Sander Allegro: Michael D. Olsen

29 april 2012 |
Sander Allegro:  Michael D. Olsen<

In de winter van 1995 verbleef ik, als lid van het researchteam van de International Hotel & Restaurant Association, in een prachtig Weens Grand Hotel alwaar een tweedaagse 'technology think tank' plaatsvond. Voor de bijeenkomst was de top van de internationale hotellerie uitgenodigd.

Uiteraard werd er gepresenteerd met het toen nog tamelijk revolutionaire powerpoint; in het midden van de zaal stond een toen al sterk verouderd type beamer opgesteld. Het apparaat had de omvang van een kleine auto, maakte een hels kabaal en produceerde een zeer matige beeldkwaliteit.

Toen de directeur van het hotel aan onze teamleider vroeg of alles naar wens was, zag hij zijn vraag beantwoord met een serie tegenvragen. Hoe belangrijk was de MICE-markt voor het hotel? Welk percentage van de MICE-klanten gebruikte een beamer? Wat waren de verwachtingen met betrekking tot het gebruik van deze technologie in de toekomst? De hoteldirecteur vertelde dat de MICE-markt reuze belangrijk was; meer dan de helft gebruikte een beamer; in de toekomst zou dat alleen nog maar toenemen.
“Investeer dan in een behoorlijke beamer,” was het advies van teamleider Michael D. Olsen, die daarmee de kern van het door hem ontwikkelde 'co-alignment principe' demonstreerde. Volgens dit principe is het van eminent belang om te zorgen voor een afstemming tussen de strategische keuze (de MICE-markt), de inzet van middelen (de beamer) en het bedrijfsresultaat. Eind maart overleed Michael Olsen en daarmee verloor de internationale hotelindustrie een toonaangevend boegbeeld voor strategisch management.

Olsen was verbonden aan de niet bijster beroemde Virginia Tech University en bleef zijn werkgever trouw, ook toen zijn ster tot grote hoogte gestegen was. Zijn eerste buitenlandse optreden was in Den Haag, waar toenmalig hotelschooldirecteur Ewout Cassee in 1979 een internationale conferentie organiseerde in het kader van het 50-jarig bestaan van Hotelschool Den Haag. Het bleek voor Olsen het begin van een grote internationale carrière en een levenslange vriendschap met Ewout Cassee. Olsen was gastdocent aan alle grote hotelopleidingen ter wereld, sprak op internationale congressen en was 'board room consultant' van grote hotelketens, ministeries en NGO´s.

Onvermoeibaar reisde hij de wereld rond om zijn verhaal te vertellen en mensen op te leiden. Het onder zijn leiding in 1995 uitgebrachte White Paper over de toekomst van de hotelsector in de 21e eeuw, bevat een reeks voorspellingen die anno 2012 zeer herkenbaar zijn en realiteit zijn geworden. Ik heb veel van Mike Olsen geleerd en zal hem node missen. Moge hij in vrede rusten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Achtergronden
Viervoeters welkom bij deze Eden Hotels

In Nederland worden ruim 1,5 miljoen honden als huisdier gehouden. En hoe gezellig is het om er samen met je trouwe viervoeter even tussenuit te gaan. Daarom bieden deze zomer het City Hotel Hengelo, Designhotel Maastricht, The ED Amsterdam, Oranje Hotel Leeuwarden en The Lancaster Hotel Amsterdam s...

Toerisme
Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Accor Hotelketens
Accor tekent voor TRIBE hotel in Nederland en een nieuw Mercure hotel

Accor heeft samen met WIN Hotels een franchiseovereenkomst getekend voor de komst van het allereerste TRIBE hotel en een Mercure hotel in Amsterdam. De hotels zijn gevestigd in twee torens van het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Gare du Nord’ in Amsterdam-Noord, naast metrostation Noord (No...

F&B
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: