Column: Het post-corona tijdperk

8 april 2020 | David Bakker

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de receptie standaard plastic handschoentjes? 

Marijke Schreiner, CEO van Stayokay hostels, zei het al gekscherend in een interview van Hospitality Management. “BC wordt ‘before corona’ en AC ‘after corona’." De wereld gaat veranderen, is de verwachting nu, waaronder ook de hotellerie. Waar nu als hotelier uiteraard al je focus en energie naar gaat, is de liquiditeit en de medewerkers. Hoe houd ik het geld binnen en de mensen verbonden? 

Het zijn barre en onzekere tijden. Bestaat mijn hotel straks nog, is een plausibele vraag. Toch zou ik verder willen kijken. Kijken naar de periode als de coronacrisis voorbij is. Want hoewel dat op dit moment nog heel erg ver weg lijkt, gaat dat moment komen. De schade wordt opgemaakt en de mensen gaan door. Zo gaat dat. Ook in de hotellerie. 

Terugkomend op mijn openingsvraag, is het juist in deze tijd van essentieel belang om te kijken hoe de bedrijfsvoering van het hotel er na de crisis uit gaat zien. Ik ben geen hotelier en ook geen econoom, maar de vorige crises laten zien dat de zakelijke markt de grootste dreun krijgt met de langste nasleep. Hoe ga je als hotelier die klap opvangen? Wat doe je met banqueting ruimtes? Wees creatief. 

Verwacht wordt nu, dat zodra de maatschappij weer beetje bij beetje opstart, Nederlanders een vakantie naar het buitenland nog even laten schieten. Daar liggen kansen voor de hoteliers in de toeristische gebieden. Afhankelijk van hun financiële situatie hebben mensen na een zware periode behoefte aan ontspanning. Ontwikkel een strategie en laat je zien! Maak van deze nieuwe gasten terugkerende gasten.

Hoe het vliegverkeer zich gaat ontwikkelen is nog niet te zeggen. Moeder Aarde lijkt de enige winnaar in deze tijden van crisis. KLM-baas Pieter Elbers verklaarde tegenover NU.nl dat de noodzaak voor Schiphol om te groeien, dit jaar en volgend jaar nog niet noodzakelijk is. Dat zegt wel iets. 

Na 9/11, de bankencrisis en de Eurocrisis is dit nummer vier in twintig jaar tijd. De geschiedenis laat zien dat de hotellerie na de verschillende crises wel degelijk veranderd is. Flexibeler, dynamischer en creatiever: hotels lanceerden het ene na het andere merk, konden sneller inspelen op de wens van de gast en vullen het F&B-aanbod anders in. De mens is veerkrachtig, slim, innovatief en creatief. Misschien wel juist op de momenten dat het ontzettend tegenzit. Schouder eronder!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: