''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

15 juli 2020 | redactie

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan linnenbeheer: “Uiteraard hanteren wij de anderhalve meter afstand binnen de wasserijen en gebruiken we beschermende middelen, afhankelijk van waar in het proces de werknemer zich bevindt.”

Maar ook aan de klant wordt gevraagd om voorzichtigheid te betrachten. “We vragen aan onze klanten om besmet wasgoed te verpakken en als zodanig aan te merken. Wij plaatsen het wasgoed vervolgens vijf dagen in quarantaine om het algehele risico volledig uit te sluiten. Volgens onderzoeken overleeft het coronavirus een paar uur tot vierentwintig uur op textiel, waardoor wij het risico zoveel mogelijk uitsluiten wanneer we dit protocol volgen.” In het wasproces wordt vervolgens niets aan het toeval overgelaten: “Al het linnen wordt boven de zestig graden gewassen; dit alleen zou in samenwerking met de chemicaliën al voldoende moeten zijn om het virus te doden”, aldus Kimman. “Na het wassen wordt het linnen ook nog gemangeld en gedroogd, waarbij temperaturen tussen de 150 en 200 graden worden bereikt. Dit overleeft het virus überhaupt niet. We kunnen dus garanderen dat het linnen op dit punt in het proces coronavrij is. Het is belangrijk om het linnen na dit proces ook correct te behandelen; het personeel draagt mondkapjes en handschoenen, en het linnen wordt degelijk verpakt in plastic. Onze chauffeurs dragen handschoenen, maar eenmaal in het hotel is het belangrijk dat de housekeeping ook protocollen hanteert, en naleeft, bij het opmaken en afhalen van linnen, maar ook bij het werken met onderliggende delen, zoals het matras en de kussens.”

Hotels zijn doorgaans goed bezig

Het gebruik van moltons is meer dan ooit van waarde in hotels, zo blijkt. “Moltons worden gebruikt ter bescherming van de kussens en matrassen”, aldus Kimman. “Bovendien zijn moltons steeds vaker vochtwerend en ademend, waardoor lichaamsvocht niet in het matras of kussen trekt. Een mens verliest tijdens zijn slaap immers behoorlijk wat vocht, wat resulteert in de bekende plekken op het matras. De moltons zijn goed wasbaar en bevorderen niet alleen de hygiëne, maar helpen ook om de levensduur van kussens en matrassen te verlengen. Voor zover ik het kan beoordelen, is de mate van hygiëne met betrekking tot het bed in de meeste hotels vrij goed, dus de gast kan met een gerust gevoel een kamer boeken.”

Goed schoonmaken an sich is weer een andere tak van sport, volgens Rob. “Daarbij werken de grotere hotelketens inderdaad met protocollen die doorgaans heel goed in elkaar zitten. Je ziet dat de housekeeping met maskers werkt wanneer ze sanitair schoonmaken, wat te maken heeft met het risico op opspattend water, en altijd handschoenen dragen. Het afgehaalde linnen verpakken ze zoveel mogelijk direct in zakken, om ronddwarrelend stof te voorkomen. Volgens de protocollen werken ze alleen in de kamer en sluiten ze de deur af tijdens het schoonmaken. Op het gebied van linnen zijn er ook nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Wij zijn bijvoorbeeld in gesprek met een partij die toevoegingen aanbiedt voor het wasproces, waardoor we linnen gegarandeerd virusvrij kunnen maken. Die kant gaat het dus wel op, en dat is alleen maar goed.”

Tafellinnen bevordert de hygiëne

Een punt van aandacht is het tafellinnen. Omdat het coronavirus minder lang op linnen overleeft ten opzichte van op harde oppervlakken, biedt het gebruik van tafellinnen hygiënische voordelen. “Een bedekte tafel is beter dan een glad oppervlak”, beaamt Kimman. “In België is er een discussie of papier beter is dan linnen, maar het gebruik van een tafellaken is sowieso minder risicovol dan een tafel zonder linnen. Zeker wanneer je het tafellaken steeds vervangt na gebruik. Daarnaast heeft tafellinnen, en zeker linnen met een GOTS-keurmerk, een duurzamer karakter, zo blijkt uit onderzoek. Wanneer je geen linnen gebruikt, dan dien je het oppervlak na gebruik steeds te reinigen met een desinfecterend middel. We merken dus dat er een steeds grotere vraag ontstaat naar tafellakens, vooral vanwege de voordelen vanuit hygiënisch perspectief. Maar ook in een restaurant blijft het belangrijk dat ook het personeel juist omgaat met de protocollen. Bedienend personeel zou eigenlijk altijd handschoenen moeten dragen. Zoals ik al zei, zijn de grote hotelketens heel goed bezig met de protocollen. Het beleid is per land zeer verschillend, waardoor zij hebben besloten hun protocol hier ‘boven te hangen’ en zodoende een internationale standaard neer te zetten. Die standaard is vrij hoog, iedereen ziet de flesjes met handgel wel bij de receptie, maar de ketens gaan achter de schermen veel verder dan dat. Ze gaan er uiterst serieus mee om, en dat moet wel als je het vertrouwen van de gast wil terugwinnen en behouden. Als ik bij deze ketens binnenstap, dan valt me iedere keer weer op hoe goed ze erover hebben nagedacht.”

Zakenhotels hebben het zwaar

Tot slot. Kimman reist veel en spreekt veel hoteliers. Wat is zijn toekomstverwachting voor de hotellerie? “De provincie krabbelt duidelijk eerder op dan de hotels in de grote steden. Dat komt omdat leisure eerder aantrekt dan de zakelijke markt. Vanmorgen las ik dat de KLM een afname zag van 91 procent met betrekking tot het zakelijke verkeer. Dat is tekenend, en zal op de korte termijn ook niet veranderen. Zakenhotels richten zich op dit moment meer op leisure, want velen van hen hebben tot september geen zakelijke business in de boeken. Gelukkig is de overheid concreet met betrekking tot de mogelijkheden in de zomervakantie; op die manier wordt toerisme toch weer wat aangejaagd en dat lijkt goed uit te pakken. Afgelopen weekend zag ik wel weer veel Duitse kentekens op de weg en ik krijg signalen dat veel locaties deze zomer weer volledig bezet zijn. Aan ons en de hotels samen rest de taak om de gast op het vlak van hygiëne een goed gevoel te geven.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: