Column: Het post-corona tijdperk

8 april 2020 | David Bakker

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de receptie standaard plastic handschoentjes? 

Marijke Schreiner, CEO van Stayokay hostels, zei het al gekscherend in een interview van Hospitality Management. “BC wordt ‘before corona’ en AC ‘after corona’." De wereld gaat veranderen, is de verwachting nu, waaronder ook de hotellerie. Waar nu als hotelier uiteraard al je focus en energie naar gaat, is de liquiditeit en de medewerkers. Hoe houd ik het geld binnen en de mensen verbonden? 

Het zijn barre en onzekere tijden. Bestaat mijn hotel straks nog, is een plausibele vraag. Toch zou ik verder willen kijken. Kijken naar de periode als de coronacrisis voorbij is. Want hoewel dat op dit moment nog heel erg ver weg lijkt, gaat dat moment komen. De schade wordt opgemaakt en de mensen gaan door. Zo gaat dat. Ook in de hotellerie. 

Terugkomend op mijn openingsvraag, is het juist in deze tijd van essentieel belang om te kijken hoe de bedrijfsvoering van het hotel er na de crisis uit gaat zien. Ik ben geen hotelier en ook geen econoom, maar de vorige crises laten zien dat de zakelijke markt de grootste dreun krijgt met de langste nasleep. Hoe ga je als hotelier die klap opvangen? Wat doe je met banqueting ruimtes? Wees creatief. 

Verwacht wordt nu, dat zodra de maatschappij weer beetje bij beetje opstart, Nederlanders een vakantie naar het buitenland nog even laten schieten. Daar liggen kansen voor de hoteliers in de toeristische gebieden. Afhankelijk van hun financiële situatie hebben mensen na een zware periode behoefte aan ontspanning. Ontwikkel een strategie en laat je zien! Maak van deze nieuwe gasten terugkerende gasten.

Hoe het vliegverkeer zich gaat ontwikkelen is nog niet te zeggen. Moeder Aarde lijkt de enige winnaar in deze tijden van crisis. KLM-baas Pieter Elbers verklaarde tegenover NU.nl dat de noodzaak voor Schiphol om te groeien, dit jaar en volgend jaar nog niet noodzakelijk is. Dat zegt wel iets. 

Na 9/11, de bankencrisis en de Eurocrisis is dit nummer vier in twintig jaar tijd. De geschiedenis laat zien dat de hotellerie na de verschillende crises wel degelijk veranderd is. Flexibeler, dynamischer en creatiever: hotels lanceerden het ene na het andere merk, konden sneller inspelen op de wens van de gast en vullen het F&B-aanbod anders in. De mens is veerkrachtig, slim, innovatief en creatief. Misschien wel juist op de momenten dat het ontzettend tegenzit. Schouder eronder!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
citizenM lanceert nieuwe subscriptions als antwoord op veranderd consumentengedrag

citizenM zet twee subscriptions in de markt die zich richten op de digital nomads, de thuiswerkers en de bedrijven die op zoek zijn naar invulling van het nieuwe hybride werken. Dit aanbod wordt wereldwijd beschikbaar. Vanaf vandaag kunnen remote workers en digital nomads werken én ontspannen ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Nieuwbouw Van der Valk Hotel Venlo bereikt hoogste punt

Het is alweer ruim een jaar geleden dat er werd gestart met de sloop, maar nu heeft de nieuwbouw van het Van der Valk Hotel in Venlo het hoogste punt bereikt. De bestaande toren bleef staan en heeft zestig kamers, maar daarnaast wordt een compleet nieuwe hotelvleugel gebouwd. In de nieuwe vleugel ...

Awards Duurzaamheid
Bucuti haalt als eerste resort wereldwijd een perfecte score bij Green Globe

Bucuti & Tara Beach Resort heeft ’s werelds eerste perfecte score van 100 punten gehaald bij Green Globe, het wereldwijd erkende duurzaamheidslabel. Daarnaast heeft Bucuti & Tara wederom de certificering verkregen als CO2-neutraal resort en blijft het het eerste en enige energie-neutra ...

Hotelbouwplannen Internationaal
Louvre Hotels Group blijft uitbreiden: 10 nieuwe hotels

Ondanks de impact van COVID-19 op de internationale hotelindustrie, blijft Louvre Hotels Group (LHG) - de op één na grootste hotelgroep van Europa en een dochteronderneming van Jin Jiang International - haar netwerk in Europa ontwikkelen door tien '7 Days Premium’ hotels over ...

Columns
Column Tanja Seegers: Ik pas me aan

Ik fiets door prachtige groene wijngaarden en verlaten Franse dorpen. De wind waait door mijn haren. Heel even voel ik me zo vrij als een vogel. Een moment van geluk. Vrijheid; de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. In maatschappelijke zin behelst het de mogelijkheid van groepen en individue ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: