Sander Allegro: Hotel van de Toekomst

17 november 1998 | Sander Allegro

 

Het is er dan toch gekomen: het hotel van de toekomst. Het staat echter niet in Houten, en Chriet Titulaer heeft er geen bemoeienis mee gehad. Het 'futurologische' hotel staat in Manilla (Filippijnen) en is daar bekend onder de naam Pan Pacific Hotel Manila. Het hotel hangt niet van de 'gadgets' aan elkaar, maar is een buitengewoon goed doordacht en innovatief vijfsterrenconcept.

De mensen achter het concept hebben hun streven als volgt verwoord: 'een zorgeloze gastvrijheidservaring tot stand brengen door ? zonder compromis ? verwachtingen te overtreffen'. En dat lukt ze ook nog. Het hotel is gebaseerd op een butlerconcept. De butler is ? naast de general manager ? dan ook meteen de enige functionaris in het hotel. Hij schrijft de gast in en uit (in de lift of in diens kamer); maakt de kamer schoon; verzorgt de was en de roomservice; et cetera. Alle andere zaken zijn uitbesteed; van technische dienst tot financiële administratie; van food & beverage tot healthclub.

Het hele hotel is gebouwd met de gast in gedachten. De kamers zijn ruim, modern en bieden alle ruimte voor werken en ontspanning. Een computer met Internetverbinding, printer, scanner en fax zijn standaard. Hetzelfde geldt voor de mobiele telefoon en pieper die gratis ter beschikking gesteld worden. Verder zijn er twee tv's (één boven het bad), vier telefoons en een complete stereoset met CD collectie, een koffiezetapparaat en alle andere, meer gebruikelijke zaken.

Een verblijf in dit hotel is 'zorgenvrij': als je wilt wordt alles voor je geregeld. Je butler pakt de koffer uit, zorgt dat je pak gestoomd wordt ? bij de prijs inbegrepen ? voorziet je van informatie, bevestigt je terugvlucht, enzovoort. Wanneer je iets in je kamer wenst te eten, kun je kiezen uit het aanbod van maar liefst veertig restaurants; allen in het hotel gevestigd. En allemaal uitbesteed. Uiteraard wordt de roomservice verzorgd door de butler. De butler informeert naar je wensen: hoe laat mag de kamer worden gereinigd; hoe laat wenst u uit te checken; ... Alles wordt piekfijn geregeld. Elke butler heeft zo'n vier kamers onder zijn of haar hoede.

Ontbijt, 'afternoon tea' en aperitief worden geserveerd in de businesslounge op de 21e verdieping. Alle genoemde consumpties zijn inbegrepen in de kamerprijs. De lounge zelf heeft, naast comfortabele zitjes en een prachtig uitzicht, vergadertafels (gratis), een grote vleugel (voor de gasten), een biljart en een actueel gehouden collectie boeken en tijdschriften.

Dat zal wel onbetaalbaar zijn, hoor ik u denken. Mis! Het hotel is niet duurder dan de traditionele concurrenten. Wat echter minstens zo interessant is, is het hoge rendement van dit hotel. Hoe ze dat doen? Wordt vervolgd!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: