Sander Allegro: Michael D. Olsen

29 april 2012 |
Sander Allegro:  Michael D. Olsen<

In de winter van 1995 verbleef ik, als lid van het researchteam van de International Hotel & Restaurant Association, in een prachtig Weens Grand Hotel alwaar een tweedaagse 'technology think tank' plaatsvond. Voor de bijeenkomst was de top van de internationale hotellerie uitgenodigd.

Uiteraard werd er gepresenteerd met het toen nog tamelijk revolutionaire powerpoint; in het midden van de zaal stond een toen al sterk verouderd type beamer opgesteld. Het apparaat had de omvang van een kleine auto, maakte een hels kabaal en produceerde een zeer matige beeldkwaliteit.

Toen de directeur van het hotel aan onze teamleider vroeg of alles naar wens was, zag hij zijn vraag beantwoord met een serie tegenvragen. Hoe belangrijk was de MICE-markt voor het hotel? Welk percentage van de MICE-klanten gebruikte een beamer? Wat waren de verwachtingen met betrekking tot het gebruik van deze technologie in de toekomst? De hoteldirecteur vertelde dat de MICE-markt reuze belangrijk was; meer dan de helft gebruikte een beamer; in de toekomst zou dat alleen nog maar toenemen.
“Investeer dan in een behoorlijke beamer,” was het advies van teamleider Michael D. Olsen, die daarmee de kern van het door hem ontwikkelde 'co-alignment principe' demonstreerde. Volgens dit principe is het van eminent belang om te zorgen voor een afstemming tussen de strategische keuze (de MICE-markt), de inzet van middelen (de beamer) en het bedrijfsresultaat. Eind maart overleed Michael Olsen en daarmee verloor de internationale hotelindustrie een toonaangevend boegbeeld voor strategisch management.

Olsen was verbonden aan de niet bijster beroemde Virginia Tech University en bleef zijn werkgever trouw, ook toen zijn ster tot grote hoogte gestegen was. Zijn eerste buitenlandse optreden was in Den Haag, waar toenmalig hotelschooldirecteur Ewout Cassee in 1979 een internationale conferentie organiseerde in het kader van het 50-jarig bestaan van Hotelschool Den Haag. Het bleek voor Olsen het begin van een grote internationale carrière en een levenslange vriendschap met Ewout Cassee. Olsen was gastdocent aan alle grote hotelopleidingen ter wereld, sprak op internationale congressen en was 'board room consultant' van grote hotelketens, ministeries en NGO´s.

Onvermoeibaar reisde hij de wereld rond om zijn verhaal te vertellen en mensen op te leiden. Het onder zijn leiding in 1995 uitgebrachte White Paper over de toekomst van de hotelsector in de 21e eeuw, bevat een reeks voorspellingen die anno 2012 zeer herkenbaar zijn en realiteit zijn geworden. Ik heb veel van Mike Olsen geleerd en zal hem node missen. Moge hij in vrede rusten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Hotelbouwplannen
Vernieuwd meeting center in Nijmegen; ruimtelijk en stijlvol vergaderen in Sanadome

Nijmegen is een kwalitatief hoogstaand meeting center rijker. Het 4-sterren Superior hotel Sanadome Hotel & Spa Nijmegen heeft flink geïnvesteerd in haar vergaderfaciliteiten. Voorheen bevonden zich in de linker hotelvleugel van Sanadome diverse afdelingen van het Canisius Wilhelmina Zieken...

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: