Column: Het post-corona tijdperk

Auteur: David Bakker
Columns David Bakker 8 april 2020
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de receptie standaard plastic handschoentjes? 

Marijke Schreiner, CEO van Stayokay hostels, zei het al gekscherend in een interview van Hospitality Management. “BC wordt ‘before corona’ en AC ‘after corona’." De wereld gaat veranderen, is de verwachting nu, waaronder ook de hotellerie. Waar nu als hotelier uiteraard al je focus en energie naar gaat, is de liquiditeit en de medewerkers. Hoe houd ik het geld binnen en de mensen verbonden? 

Het zijn barre en onzekere tijden. Bestaat mijn hotel straks nog, is een plausibele vraag. Toch zou ik verder willen kijken. Kijken naar de periode als de coronacrisis voorbij is. Want hoewel dat op dit moment nog heel erg ver weg lijkt, gaat dat moment komen. De schade wordt opgemaakt en de mensen gaan door. Zo gaat dat. Ook in de hotellerie. 

Terugkomend op mijn openingsvraag, is het juist in deze tijd van essentieel belang om te kijken hoe de bedrijfsvoering van het hotel er na de crisis uit gaat zien. Ik ben geen hotelier en ook geen econoom, maar de vorige crises laten zien dat de zakelijke markt de grootste dreun krijgt met de langste nasleep. Hoe ga je als hotelier die klap opvangen? Wat doe je met banqueting ruimtes? Wees creatief. 

Verwacht wordt nu, dat zodra de maatschappij weer beetje bij beetje opstart, Nederlanders een vakantie naar het buitenland nog even laten schieten. Daar liggen kansen voor de hoteliers in de toeristische gebieden. Afhankelijk van hun financiële situatie hebben mensen na een zware periode behoefte aan ontspanning. Ontwikkel een strategie en laat je zien! Maak van deze nieuwe gasten terugkerende gasten.

Hoe het vliegverkeer zich gaat ontwikkelen is nog niet te zeggen. Moeder Aarde lijkt de enige winnaar in deze tijden van crisis. KLM-baas Pieter Elbers verklaarde tegenover NU.nl dat de noodzaak voor Schiphol om te groeien, dit jaar en volgend jaar nog niet noodzakelijk is. Dat zegt wel iets. 

Na 9/11, de bankencrisis en de Eurocrisis is dit nummer vier in twintig jaar tijd. De geschiedenis laat zien dat de hotellerie na de verschillende crises wel degelijk veranderd is. Flexibeler, dynamischer en creatiever: hotels lanceerden het ene na het andere merk, konden sneller inspelen op de wens van de gast en vullen het F&B-aanbod anders in. De mens is veerkrachtig, slim, innovatief en creatief. Misschien wel juist op de momenten dat het ontzettend tegenzit. Schouder eronder!

Overig nieuws