Nederlands eerste hotelmerk Golden Tulip blaast 60 kaarsjes uit

Auteur: Redactie
Hotelketens 14 april 2022
Nederlands eerste hotelmerk Golden Tulip blaast 60 kaarsjes uit

Dit jaar viert Golden Tulip zijn 60e verjaardag. De keten werd in het jaar 1962 opgericht en was in Nederland het eerste initiatief op het gebied van samenwerking in de hotellerie. Het jubileumjaar zal gevierd worden met onder meer speciale arrangementen, gratis consumpties voor gasten met hetzelfde geboortejaar en winacties voor de hotelgasten.

De oprichters

Aanvankelijk waren er zes Nederlandse hotels betrokken bij de oprichting. Zes succesvolle zelfstandige hotels die hun krachten wilden bundelen om de concurrentie aan te kunnen gaan met de sterk opkomende Amerikaanse hotelketens. Eén van de hotels die betrokken was bij het prille begin is nog steeds onderdeel van de keten: Golden Tulip Hotel Central in Den Bosch van de familie Rademaker. Directeur Karin Rademaker, die het stokje overnam van haar vader Tonny Rademaker, vertelt: “Mijn vader was vanaf het begin enthousiast en heeft zijn schouders er mee onder gezet onder het motto “samen bereik je meer dan alleen. Hij had een duidelijke visie, keek niet alleen naar zijn eigen hotel, maar nam het voortouw voor de hele sector. Hij had een sterke drijfveer voor het slagen de nieuwe keten, en wij zijn tot op vandaag loyaal gebleven aan het merk.”

Jubileum acties

Op de speciale actiewebsite zijn de jubileumarrangementen te vinden. Ook is het mogelijk om hier een selfie te uploaden die gemaakt is in één van de hotellobby’s waar een groot billboard te vinden is waar men voor kan staan. Vijf gasten met de leukste en gekste foto zullen een glimmende Golden Tulip city bike winnen.

Verder krijgen gasten die in hetzelfde jaar als Golden Tulip geboren zijn, de mogelijkheid om een voucher te ontvangen die in te wisselen is voor een drankje in de bar.

En omdat de tulp centraal staat, zijn er met de Floriade aparte afspraken gemaakt voor zakelijke relaties van de hotels. De Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade wordt sinds 1960 één keer per 10 jaar georganiseerd en zal in 2022 plaatsvinden in Almere.

Naast deze Benelux activiteiten zullen de Golden Tulip hotels in andere landen ook speciale acties organiseren voor gasten, boekers en medewerkers van de hotels in dit jaar.

Golden Tulip door de jaren heen

1962:    Zes onafhankelijke hoteliers beginnen Golden Tulip Hotels Holland.

1975:     Golden Tulip gaat een samenwerking aan met KLM en ontwikkelt zo een groot wereldwijd netwerk.

1993:     Golden Tulip introduceert Tulip Inn (3 sterren).

2006:    Een nieuw internationaal luxe merk genaamd ‘Royal Tulip’ wordt geïntroduceerd.
Deze vijfsterrenhotels voldoen aan de meest luxueuze faciliteiten.

2009:    Golden Tulip wordt overgenomen door Starwood Capital en gaat een strategische alliantie aan met Louvre Hotel Group.

2015:    Starwood Capital Group en Jin Jiang International Holdings Co., Ltd. kondigen aan dat de verkoop van Louvre Hotels Group definitief is. In de Benelux vertegenwoordigt Louvre Hotels Group de merken Golden Tulip, Tulip Inn, Campanile en Première Classe.

2022:     Golden Tulip bestaat 60 jaar en is in die jaren een wereldwijd merk geworden met meer dan 160 hotels in 39 landen.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws