Sander Allegro: Hotel van de Toekomst

17 november 1998 | Sander Allegro

 

Het is er dan toch gekomen: het hotel van de toekomst. Het staat echter niet in Houten, en Chriet Titulaer heeft er geen bemoeienis mee gehad. Het 'futurologische' hotel staat in Manilla (Filippijnen) en is daar bekend onder de naam Pan Pacific Hotel Manila. Het hotel hangt niet van de 'gadgets' aan elkaar, maar is een buitengewoon goed doordacht en innovatief vijfsterrenconcept.

De mensen achter het concept hebben hun streven als volgt verwoord: 'een zorgeloze gastvrijheidservaring tot stand brengen door ? zonder compromis ? verwachtingen te overtreffen'. En dat lukt ze ook nog. Het hotel is gebaseerd op een butlerconcept. De butler is ? naast de general manager ? dan ook meteen de enige functionaris in het hotel. Hij schrijft de gast in en uit (in de lift of in diens kamer); maakt de kamer schoon; verzorgt de was en de roomservice; et cetera. Alle andere zaken zijn uitbesteed; van technische dienst tot financiële administratie; van food & beverage tot healthclub.

Het hele hotel is gebouwd met de gast in gedachten. De kamers zijn ruim, modern en bieden alle ruimte voor werken en ontspanning. Een computer met Internetverbinding, printer, scanner en fax zijn standaard. Hetzelfde geldt voor de mobiele telefoon en pieper die gratis ter beschikking gesteld worden. Verder zijn er twee tv's (één boven het bad), vier telefoons en een complete stereoset met CD collectie, een koffiezetapparaat en alle andere, meer gebruikelijke zaken.

Een verblijf in dit hotel is 'zorgenvrij': als je wilt wordt alles voor je geregeld. Je butler pakt de koffer uit, zorgt dat je pak gestoomd wordt ? bij de prijs inbegrepen ? voorziet je van informatie, bevestigt je terugvlucht, enzovoort. Wanneer je iets in je kamer wenst te eten, kun je kiezen uit het aanbod van maar liefst veertig restaurants; allen in het hotel gevestigd. En allemaal uitbesteed. Uiteraard wordt de roomservice verzorgd door de butler. De butler informeert naar je wensen: hoe laat mag de kamer worden gereinigd; hoe laat wenst u uit te checken; ... Alles wordt piekfijn geregeld. Elke butler heeft zo'n vier kamers onder zijn of haar hoede.

Ontbijt, 'afternoon tea' en aperitief worden geserveerd in de businesslounge op de 21e verdieping. Alle genoemde consumpties zijn inbegrepen in de kamerprijs. De lounge zelf heeft, naast comfortabele zitjes en een prachtig uitzicht, vergadertafels (gratis), een grote vleugel (voor de gasten), een biljart en een actueel gehouden collectie boeken en tijdschriften.

Dat zal wel onbetaalbaar zijn, hoor ik u denken. Mis! Het hotel is niet duurder dan de traditionele concurrenten. Wat echter minstens zo interessant is, is het hoge rendement van dit hotel. Hoe ze dat doen? Wordt vervolgd!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: