Sander Allegro: Hotel van de Toekomst

17 november 1998 | Sander Allegro

 

Het is er dan toch gekomen: het hotel van de toekomst. Het staat echter niet in Houten, en Chriet Titulaer heeft er geen bemoeienis mee gehad. Het 'futurologische' hotel staat in Manilla (Filippijnen) en is daar bekend onder de naam Pan Pacific Hotel Manila. Het hotel hangt niet van de 'gadgets' aan elkaar, maar is een buitengewoon goed doordacht en innovatief vijfsterrenconcept.

De mensen achter het concept hebben hun streven als volgt verwoord: 'een zorgeloze gastvrijheidservaring tot stand brengen door ? zonder compromis ? verwachtingen te overtreffen'. En dat lukt ze ook nog. Het hotel is gebaseerd op een butlerconcept. De butler is ? naast de general manager ? dan ook meteen de enige functionaris in het hotel. Hij schrijft de gast in en uit (in de lift of in diens kamer); maakt de kamer schoon; verzorgt de was en de roomservice; et cetera. Alle andere zaken zijn uitbesteed; van technische dienst tot financiële administratie; van food & beverage tot healthclub.

Het hele hotel is gebouwd met de gast in gedachten. De kamers zijn ruim, modern en bieden alle ruimte voor werken en ontspanning. Een computer met Internetverbinding, printer, scanner en fax zijn standaard. Hetzelfde geldt voor de mobiele telefoon en pieper die gratis ter beschikking gesteld worden. Verder zijn er twee tv's (één boven het bad), vier telefoons en een complete stereoset met CD collectie, een koffiezetapparaat en alle andere, meer gebruikelijke zaken.

Een verblijf in dit hotel is 'zorgenvrij': als je wilt wordt alles voor je geregeld. Je butler pakt de koffer uit, zorgt dat je pak gestoomd wordt ? bij de prijs inbegrepen ? voorziet je van informatie, bevestigt je terugvlucht, enzovoort. Wanneer je iets in je kamer wenst te eten, kun je kiezen uit het aanbod van maar liefst veertig restaurants; allen in het hotel gevestigd. En allemaal uitbesteed. Uiteraard wordt de roomservice verzorgd door de butler. De butler informeert naar je wensen: hoe laat mag de kamer worden gereinigd; hoe laat wenst u uit te checken; ... Alles wordt piekfijn geregeld. Elke butler heeft zo'n vier kamers onder zijn of haar hoede.

Ontbijt, 'afternoon tea' en aperitief worden geserveerd in de businesslounge op de 21e verdieping. Alle genoemde consumpties zijn inbegrepen in de kamerprijs. De lounge zelf heeft, naast comfortabele zitjes en een prachtig uitzicht, vergadertafels (gratis), een grote vleugel (voor de gasten), een biljart en een actueel gehouden collectie boeken en tijdschriften.

Dat zal wel onbetaalbaar zijn, hoor ik u denken. Mis! Het hotel is niet duurder dan de traditionele concurrenten. Wat echter minstens zo interessant is, is het hoge rendement van dit hotel. Hoe ze dat doen? Wordt vervolgd!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: