de overname van de Golden Tulip Hospitality BV’s is afgerond. Het ging om de Franchise Business, de Development & Representation en Joint Venture overeenkomsten, de merken, het handelsmerk en het intellectueel eigendom van Golden Tulip, Tulip Inn en ...

4 juli 2009
Kogel door kerk: Starwood koopt, Kennedie uit bestuur

Het hotelmerk Golden Tulip heeft sinds vrijdagavond half negen nagenoeg zeker een nieuwe eigenaar in de vorm van de Starwood Capital Group. Golden Tulip-roerganger Hans Kennedie maakte bekend uit de leiding te stappen. Het nieuws kwam in een gezamenlijk persbericht van Starwood, GT en de curatoren. ...

24 juni 2009
Gold Crown Club wordt Best Western Rewards

Het loyaliteits-programma van Best Western, de Gold Crown Club, heet voortaan Best Western Rewards. Het internationale spaarprogramma biedt vaste klanten voordelen als gratis overnachtingen, kortingen en geschenken. Vaste klanten kunnen wereldwijd punten sparen. Per bestede Amerikaanse dollar ontvan ...

11 april 2009 Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Golden Tulip 'post recession style'

Golden Tulip is een van de eerste ketens die zich een zichtbare en herkenbare ‘post recession style’ kan aanmeten. Al de anderen moeten nog door de smurrie heen, maar GT staat vooraan. Over een half jaar zullen ze daar de vruchten van kunnen plukken. Golden Tulip is een gevestigde naa ...

6 maart 2008
Haute cuisine op KLM-vluchten

Sinds kort biedt luchtvaartmaatschappij KLM haar reizigers, op vluchten van en naar Tokio en Osaka, authentieke Japanse gerechten aan. Zowel in de World Business Class als in de Economy Class is de receptuur van de maaltijden samengesteld door Akira Oshima, Executive Chef & Manager van Okura's Japan ...

7 februari 2008 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Leuker in een ziekenhuis?

Goed nieuws is geen nieuws. Dat lijkt het credo van de algemene media als het gaat om de horeca. En dus komt onze sector vooral in het nieuws wanneer er iets misgaat. Roken, vet eten, alcoholproblemen; keuze genoeg. Een van de positieve ontwikkelingen die de media laten liggen, is het gegeven dat de ...

18 december 2006 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Hoe een appel de wereld verovert

Niks nieuws onder de zon. De geschiedenis herhaalt zich. Ooit was volgens het christelijk geloof een appel bepalend voor de verdere ontwikkeling van de mensheid. Weet u nog wel, Adam en Eva en de appel? Anno 2006 lijkt opnieuw een appel ervoor te zorgen dat onze samenleving ingrijpend verandert. De ...

23 juni 2006
Worldhotels sluit FF-partnership met vier maatschappijen

Worldhotels heeft een frequent flyer partnership gesloten met vier extra luchtvaartondernemingen. Het gaat hierbij naast Air France-KLM ook om SN Brussels Airlines en US Airways (sinds 1 juni), gevolgd door Alitalia op 1 juli. Dat heeft World Hotels maandag bekendgemaakt. ...

2 oktober 2005 Toerisme Longread
Inkomend toerisme naar Nederland

Het inkomend toerisme is van groot belang voor de Nederlandse economie; er gaat heel wat geld in deze sector om. Steeds meer toeristen ontdekken dat Nederland veel meer is dan de drugshoofdstad van Europa, en veel meer dan het land 'van dat jongetje die een vinger in de dijk stopte'. Toer ...

2 september 2005 Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewoud Hoogendoorn: bestaat loyaliteit?

Wanneer is een gast loyaal? Als hij terugkomt, terwijl hij toch veel meer betaalt dan bij een ander? Als hij terugkomt, terwijl hij een minder product of mindere service krijgt dan elders? Of als hij terugkomt omdat hij een betere prijs/kwaliteitverhouding denkt te kunnen krijgen? Maar dat laatste i ...

7 oktober 2004
Reis- en luchtvaartsector kiest 'Politicus van het Jaar'

De reis- en luchtvaartsector kiest de Politicus van het Jaar. Het initiatief van journalisten van de Travel Press Society, een genootschap van vakjournalisten, is bedoeld om reizen en luchtvaart hoger op de politieke agenda te zetten. 'Onze bedrijfstak is een stiefkindje op het Haagse binnenhof', mo ...

12 september 2004 F&B
Hotel Lapershoek: Geen dédain in Neêrlands Hollywood

Mediastad Hilversum: een verzamelplaats van omroepen, multimediabedrijven en ‘BN-ers’. De stad ook, van Lapershoek, een authentieke Gooise villa. Sinds 1987 een viersterrenhotel waar de rek stevig in zit. Een ambitieus hotel, maar tegelijkertijd bescheiden. Te bescheiden voor een gemeent ...

2 september 2004
Toestroom Chinese toeristen naar Holland gestart

Ni Hao, welcome to Holland', met deze woorden werden gisteren op Amsterdam Airport Schiphol 65 Chinese toeristen warm onthaald. Zij startten hier hun groepsreis door Europa met de Chinese touroperator China Travel International. Het is de eerste groep die in Nederland aankomt met het ADS-visum (Appr ...

3 juni 2004
Golden Tulip Lion d'Or sponsor KLM Dutch Ladies Open

Het Haarlemse Golden Tulip hotel Lion d'Or heeft zich als sponsor verbonden aan het KLM Dutch Ladies Open Golftoernooi. Dit evenement zal van 25 tot 27 juni 2004 gehouden worden op de Kennemer Golf & Country Club in Zandvoort. Het toernooi telt 120 deelneemsters, waarvan de 65 beste speelster op 27 ...

22 december 2003 Economie Toerisme
De Scandinavische etalage

Nederland staat nog steeds in de top tien, op de internationale congreswereldranglijst 2002. Dit blijkt uit de laatste jaarlijkse gegevens van de Union of International Associations (UIA), die de congresstatistieken wereldwijd verzamelt. Om op de congresladder te stijgen, wil Toerisme Recreatie Nede ...

22 oktober 2003 Columns Sander Allegro
Sander Allegro: Easybed

In de hotelsector spelen we graag leentjebuur. Eigenlijk alle significante innovaties zijn bedacht en ontwikkeld buiten onze sector. Vooral de luchtvaart dient regelmatig als inspiratiebron. Zo zijn de loyaliteitsprogramma’s van de grote hotelketens een goed gelukte kopie van de frequent flyer ...

13 oktober 2003 Columns
Column Sander Allegro: Easybed

In de hotelsector spelen we graag leentjebuur. Eigenlijk alle significante innovaties zijn bedacht en ontwikkeld buiten onze sector. Vooral de luchtvaart dient regelmatig als inspiratiebron. Zo zijn de loyaliteitsprogramma’s van de grote hotelketens een goed gelukte kopie van de frequent flyer ...

10 oktober 2003
BV Holland op de kaart in Groot-Brittannië

De Britse vestiging van Toerisme Recreatie Nederland (TRN) in Londen heeft samen met haar business-partners The Netherlands Foreign Investment Agency, Amsterdam Airport Schiphol en KLM UK het initiatief genomen via een insert in de Engelse editie van The Economist de BV Holland onder de aandacht te ...

22 september 2003 Columns
Column Ewout Hoogendoorn: knoflook voor de Batavieren

Weer een echt Europees bedrijf, die nieuwe combinatie. Nationale luchtvaartmaatschappijen zijn volledig uit de tijd; het had er al veel eerder van moeten komen. Natuurlijk barst het al van de echt Europese bedrijven. Goed, er zijn wat mislukkingen, zoals Corus, dat wordt uitgemolken door de Engelsen ...

2 juni 2003 Columns Ewout Hoogendoorn
Midden 2004 komt de ommekeer!

Shell durft op geen enkele manier te zeggen wat de toekomst brengen moge. Aan Ahold en Aegon wordt het wijselijk niet meer gevraagd. De rest van de AEX ‘onthoudt’ zich van winst- of verliesverwachtingen. Toegegeven, in 2000 was het makkelijker: gewoon de winstverwachting van het jaar er ...

22 oktober 2002 Columns Sander Allegro
Sander Allegro: Crying Dutchman

Het is niet gemakkelijk voor mij, maar ik zal het u maar gewoon vertellen. Als u belooft het aan niemand verder te vertellen. Ik ben een Blue Winger. Ik ben weer terug bij af. Een Blue Winger is nog lager dan iemand zonder frequent flyer card. Ik behoor tot de paria’s van Schiphol. Voor de ...

11 april 2001 Columns Toerisme
Noch Londen, noch Parijs

‘Plains, trains and automobiles.’ - Als ik het me goed herinner, doet deze Amerikaanse film op hilarische wijze verslag van een reis met hindernissen. Dat verhaal zou zich ook in Engeland kunnen afspelen. Onlangs verscheen in de Evening Standard, de leidende avondkrant van Londen, een li ...

2 december 2000 Achtergronden Longread 30 jaar Hospitality Management
Hotelratten en flessentrekkers

Hotels zijn vrij toegankelijk. De bagage ligt er voor het oprapen. Anonimiteit is, met een beetje handigheid, gegarandeerd. Kortom, het hotel is de ideale broedplaats voor criminele activiteiten. En dat blijkt: jaarlijks fungeert een hotel gemiddeld drie keer als place de crime. Om criminaliteit bin ...

17 februari 2000 Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: De gelijkenis tussen een vliegtuigstoel en een hotelkamer

‘De analisten hebben niet goed hun best gedaan,’ klaagde Leo van Wijk. Daardoor is het aandeel KLM zo gekelderd, en schrikt de buitenwereld van het schrappen van drieduizend banen. De sufferds (let wel: de analisten) blijken niet in de gaten te hebben gehad dat de KLM een enorme overcap ...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: